Skip to main content
Top

2010 | OriginalPaper | Hoofdstuk

Problemen met voorbereidende schoolse vaardigheden bij kleuters

Auteur : J.E.H. van Luit

Gepubliceerd in: Spraak, taal en leren

Uitgeverij: Bohn Stafleu van Loghum

share
DELEN

Deel dit onderdeel of sectie (kopieer de link)

  • Optie A:
    Klik op de rechtermuisknop op de link en selecteer de optie “linkadres kopiëren”
  • Optie B:
    Deel de link per e-mail

Pascal is 6 jaar en zit er in groep 2 wat stilletjes bij. Juf Annet heeft net een kringgesprek gedaan, maar Pascal had niets te vertellen. Ook als de anderen iets vertellen, bijvoorbeeld Johan die heel verdrietig is omdat zijn konijn dood is, lijkt Pascal niet erg geïnteresseerd. Zo reageert hij al vanaf het begin van het schooljaar. De juf slaagt er niet goed in hem bij gesprekjes te betrekken. Na het kringgesprek mogen de kinderen een activiteit kiezen. Pascal wacht af. Als de juf hem aanspreekt met de vraag wat hij wil, haalt hij zijn schouders een beetje op. De juf doet de suggestie om te gaan kleuren. Pascal vindt dat wel goed. Hij pakt een kleurplaat en potloden, en gaat aan de slag. Wat opvalt, is dat hij nog erg streperig kleurt en de lijntjes veelvuldig overschrijdt. Hij lijkt het kleuren niet zo leuk te vinden. Hij kijkt regelmatig om zich heen, maar heeft blijkbaar geen zin om met anderen samen te gaan spelen. Hij kleurt de tekening wel af, maar het resultaat is niet leeftijdadequaat. Daarna gaan ze de verjaardag van Sadik vieren, die 6 jaar is geworden. Sadik krijgt een mooie muts op met zes veren. Nadat getrakteerd is gaat juf Annet verder met getallen. De muts met de zes veren is een mooie aanleiding om het over getallen te hebben. Pascal zit erbij alsof het hem niet aangaat. Als de juf aan hem vraagt of hij zes kleurpotloden kan tellen komt hij uit op vijf. De andere kinderen bemoeien zich ermee, maar het lijkt Pascal te ontgaan wat ze hem precies duidelijk proberen te maken. De juf laat Pascal nog een keer tellen, maar dan gericht met het hardop verwoorden van de telrij en het opzijschuiven van de getelde potloden. Zo merkt ze dat Pascal de potloden niet syn- chroon met de telrij neerlegt. Ze bedenkt dan opnieuw dat ze toch nog meer specifieke aandacht aan Pascal moet schenken.

Metagegevens
Titel
Problemen met voorbereidende schoolse vaardigheden bij kleuters
Auteur
J.E.H. van Luit
Copyright
2010
Uitgeverij
Bohn Stafleu van Loghum
DOI
https://doi.org/10.1007/978-90-313-7836-4_4