Skip to main content
main-content
Top

Tip

Swipe om te navigeren naar een ander artikel

01-05-2015 | Uitgave 4/2015

Journal of Abnormal Child Psychology 4/2015

Self-Compassion in Recovery Following Potentially Traumatic Stress: Longitudinal Study of At-Risk Youth

Tijdschrift:
Journal of Abnormal Child Psychology > Uitgave 4/2015
Auteurs:
Mordechai Zeller, Kim Yuval, Yaara Nitzan-Assayag, Amit Bernstein

Abstract

Despite promising theory, empirical study of the putative protective properties of self-compassion (SC) with respect to resilience to and recovery from traumatic stress is limited. The present study tested the theorized protective role(s) of SC with respect to trauma-related psychopathology over time among an at-risk sample of adolescents (N = 64, 26 % females, M(SD) age  = 17.5(1.07) years-old, range age  = 15–19; grades 9–12) directly exposed to a potentially traumatic stressful event – the Mount Carmel Forest Fire Disaster. The longitudinal design involved three assessment time-points – within 30-days of the potentially traumatic event (T1) and then at 3- (T2) and 6-months (T3) follow-up intervals. Consistent with prediction, multi-level modeling of mediation documented the prospective protective function(s) of SC, above and beyond dispositional mindfulness, with respect to posttraumatic stress and panic symptoms, depressive symptoms, and suicidality symptoms, but not well-being. The findings are discussed, theoretically, with respect to SC as a malleable protective factor for trauma-related psychopathology outcomes; and, clinically, with respect to SC as a target for future trauma-related selective-prevention and -early intervention research.

Log in om toegang te krijgen

Met onderstaand(e) abonnement(en) heeft u direct toegang:

BSL Psychologie Totaal

Met BSL Psychologie Totaal blijft u als professional steeds op de hoogte van de nieuwste ontwikkelingen binnen uw vak. Met het online abonnement heeft u toegang tot een groot aantal boeken, protocollen, vaktijdschriften en e-learnings op het gebied van psychologie en psychiatrie. Zo kunt u op uw gemak en wanneer het u het beste uitkomt verdiepen in uw vakgebied.

Literatuur
Over dit artikel

Andere artikelen Uitgave 4/2015

Journal of Abnormal Child Psychology 4/2015 Naar de uitgave