Skip to main content
main-content
Top

Tip

Swipe om te navigeren naar een ander artikel

01-12-2014 | Uitgave 6/2014

Journal of Behavioral Medicine 6/2014

Pre-drinking and alcohol-related harm in undergraduates: the influence of explicit motives and implicit alcohol identity

Tijdschrift:
Journal of Behavioral Medicine > Uitgave 6/2014
Auteurs:
Kim M. Caudwell, Martin S. Hagger

Abstract

The present study investigated how pre-drinking could be explained using a model based on dual-systems theory, incorporating measures of explicit and implicit constructs. Undergraduate students (N = 144; 44 male; 100 female; M age = 20.1 years), completed an online survey comprising measures of pre-drinking motives, a measure of pre-drinking cost motives, and an alcohol identity implicit association test. Variance-based structural equation modelling revealed that the predictors explained 34.8 % of the variance in typical pre-drinking alcohol consumption and 25 % of the variance in alcohol-related harm. Cost, interpersonal enhancement, and barriers to consumption motives predicted higher typical pre-drinking alcohol consumption and greater alcohol-related harm. Higher situational control scores predicted lower typical pre-drinking alcohol consumption, and lower alcohol-related harm. Positive implicit alcohol identity predicted alcohol-related harm, but not typical alcohol consumption. Results indicate that a dual-systems approach to pre-drinking has utility in predicting alcohol-related harm and may inform interventions to reduce excessive alcohol consumption and associated harm.

Log in om toegang te krijgen

Met onderstaand(e) abonnement(en) heeft u direct toegang:

BSL Psychologie Totaal

Met BSL Psychologie Totaal blijft u als professional steeds op de hoogte van de nieuwste ontwikkelingen binnen uw vak. Met het online abonnement heeft u toegang tot een groot aantal boeken, protocollen, vaktijdschriften en e-learnings op het gebied van psychologie en psychiatrie. Zo kunt u op uw gemak en wanneer het u het beste uitkomt verdiepen in uw vakgebied.

Literatuur
Over dit artikel

Andere artikelen Uitgave 6/2014

Journal of Behavioral Medicine 6/2014 Naar de uitgave