Skip to main content
Top
Gepubliceerd in: Huisarts en wetenschap 5/2011

01-05-2011 | NASCHOLING

Patiëntgericht communiceren bij claimend gedrag

Auteur: R. van Staveren

Gepubliceerd in: Huisarts en wetenschap | Uitgave 5/2011

Log in om toegang te krijgen
share
DELEN

Deel dit onderdeel of sectie (kopieer de link)

  • Optie A:
    Klik op de rechtermuisknop op de link en selecteer de optie “linkadres kopiëren”
  • Optie B:
    Deel de link per e-mail

Samenvatting

Van Staveren R. Patiëntgericht communiceren bij claimend gedrag. Huisarts Wet 2011;54(5):272–4.
Claimend gedrag is schadelijk voor de patiënt, voor de huisarts en voor de onderlinge relatie. Dit nascholingsartikel beschrijft hoe u op patiëntgerichte wijze met claimend gedrag kunt omgaan. Patiëntgericht communiceren is gebaseerd op een attitude van respect, acceptatie, echtheid en betrokkenheid, waarbij de arts de patiënt in principe beschouwt als verantwoordelijk en competent. Veel claimende patiënten zijn gebaat bij een niet-directieve, ‘ coachende’ aanpak van de huisarts, een enkeling juist bij regelmatige, gestructureerde contacten.
Literatuur
1.
go back to reference Hoogduin CAL, Schaufeli WB, Schaap CPDR, Bakker AB, redactie. Behandelingsstrategieën bij burnout. Houten: Bohn Stafleu van Loghum, 2001. Hoogduin CAL, Schaufeli WB, Schaap CPDR, Bakker AB, redactie. Behandelingsstrategieën bij burnout. Houten: Bohn Stafleu van Loghum, 2001.
2.
go back to reference Van der Jagt EJ. Eisend gedrag en agressie van zorgvragers. In Centrum voor Ethiek en Gezondheid, redactie. Rapport signalering ethiek en gezondheid. Zoetermeer: Raad voor de Volksgezondheid en Zorg, 2003. Van der Jagt EJ. Eisend gedrag en agressie van zorgvragers. In Centrum voor Ethiek en Gezondheid, redactie. Rapport signalering ethiek en gezondheid. Zoetermeer: Raad voor de Volksgezondheid en Zorg, 2003.
3.
go back to reference Schuur G, De Vries D. Conflicten en agressie in de medische praktijk. Houten/ Diegem: Bohn Stafleu van Loghum, 2002. Schuur G, De Vries D. Conflicten en agressie in de medische praktijk. Houten/ Diegem: Bohn Stafleu van Loghum, 2002.
4.
go back to reference Silverman J, Kurtz S, Draper J. Vaardig communiceren in de gezondheidszorg. Den Haag: Lemma, 2006. Silverman J, Kurtz S, Draper J. Vaardig communiceren in de gezondheidszorg. Den Haag: Lemma, 2006.
5.
go back to reference Van den Brink-Muinen A, Van Dulmen AM, Schellevis FG, Bensing JM, redactie. Tweede Nationale Studie naar ziekten en verrichtingen in de huisartspraktijk. Oog voor communicatie: huisarts-patiëntcommunicatie in Nederland. Utrecht: NIVEL, 2004. Van den Brink-Muinen A, Van Dulmen AM, Schellevis FG, Bensing JM, redactie. Tweede Nationale Studie naar ziekten en verrichtingen in de huisartspraktijk. Oog voor communicatie: huisarts-patiëntcommunicatie in Nederland. Utrecht: NIVEL, 2004.
6.
go back to reference Rogers CR. The necessary and sufficient conditions of therapeutic personality change. J Consult Psychol 1957;21:95–103.PubMedCrossRef Rogers CR. The necessary and sufficient conditions of therapeutic personality change. J Consult Psychol 1957;21:95–103.PubMedCrossRef
7.
go back to reference Stewart MA, Brown JB, Weston WW, McWhinney IR, McWilliam CL, Freeman TR. Patient-centered medicine: Transforming the clinical method. Thousand Oaks (CA): Sage, 1995. Stewart MA, Brown JB, Weston WW, McWhinney IR, McWilliam CL, Freeman TR. Patient-centered medicine: Transforming the clinical method. Thousand Oaks (CA): Sage, 1995.
8.
go back to reference Bannink F. Oplossingsgerichte vragen. Amsterdam: Pearson, 2009. Bannink F. Oplossingsgerichte vragen. Amsterdam: Pearson, 2009.
9.
go back to reference Van Staveren R. Patiëntgericht communiceren. Utrecht: De Tijdstroom, 2010. Van Staveren R. Patiëntgericht communiceren. Utrecht: De Tijdstroom, 2010.
10.
go back to reference De Jong P, Kim Berg I. De kracht van oplossingen. Amsterdam: Harcourt, 2004. De Jong P, Kim Berg I. De kracht van oplossingen. Amsterdam: Harcourt, 2004.
11.
go back to reference Berne E. Games people play. London: Penguin Books, 1968. Berne E. Games people play. London: Penguin Books, 1968.
12.
go back to reference Gabbard GO. Management of counter transference with borderline patients. Washington/London: American Psychiatric Press, 1994. Gabbard GO. Management of counter transference with borderline patients. Washington/London: American Psychiatric Press, 1994.
13.
go back to reference Witman Y, Krol LJ. Paradoxale benadering bij chronisch klaaggedrag. In De Haes JCJM, Hoos AM, Van Everdingen JJE, redactie. Communiceren met patiënten. Maarssen: Elsevier/Bunge, 1999. Witman Y, Krol LJ. Paradoxale benadering bij chronisch klaaggedrag. In De Haes JCJM, Hoos AM, Van Everdingen JJE, redactie. Communiceren met patiënten. Maarssen: Elsevier/Bunge, 1999.
14.
go back to reference Lange A. Gedragsverandering in gezinnen. Groningen: Wolters-Noordhoff, 2006. Lange A. Gedragsverandering in gezinnen. Groningen: Wolters-Noordhoff, 2006.
15.
go back to reference Lundberg GB, Saunders Lundberg J. Problemen laten bij wie ze horen. Lundberg GB, Saunders Lundberg J. Problemen laten bij wie ze horen.
Metagegevens
Titel
Patiëntgericht communiceren bij claimend gedrag
Auteur
R. van Staveren
Publicatiedatum
01-05-2011
Uitgeverij
Bohn Stafleu van Loghum
Gepubliceerd in
Huisarts en wetenschap / Uitgave 5/2011
Print ISSN: 0018-7070
Elektronisch ISSN: 1876-5912
DOI
https://doi.org/10.1007/s12445-011-0136-6

Andere artikelen Uitgave 5/2011

Huisarts en wetenschap 5/2011 Naar de uitgave