Skip to main content
main-content
Top

Tip

Swipe om te navigeren naar een ander artikel

01-11-2011 | Uitgave 8/2011

Journal of Abnormal Child Psychology 8/2011

External Validation of Bifactor Model of ADHD: Explaining Heterogeneity in Psychiatric Comorbidity, Cognitive Control, and Personality Trait Profiles Within DSM-IV ADHD

Tijdschrift:
Journal of Abnormal Child Psychology > Uitgave 8/2011
Auteurs:
Michelle M. Martel, Bethan Roberts, Monica Gremillion, Alexander von Eye, Joel T. Nigg

Abstract

The current paper provides external validation of the bifactor model of ADHD by examining associations between ADHD latent factor/profile scores and external validation indices. 548 children (321 boys; 302 with ADHD), 6 to 18 years old, recruited from the community participated in a comprehensive diagnostic procedure. Mothers completed the Child Behavior Checklist, Early Adolescent Temperament Questionnaire, and California Q-Sort. Children completed the Stop and Trail-Making Task. Specific inattention was associated with depression/withdrawal, slower cognitive task performance, introversion, agreeableness, and high reactive control; specific hyperactivity-impulsivity was associated with rule-breaking/aggressive behavior, social problems, errors during set-shifting, extraversion, disagreeableness, and low reactive control. It is concluded that the bifactor model provides better explanation of heterogeneity within ADHD than DSM-IV ADHD symptom counts or subtypes.

Log in om toegang te krijgen

Met onderstaand(e) abonnement(en) heeft u direct toegang:

BSL Psychologie Totaal

Met BSL Psychologie Totaal blijft u als professional steeds op de hoogte van de nieuwste ontwikkelingen binnen uw vak. Met het online abonnement heeft u toegang tot een groot aantal boeken, protocollen, vaktijdschriften en e-learnings op het gebied van psychologie en psychiatrie. Zo kunt u op uw gemak en wanneer het u het beste uitkomt verdiepen in uw vakgebied.

Literatuur
Over dit artikel

Andere artikelen Uitgave 8/2011

Journal of Abnormal Child Psychology 8/2011 Naar de uitgave