Skip to main content
Top

2006 | OriginalPaper | Hoofdstuk

7 Patiëntenvoorlichting: patiënteninformatie

Auteurs : prof. dr. M.A.J. Eijkman, drs. M.P.M.A. Duyx, dr. A.Ph. Visser

Gepubliceerd in: Patiëntenvoorlichting en mondgezondheid

Uitgeverij: Bohn Stafleu van Loghum

share
DELEN

Deel dit onderdeel of sectie (kopieer de link)

  • Optie A:
    Klik op de rechtermuisknop op de link en selecteer de optie “linkadres kopiëren”
  • Optie B:
    Deel de link per e-mail

Samenvatting

In dit hoofdstuk is patiënteninformatie als onderdeel van patiëntenvoorlichting aan de orde geweest. Onder meer is ingegaan op het begrip informatie, waarbij zowel de communicatiewetenschappelijke als de juridische betekenis (wgbo) is belicht. Enige sociaalwetenschappelijke achtergronden van informatiezoekend gedrag zijn kort besproken. Daarna is ingegaan op enige redenen en effecten van informatieverstrekking, zowel in de algemeen medische als in de tandheelkundige situatie.
De kennis van zowel patiënten als van tandartsen in relatie met informatieverstrekking is hierna besproken. Daarbij is opgemerkt dat er weinig onderzoek bekend is naar de kennis van patiënten van algemeen tandheelkundige onderwerpen, uitgezonderd naar de kennis van preventie en parodontale kwesties. Deze kennis blijkt overigens matig, maar vergeleken met vroeger wel toe te nemen.
Voorts is de zorg uitgesproken dat, gezien de enorme toevloed van onderzoeksgegevens, tandartsen en mondhygiënisten niet adequaat kunnen reageren op moderne ontwikkelingen en op vragen van patiënten vaak moeilijk antwoord kunnen geven. Patiënten blijken nogal wat vragen te hebben. Vermeld is dat patiënten veel vragen hebben in de categorie ‘verrichtingen van tandartsen’. Aangestipt is daarna de nogal ingewikkelde problematiek rond de beantwoording van vragen en de manier waarop de tandarts of mondhygiënist met behulp van het internet en zoekmachines wetenschappelijk gefundeerde kennis kan verkrijgen om de patiënt adequaat te helpen. Tot slot zijn in een schema onderwerpen opgenomen waarover, in de praktijk, informatie behoort te worden gegeven. Het hoofdstuk is afgesloten met enige praktische aanwijzingen bij het geven van patiënteninformatie.
Literatuur
go back to reference Atkin C. Instrumental utilities and information seeking. In: Clarke P, red. New models for communication research. Londen: Beverly Hills, 1973. Atkin C. Instrumental utilities and information seeking. In: Clarke P, red. New models for communication research. Londen: Beverly Hills, 1973.
go back to reference Brands WG. Over dossier en delegatie. Ned Tijdschr Tandheelk 2006;113:107-12. Brands WG. Over dossier en delegatie. Ned Tijdschr Tandheelk 2006;113:107-12.
go back to reference Brands WG, Eijkman MAJ. Gezondheidsrecht voor tandartsen. Houten/Diegem: Bohn Stafleu Van Loghum, 2000. Brands WG, Eijkman MAJ. Gezondheidsrecht voor tandartsen. Houten/Diegem: Bohn Stafleu Van Loghum, 2000.
go back to reference Christiaans-Dingelhoff I, Brands WG, Eijkman MAJ, Hubben, JH. De tandarts in de tuchtrechtspraak, 1994-2001. Den Haag: Koninklijke Vermande, 2002. Christiaans-Dingelhoff I, Brands WG, Eijkman MAJ, Hubben, JH. De tandarts in de tuchtrechtspraak, 1994-2001. Den Haag: Koninklijke Vermande, 2002.
go back to reference Coumou HCH. Second opinion; de keuze is aan u. Amsterdam: Uitgeverij Boom, 2001. Coumou HCH. Second opinion; de keuze is aan u. Amsterdam: Uitgeverij Boom, 2001.
go back to reference Cuilenburg JJ van. Tandheelkunde in de informatiesamenleving. De tandarts als informatiemakelaar. Ned Tijdschr Tandheelkd 1990;97:67-9.PubMed Cuilenburg JJ van. Tandheelkunde in de informatiesamenleving. De tandarts als informatiemakelaar. Ned Tijdschr Tandheelkd 1990;97:67-9.PubMed
go back to reference Dekker J den. Sociale tandheelkunde. Structuur en functioneren van de tandheelkundige gezondheidszorg. Houten: Bohn Stafleu van Loghum, 2004. Dekker J den. Sociale tandheelkunde. Structuur en functioneren van de tandheelkundige gezondheidszorg. Houten: Bohn Stafleu van Loghum, 2004.
go back to reference Dekkers AFM. De patiënt en het recht op informatie. Proefschrift. Amsterdam: Elsevier, 1979. Dekkers AFM. De patiënt en het recht op informatie. Proefschrift. Amsterdam: Elsevier, 1979.
go back to reference Forrest JL, Horowitz AM, Shmuely Y. Caries preventive knowledge and practices among dental hygienists. J Dent Hyg 2000;74:183-95.PubMed Forrest JL, Horowitz AM, Shmuely Y. Caries preventive knowledge and practices among dental hygienists. J Dent Hyg 2000;74:183-95.PubMed
