Skip to main content
main-content
Top

Tip

Swipe om te navigeren naar een ander artikel

01-11-2011 | Uitgave 8/2011

Journal of Abnormal Child Psychology 8/2011

Parents’ Reactions to Youths’ Hyperactivity, Impulsivity, and Attention Problems

Tijdschrift:
Journal of Abnormal Child Psychology > Uitgave 8/2011
Auteurs:
Terese Glatz, Håkan Stattin, Margaret Kerr
Belangrijke opmerkingen
This research was supported by a grant to Margaret Kerr and Håkan Stattin from the Swedish Research Council.

Abstract

Hyperactivity, impulsivity, and attention problems (HIA) in children and adolescents are stressful for parents. In this study, we used theories of parents’ perceived power and attributions for youths’ behaviors to develop a model to understand parents’ reactions to their youths’ HIA. We followed 706 youths (376 boys and 330 girls, aged 10–12 years at T1) and their parents in a community-based project over 5 years. Measures of youths’ HIA, youths’ unresponsiveness to correction, parents’ feelings of powerlessness, parental monitoring, and parents’ negative behaviors toward their youths, were used. HIA in youths predicted increases in parents’ perceptions that their youths were unresponsive to correction, which in turn prompted parents to feel more powerless over time. Further, parents’ feelings of powerlessness were associated with increases in negative parenting behaviors over time. These results indicate a movement to more negative parenting practices over time as a result of youths’ HIA.

Log in om toegang te krijgen

Met onderstaand(e) abonnement(en) heeft u direct toegang:

BSL Psychologie Totaal

Met BSL Psychologie Totaal blijft u als professional steeds op de hoogte van de nieuwste ontwikkelingen binnen uw vak. Met het online abonnement heeft u toegang tot een groot aantal boeken, protocollen, vaktijdschriften en e-learnings op het gebied van psychologie en psychiatrie. Zo kunt u op uw gemak en wanneer het u het beste uitkomt verdiepen in uw vakgebied.

Literatuur
Over dit artikel

Andere artikelen Uitgave 8/2011

Journal of Abnormal Child Psychology 8/2011 Naar de uitgave