Skip to main content
Top

2023 | OriginalPaper | Hoofdstuk

17. Person-Environment-Occupation (PEO)-model

Auteurs : Marieke Rothuizen-Lindenschot, MSc, Els Kuppens, MSc

Gepubliceerd in: Grondslagen van ergotherapie

Uitgeverij: Bohn Stafleu van Loghum

share
DELEN

Deel dit onderdeel of sectie (kopieer de link)

  • Optie A:
    Klik op de rechtermuisknop op de link en selecteer de optie “linkadres kopiëren”
  • Optie B:
    Deel de link per e-mail

Samenvatting

In dit hoofdstuk maak je kennis met de achtergrond en structuur van het Person-Environment-Occupation-model (PEO). Dit model is een occupation based inhoudsmodel en richt zich op de interactie tussen de persoon (P), omgeving (E) en activiteit (O). In het basisdeel worden de componenten persoon, omgeving en activiteit en hun relatie met elkaar, de zogenaamde PEO-fit, uitgelegd en toegepast op casuïstiek. Het PEO-model is een dynamisch model dat breed toepasbaar is binnen alle werkvelden en doelgroepen en met personen van alle leeftijden. Het PEO-model kan gedurende het gehele ergotherapeutische proces gebruikt worden. Omdat mensen tijdens hun leven zich voortdurend ontwikkelen, wordt in het verdiepend deel aandacht besteed aan de verschillende perspectieven ten aanzien van ontwikkeling. Verder wordt er ingegaan op de rol van het PEO-model als basisstructuur voor onderzoek en het gebruik van het PEO-model bij organisaties en gemeenschappen.
Bijlagen
Alleen toegankelijk voor geautoriseerde gebruikers
Literatuur
1.
go back to reference Turpin MJ, Iwama MK. Using occupational therapy models in practice E-book: a fieldguide. Elsevier Health Sciences; 2011. Turpin MJ, Iwama MK. Using occupational therapy models in practice E-book: a fieldguide. Elsevier Health Sciences; 2011.
2.
go back to reference Law M, Cooper B, Strong S, Stewart D, Rigby P, Letts L. The person-environment-occupation model: a transactive approach to occupational performance. Can J Occup Ther. 1996;63(1):9–23.CrossRef Law M, Cooper B, Strong S, Stewart D, Rigby P, Letts L. The person-environment-occupation model: a transactive approach to occupational performance. Can J Occup Ther. 1996;63(1):9–23.CrossRef
3.
go back to reference Denolf A-M, J D. Ergotherapie en ontwikkelingsproblemen. Basisboek voor kwaliteitsvolle hulpverlening. Leuven: Acco; 2018. Denolf A-M, J D. Ergotherapie en ontwikkelingsproblemen. Basisboek voor kwaliteitsvolle hulpverlening. Leuven: Acco; 2018.
4.
go back to reference Lawton MP, Nahemow L. Ecology and the ageing process. In: Eisdorfer C, Lawton MP, editors. The psychology of adult development and ageing. Washington (DC): American Psychological Association; 1973. p. 619–67.CrossRef Lawton MP, Nahemow L. Ecology and the ageing process. In: Eisdorfer C, Lawton MP, editors. The psychology of adult development and ageing. Washington (DC): American Psychological Association; 1973. p. 619–67.CrossRef
5.
go back to reference Strong S, Rigby P, Stewart D, Law M, Letts L, Cooper B. Application of the person-environment-occupation model: A practical tool. Can J Occup Ther. 1999;66(3):122–33.CrossRefPubMed Strong S, Rigby P, Stewart D, Law M, Letts L, Cooper B. Application of the person-environment-occupation model: A practical tool. Can J Occup Ther. 1999;66(3):122–33.CrossRefPubMed
6.
go back to reference Le Granse M, Hartingsveldt MJ. Grondslagen van de ergotherapie: Reed Business; 2012. Le Granse M, Hartingsveldt MJ. Grondslagen van de ergotherapie: Reed Business; 2012.
7.
go back to reference Bakkum M, Van der Helm A, Invernizzi N, Winkelmolen I. PEO in de praktijk. Een advies aan de NVE over de toepassing van het Person-Environment-Occupation Model bij kinderen en verstandelijk gehandicapten. Utrecht: Hogeschool Zuyd en Hogeschool van Amsterdam; 2005. Bakkum M, Van der Helm A, Invernizzi N, Winkelmolen I. PEO in de praktijk. Een advies aan de NVE over de toepassing van het Person-Environment-Occupation Model bij kinderen en verstandelijk gehandicapten. Utrecht: Hogeschool Zuyd en Hogeschool van Amsterdam; 2005.