go back to reference Forrest JL, Miller SA. Evidence-based decision making in action: Part 1 – Finding the best. Clinical evidence. J Contemp Dent Pract 2002;3:10-26.PubMed Forrest JL, Miller SA. Evidence-based decision making in action: Part 1 – Finding the best. Clinical evidence. J Contemp Dent Pract 2002;3:10-26.PubMed
go back to reference Frazier PJ. Public and professional adoption of selected methods to prevent dental decay. In: Cohen CK, Bryant PS, red. Social sciences and dentistry: a critical bibliography. Vol. II. Londen: Quintessence, 1984. Frazier PJ. Public and professional adoption of selected methods to prevent dental decay. In: Cohen CK, Bryant PS, red. Social sciences and dentistry: a critical bibliography. Vol. II. Londen: Quintessence, 1984.
go back to reference King TB, Muzzin KB. A national survey of dental hygienists’ infection control and practices. J Dent Hyg 2005;79:8-12.PubMed King TB, Muzzin KB. A national survey of dental hygienists’ infection control and practices. J Dent Hyg 2005;79:8-12.PubMed
go back to reference Kujan O, Duxbury A, Glenny A, Thakker N, Sloan P. Opinions and attitudes of the UK’s GPDs and specialists in oral surgery, oral medicine and surgical dentistry on oral cancer screening. Oral Dis 2006;12:194-9.PubMedCrossRef Kujan O, Duxbury A, Glenny A, Thakker N, Sloan P. Opinions and attitudes of the UK’s GPDs and specialists in oral surgery, oral medicine and surgical dentistry on oral cancer screening. Oral Dis 2006;12:194-9.PubMedCrossRef
go back to reference Ley Ph. Giving information to patients. In: Eiser JR, red. Social psychology and behavioral medicine. New York: Wiley, 1982. Ley Ph. Giving information to patients. In: Eiser JR, red. Social psychology and behavioral medicine. New York: Wiley, 1982.
go back to reference Linn EW, Eijkman MAJ, red. Leerzame mislukkingen uit de tandheelkundige praktijk. Houten/Diegem: Bohn Stafleu Van Loghum, 1995. Linn EW, Eijkman MAJ, red. Leerzame mislukkingen uit de tandheelkundige praktijk. Houten/Diegem: Bohn Stafleu Van Loghum, 1995.
go back to reference Poorterman J, Schuller AA. Tandheelkundige verzorging jeugdige Ziekenfondsverzekerden (tjz). Tussenmeting. Amsterdam/Leiden: ACTA/TNO, 2005. Poorterman J, Schuller AA. Tandheelkundige verzorging jeugdige Ziekenfondsverzekerden (tjz). Tussenmeting. Amsterdam/Leiden: ACTA/TNO, 2005.
go back to reference Rotter JB. Generalized expectancies for internal versus external control of reinforcement. Psychological Monograph 1966;80:1-28.CrossRef Rotter JB. Generalized expectancies for internal versus external control of reinforcement. Psychological Monograph 1966;80:1-28.CrossRef
go back to reference Schouten BC. On the autonomy of dental patients. Academisch Proefschrift. Amsterdam: UvA, 2002. Schouten BC. On the autonomy of dental patients. Academisch Proefschrift. Amsterdam: UvA, 2002.
go back to reference Schouten BC, Eijkman MAJ, Hoogstraten J. Dentists’ and patients’ communicative behaviour and their satisfaction with the dental encounter. Community Dent Health 2003;20:11-5.PubMed Schouten BC, Eijkman MAJ, Hoogstraten J. Dentists’ and patients’ communicative behaviour and their satisfaction with the dental encounter. Community Dent Health 2003;20:11-5.PubMed
go back to reference Visser APh. Klachten van patiënten: een sociaal-cultureel perspectief. In: Kooiker SE, Mootz M, red. Voorburg/Den Haag: Sociaal Cultureel Planbureau/vuga, 1996. Visser APh. Klachten van patiënten: een sociaal-cultureel perspectief. In: Kooiker SE, Mootz M, red. Voorburg/Den Haag: Sociaal Cultureel Planbureau/vuga, 1996.
go back to reference Weiner B. An attributional theory of motivation and emotion. New York: Springer, 1986.CrossRef Weiner B. An attributional theory of motivation and emotion. New York: Springer, 1986.CrossRef
go back to reference Wijk AJ van, Hoogstraten J. Reducing fear of pain associated with endodontic therapy. Int Endodontic J 2006;39:384-88.CrossRef Wijk AJ van, Hoogstraten J. Reducing fear of pain associated with endodontic therapy. Int Endodontic J 2006;39:384-88.CrossRef
Metagegevens
Titel
7 Patiëntenvoorlichting: patiënteninformatie
Auteurs
prof. dr. M.A.J. Eijkman
drs. M.P.M.A. Duyx
dr. A.Ph. Visser
Copyright
2006
Uitgeverij
Bohn Stafleu van Loghum
DOI
https://doi.org/10.1007/978-90-313-9509-5_7