Skip to main content
Top

2006 | OriginalPaper | Hoofdstuk

6 Gespreksmodellen

Auteurs : prof. dr. M.A.J. Eijkman, drs. M.P.M.A. Duyx, dr. A.Ph. Visser

Gepubliceerd in: Patiëntenvoorlichting en mondgezondheid

Uitgeverij: Bohn Stafleu van Loghum

share
DELEN

Deel dit onderdeel of sectie (kopieer de link)

  • Optie A:
    Klik op de rechtermuisknop op de link en selecteer de optie “linkadres kopiëren”
  • Optie B:
    Deel de link per e-mail

Samenvatting

Het probleemontdekkend gesprek en de essentie uit de cliëntgerichte gesprekstherapie, gebaseerd op de houdingscomponenten empathie, acceptatie en functionele echtheid, is beschreven. Aan de orde kwam daarbij ook de centrale rol van de reflectie van gevoelens bij het exploreren van problemen van cliënten/patiënten. Aangegeven is dat de Rogeriaanse methode van gespreksvoering vooral inlevingsvermogen in de belevingswereld van de patiënt vraagt. Er is een aantal uitgangspunten geformuleerd die belangrijk zijn voor het scheppen van een helpende relatie.
Bij het adviesgesprek is zowel een probleemontdekkende als een probleemoplossende fase te onderscheiden. Pas wanneer de patiënt ‘probleembewust’ is, zal hij gemotiveerd zijn zich bezig te houden met mogelijke oplossingen en adviezen. In de probleemoplossende fase van adviseren zal de tandarts er rekening mee moeten houden dat het effect van het advies afhankelijk is van de kwaliteit van dat advies en de acceptatie ervan door de patiënt. Daarna zijn drie andere belangrijke factoren die de kans op acceptatie van het advies verhogen beschreven. Er is ingegaan op twee modellen van veelvoorkomende adviessituaties. Deze paragraaf werd afgesloten met kennis uit de systeemtheorie over het onderkennen en oplossen van menselijke problemen en twee praktijkvoorbeelden.
Het slecht-nieuwsgesprek is beschreven in een model dat drie fases kent. Ook de vermijdingsreacties van de slecht-nieuwsbrenger en de mogelijke reacties van de ontvanger op een onaangenaam bericht zijn aan de orde geweest. Het slecht-nieuwsgesprek in de medische situatie en het omgaan met stervenden, zoals door de befaamde Elisabeth Kübler-Ross gepropageerd, werden onder de aandacht gebracht. Deze paragraaf werd afgesloten met drie uitgeschreven gespreksfragmenten ter illustratie van het slecht-nieuwsgesprek.
Voetnoten
1
In de jaren negentig van de vorige eeuw bloeit de hypnose onder de naam hypnotherapie weer op. Deze opbloei is vooral toe te schrijven aan de Amerikaanse psychiater Milton Erickson die een meer eigentijdse vorm van hypnose heeft ontwikkeld.
 
Literatuur
go back to reference Kübler-Ross E. Lessen voor levenden. Bilthoven: AMBO, 1969. Kübler-Ross E. Lessen voor levenden. Bilthoven: AMBO, 1969.
go back to reference Lang G, Molen H van der. Psychologische gespreksvoering. Een basis voor hulpverlening. Baarn: Nelissen, 1984. Lang G, Molen H van der. Psychologische gespreksvoering. Een basis voor hulpverlening. Baarn: Nelissen, 1984.
go back to reference Rogers CR. On becoming a person. Boston: Houghton Mifflin, 1961. Rogers CR. On becoming a person. Boston: Houghton Mifflin, 1961.
go back to reference Schouten JAM. Anamnese en advies. Alphen a/d Rijn: Stafleu, 1982. Schouten JAM. Anamnese en advies. Alphen a/d Rijn: Stafleu, 1982.
go back to reference Silverman J, Kurzt S, Draper J. Vaardig communiceren in de gezondheidszorg. Een evidence-based benadering. Nederlandse bewerking: Jan van Dalen. Utrecht: Lemma, 2000. Silverman J, Kurzt S, Draper J. Vaardig communiceren in de gezondheidszorg. Een evidence-based benadering. Nederlandse bewerking: Jan van Dalen. Utrecht: Lemma, 2000.
go back to reference Vrolijk A. Gesprekstechniek. Houten: Bohn Stafleu Van Loghum, 1991. Vrolijk A. Gesprekstechniek. Houten: Bohn Stafleu Van Loghum, 1991.
go back to reference Watzlawick P,Weakland JH, Fisch R. Het kan anders. Over het onderkennen en oplossen van menselijke problemen. Deventer: Van Loghum Slaterus, 1974. Watzlawick P,Weakland JH, Fisch R. Het kan anders. Over het onderkennen en oplossen van menselijke problemen. Deventer: Van Loghum Slaterus, 1974.
Metagegevens
Titel
6 Gespreksmodellen
Auteurs
prof. dr. M.A.J. Eijkman
drs. M.P.M.A. Duyx
dr. A.Ph. Visser
Copyright
2006
Uitgeverij
Bohn Stafleu van Loghum
DOI
https://doi.org/10.1007/978-90-313-9509-5_6