Skip to main content
main-content
Top

Tip

Swipe om te navigeren naar een ander artikel

01-01-2010 | Uitgave 1/2010 Open Access

Journal of Abnormal Child Psychology 1/2010

Peer Perceptions of Social Skills in Socially Anxious and Nonanxious Adolescents

Tijdschrift:
Journal of Abnormal Child Psychology > Uitgave 1/2010
Auteurs:
Anne C. Miers, Anke W. Blöte, P. Michiel Westenberg

Abstract

Previous studies using adult observers are inconsistent with regard to social skills deficits in nonclinical socially anxious youth. The present study investigated whether same age peers perceive a lack of social skills in the socially anxious. Twenty high and 20 low socially anxious adolescents (13–17 years old) were recorded giving a 5-min speech. Unfamiliar peer observers (12–17 years old) viewed the speech samples and rated four social skills: speech content, facial expressions, posture and body movement, and way of speaking. Peer observers perceived high socially anxious adolescents as significantly poorer than low socially anxious adolescents on all four social skills. Moreover, for all skills except facial expressions, group differences could not be attributed to adolescents’ self-reported level of depression. We suggest that therapists take the perceptions of same age peers into account when assessing the social skills of socially anxious youth.

Onze productaanbevelingen

BSL Psychologie Totaal

Met BSL Psychologie Totaal blijft u als professional steeds op de hoogte van de nieuwste ontwikkelingen binnen uw vak. Met het online abonnement heeft u toegang tot een groot aantal boeken, protocollen, vaktijdschriften en e-learnings op het gebied van psychologie en psychiatrie. Zo kunt u op uw gemak en wanneer het u het beste uitkomt verdiepen in uw vakgebied.

Literatuur
Over dit artikel

Andere artikelen Uitgave 1/2010

Journal of Abnormal Child Psychology 1/2010 Naar de uitgave