Gepubliceerd in:
27-10-2017 | Forum
Samen leren: het ontwikkelen en benutten van kennis met opleidingen en zorgprofessionals
Auteurs:
Laura Nooteboom, Janna Eilander, Jacqueline Theunissen, Irene Baten, Eva Mulder, Ineke Voordouw
Gepubliceerd in:
TSG - Tijdschrift voor gezondheidswetenschappen
|
Uitgave 6/2017
Log in om toegang te krijgen
Extract
Op 1 januari 2015 heeft een omvangrijke stelselwijziging binnen het sociaal domein en de gezondheidszorg plaatsgevonden, ook wel de transitie genoemd. Sindsdien zijn gemeenten in Nederland onder andere verantwoordelijk voor het vormgeven en uitvoeren van de jeugdhulp en de ondersteuning aan kwetsbare groepen. De extramurale verpleging en verzorging vallen nu onder de Zorgverzekeringswet en met de nieuwe Jeugdwet hebben gemeenten een jeugdhulpplicht voor alle vormen van jeugdhulp. De transitie biedt gemeenten de mogelijkheid om op lokaal niveau samenhangende en integrale zorg en ondersteuning op maat te bieden, dicht bij de burger en de cliënt. Van belang is dat daarbij wordt samengewerkt met de zorgverzekeraars, omdat burgers en cliënten vaak gebruikmaken van verschillende voorzieningen. De burger/cliënt wordt op zijn beurt gestimuleerd om meer eigen verantwoordelijkheid te nemen voor de eigen situatie. Om dit te bewerkstelligen wordt een inhoudelijke transformatie van de werkwijze van professionals en organisaties verwacht. Kerndoelen van deze transformatie zijn onder andere het versterken van de eigen regie en eigen mogelijkheden van burgers en cliënten, samenwerken aan een integraal hulpaanbod, het inzetten van het sociale netwerk rondom gezinnen en cliënten, en het versterken van het preventieve veld. Het veranderen van de werkwijze van professionals vergt continue reflectie en evaluatie op het eigen handelen. Naast een nieuwe manier van werken vraagt de transformatie ook om een nieuwe manier van opleiden, zodat ook toekomstige professionals vernieuwde werkwijzen aanleren die aansluiten bij de hedendaagse praktijk. …