23. Q-methodologie
- 2021
- OriginalPaper
- Hoofdstuk
- Auteurs
- Dr. S. M. van Hooft
- Dr. A. L. van Staa
- Gepubliceerd in
- Onderzoek langs de meetlat
- Uitgeverij
- Bohn Stafleu van Loghum
share
DELEN
Deel dit onderdeel of sectie (kopieer de link)
-
Optie A:
-
Optie B:Deel de link per e-mail
Samenvatting
Q-methodologie is een relatief onbekende onderzoeksmethode, die is ontwikkeld om houdingen over een onderwerp meetbaar te maken. Kenmerkend aan deze methode is dat het een combinatie van kwalitatief en kwantitatief onderzoek is. Stellingen worden door participanten gerangschikt en deze ordening wordt kwantitatief geanalyseerd. De analyse van de toelichting door de participanten op de ordening gebeurt kwalitatief. Het resultaat van een Q-methodologische studie is een aantal verschillende perspectieven over het desbetreffende onderwerp. Er zijn relatief weinig participanten nodig, maar daarom kan de verdeling van de perspectieven binnen de groep niet worden gegeneraliseerd naar een grote groep. Een Q-studie laat vooral zien welke uiteenlopende opvattingen er bestaan over een onderwerp. Deze bieden aanknopingspunten voor de praktijk in de patiëntenzorg of het onderwijs. In dit hoofdstuk worden de stappen van een Q-studie uitgelegd aan de hand van een onderzoek naar opvattingen van verpleegkundigen over zelfmanagementondersteuning.
- Titel
- Q-methodologie
- Auteurs
-
Dr. S. M. van Hooft
Dr. A. L. van Staa
- Copyright
- 2021
- Uitgeverij
- Bohn Stafleu van Loghum
- Boek
-
Onderzoek langs de meetlat
Print ISBN: 978-90-368-2599-3
Elektronisch ISBN: 978-90-368-2600-6
Copyright: 2021
- DOI
- https://doi.org/10.1007/978-90-368-2600-6_23
Deze inhoud is alleen zichtbaar als je bent ingelogd en de juiste rechten hebt.