Skip to main content
main-content
Top

Tip

Swipe om te navigeren naar een ander artikel

01-04-2011 | Wetenschap | Uitgave 3/2011

GZ - Psychologie 3/2011

Preventie en vroeginterventie bij paniekstoornis

Onderzoek naar de effectiviteit van de cursus ‘Geen Paniek’

Tijdschrift:
GZ - Psychologie > Uitgave 3/2011
Auteur:
Dr. P. Meulenbeek
Belangrijke opmerkingen
Dit artikel is gebaseerd op het proefschrift Prevention and early intervention in panic disorder: the effectiveness of the ‘Don’t Panic’ course (Meulenbeek 2010b) – dat door Peter Meulenbeek in het openbaar is verdedigd op 29 april 2010 aan de V rije U niversiteit Amsterdam – en het artikel Onderzoek naar preventie van paniek (Meulenbeek e.a. 2008b).
Auteur
Dr. P. (Peter) Meulenbeek (1960) is werkzaam als universitair docent geestelijke gezondheidsbevordering bij de faculteit Gedragswetenschappen van de Universiteit Twente in Enschede, en tevens als gz-psycholoog/onderzoeker op de afdeling Kortdurende Behandeling van GGNet in Doetinchem. In 2010 promoveerde hij aan de V rije Universiteit in Amsterdam op het onderzoek Prevention and early intervention in panic disorder: the effectiveness of the ‘Don’t Panic’ Course. Speciale belangstelling heeft hij voor preventie en vroeginterventie bij paniekstoornis.

Samenvatting

Per jaar heeft ongeveer een kwart miljoen Nederlanders in de leeftijd van 18 tot 65 jaar last van een paniekstoornis. Een paniekstoornis is een psychische aandoening die de kwaliteit van leven vermindert, de kans op andere psychische stoornissen vergroot en hoge kosten met zich meebrengt. Jaarlijks gaat het om 80.000 nieuwe gevallen. Preventie en vroeginterventie bij mensen met lichte tot matige paniekklachten kan de ontwikkeling van een chronische stoornis mogelijk voorkomen. Met dit doel heeft GGNet de groepscursus ‘Geen Paniek’ ontwikkeld. De cursus is bestemd voor volwassenen van 18 tot 65 jaar die last hebben van lichte tot matige paniekklachten. De cursus bestaat uit acht bijeenkomsten onder deskundige begeleiding.
In dit artikel worden twee onderzoeken beschreven naar de effectiviteit en uitvoerbaarheid van de cursus ‘Geen paniek’. Verschillende ggz-instellingen zijn betrokken bij deze onderzoeken. Het eerste onderzoek betreft een pilotstudie onder 12 ggz-instellingen. Er namen 114 cursisten aan deel. Het tweede onderzoek betreft een gerandomiseerd onderzoek waaraan 17 ggz-instellingen deelnamen en 217 cursisten.
Op grond van deze onderzoeken kan worden geconcludeerd dat de cursus effectief is in het verminderen van paniekklachten en dat de positieve effecten ook op langere termijn aanhouden. Verder blijkt dat de cursus uitvoerbaar is in een instelling voor de ggz en dat deze goed wordt ontvangen door de cursisten. Geconcludeerd wordt dat de cursus een eerste stap kan zijn in de stepped-care benadering binnen de ggz.

Log in om toegang te krijgen

Met onderstaand(e) abonnement(en) heeft u direct toegang:

BSL Psychologie Totaal

Met BSL Psychologie Totaal blijft u als professional steeds op de hoogte van de nieuwste ontwikkelingen binnen uw vak. Met het online abonnement heeft u toegang tot een groot aantal boeken, protocollen, vaktijdschriften en e-learnings op het gebied van psychologie en psychiatrie. Zo kunt u op uw gemak en wanneer het u het beste uitkomt verdiepen in uw vakgebied.

GZ-Psychologie

GZ-Psychologie is een onafhankelijk tijdschrift en richt zich geheel op de snelgroeiende beroepsgroep van gz-psychologen, waarvan er inmiddels meer dan 15.000 zijn. GZ-Psychologie wil de identiteit en ...

Literatuur
Over dit artikel

Andere artikelen Uitgave 3/2011

GZ - Psychologie 3/2011 Naar de uitgave

Interpersoonlijke psychotherapie

‘Zonder anderen worden we ongelukkig’