8.
go back to reference Law M, Baptiste SAC, McColl MA, Polatajko HJ, Pollock N. Canadian Occupational Performance Measure (COPM). 5th ed. Ottawa: CAOT Publications ACE; 2014. Law M, Baptiste SAC, McColl MA, Polatajko HJ, Pollock N. Canadian Occupational Performance Measure (COPM). 5th ed. Ottawa: CAOT Publications ACE; 2014.
9.
go back to reference Gesell AL. The first five years of life; a guide to the study of the preschool child. London: Methuen; 1954. Gesell AL. The first five years of life; a guide to the study of the preschool child. London: Methuen; 1954.
10.
go back to reference McGraw MB. The neuromuscular maturation of the human infant. New York: Columbia University Press; 1945. McGraw MB. The neuromuscular maturation of the human infant. New York: Columbia University Press; 1945.
11.
go back to reference Lewin K. Environmental forces in child behavior and development: a dynamic theory of personality. New York: McGraw-Hill Book Co; 1935. Lewin K. Environmental forces in child behavior and development: a dynamic theory of personality. New York: McGraw-Hill Book Co; 1935.
12.
go back to reference Thelen E, Smith L. A dynamic systems approach to the development of cognition and action. Cambridge: MIT Press; 1994. Thelen E, Smith L. A dynamic systems approach to the development of cognition and action. Cambridge: MIT Press; 1994.
13.
go back to reference Case-Smith J. Development of childhood occupations. In: Case-Smith J, O’Brien JC, editors. Occupational therapy for children. 6th ed. St Louis, Missouri: Mosby Elsevier; 2015. p. 65–101. Case-Smith J. Development of childhood occupations. In: Case-Smith J, O’Brien JC, editors. Occupational therapy for children. 6th ed. St Louis, Missouri: Mosby Elsevier; 2015. p. 65–101.
14.
go back to reference Letts L, Rigby P, Stewart D. Using environments to enable occupational performance. Thorofare: Slack INC; 2003. Letts L, Rigby P, Stewart D. Using environments to enable occupational performance. Thorofare: Slack INC; 2003.
15.
go back to reference Van Hartingsveldt M, De Vries L. Writing Readiness Inventory Tool In Context (WRITIC). Hogeschool van Amsterdam; 2017. Van Hartingsveldt M, De Vries L. Writing Readiness Inventory Tool In Context (WRITIC). Hogeschool van Amsterdam; 2017.
16.
go back to reference Lindenschot M, Steultjens EMJ, Zajec J, Nijhuis-van der Sanden MWG, Koene S, De Groot IJM. The Perspectives and values of children with a mitochondrial disorder with regard to everyday activities. J Development Phys Disabil. 2020;32(3):509–34. Lindenschot M, Steultjens EMJ, Zajec J, Nijhuis-van der Sanden MWG, Koene S, De Groot IJM. The Perspectives and values of children with a mitochondrial disorder with regard to everyday activities. J Development Phys Disabil. 2020;32(3):509–34.
17.
go back to reference Ambrose D, MacKenzie DE, Ghanouni P. The impact of person–environment–occupation transactions on joint attention in children with autism spectrum disorder: a scoping review. Br J Occup Ther. 2020;83(6):350–62.CrossRef Ambrose D, MacKenzie DE, Ghanouni P. The impact of person–environment–occupation transactions on joint attention in children with autism spectrum disorder: a scoping review. Br J Occup Ther. 2020;83(6):350–62.CrossRef
18.
go back to reference Cooper BA. Applying the principles of environment-behavior studies in health care. Building Bridges, Blurring Boundaries. 2012:217. Cooper BA. Applying the principles of environment-behavior studies in health care. Building Bridges, Blurring Boundaries. 2012:217.
19.
go back to reference Wong C, Leland NE. Applying the person-environment-occupation model to improve dementia care. OT Practice: London, UK; 2018. Wong C, Leland NE. Applying the person-environment-occupation model to improve dementia care. OT Practice: London, UK; 2018.
Metagegevens
Titel
Person-Environment-Occupation (PEO)-model
Auteurs
Marieke Rothuizen-Lindenschot, MSc
Els Kuppens, MSc
Copyright
2023
Uitgeverij
Bohn Stafleu van Loghum
DOI
https://doi.org/10.1007/978-90-368-2829-1_17