Skip to main content
Top
Gepubliceerd in: Huisarts en wetenschap 8/2012

01-08-2012 | Onderzoek

Ouderenzorg in praktijk gebracht

Auteurs: Anouk Ramackers, dr. Y.D. van Leeuwen, K Ponse, L Lammerts

Gepubliceerd in: Huisarts en wetenschap | Uitgave 8/2012

Log in om toegang te krijgen
share
DELEN

Deel dit onderdeel of sectie (kopieer de link)

  • Optie A:
    Klik op de rechtermuisknop op de link en selecteer de optie “linkadres kopiëren”
  • Optie B:
    Deel de link per e-mail

Abstract

Ramackers A, Van Leeuwen Y, Ponse K, Lammerts L. Care for the elderly in practice. Huisarts Wet 2012;55(8): 330-4.
Background Elderly care in general practice has changed, from focusing on the reason for the appointment to focusing on the patient’s overall functional status: reactive care has been replaced by anticipatory care. GP trainees need to learn this approach during specialization. In a pilot study, an educational intervention was tested in six training practices, during which GP trainees adopted and monitored elderly patients for 1 year. The educational intervention was flanked by qualitative research, to establish what the trainees learned and how they related this information to the intervention.
Method Semi-structured interviews were administered to GP trainees and their supervisors on three occasions. The interviews were verbally transcribed, and then three assessors independently coded and categorized the interview outcomes. Two assessors interpreted the outcomes.
Results Each GP trainee adopted 3-5 patients. Trainees reported that they got a better picture of their patients and of their problems as a whole, which enabled them to provide anticipatory care. They gained insight into their role in a network of care. They missed input from their supervisors and made limited use of the possibility to consult with specialists.
Conclusion Teaching practice interventions are warranted, as GP trainees want to learn on the job, but supervisors should provide more supervision than they currently do.
Literatuur
1.
go back to reference NHG-Standpunt Toekomstvisie huisartsenzorg. Huisartsgeneeskunde voor ouderen. Utrecht: NHG, 2007. NHG-Standpunt Toekomstvisie huisartsenzorg. Huisartsgeneeskunde voor ouderen. Utrecht: NHG, 2007.
2.
go back to reference Gezondheidsraad. Vergrijzen met ambitie. Den Haag: Gezondheidsraad, 2005. Gezondheidsraad. Vergrijzen met ambitie. Den Haag: Gezondheidsraad, 2005.
3.
go back to reference Gezondheidsraad. Preventie bij ouderen. Focus op zelfredzaamheid. Den Haag: Gezondheidsraad, 2009. Gezondheidsraad. Preventie bij ouderen. Focus op zelfredzaamheid. Den Haag: Gezondheidsraad, 2009.
4.
go back to reference KNMG, V&VN, KNOV, KNGF, KNMP, NIP, NVZ, NFU, GGZ Nederland, NPCF. Handreiking. Verantwoordelijkheidsverdeling bij samenwerking in de zorg. Utrecht: KNMG, 2010. KNMG, V&VN, KNOV, KNGF, KNMP, NIP, NVZ, NFU, GGZ Nederland, NPCF. Handreiking. Verantwoordelijkheidsverdeling bij samenwerking in de zorg. Utrecht: KNMG, 2010.
5.
go back to reference KNMG-standpunt. Sterke medische zorg voor kwetsbare ouderen. Utrecht: KNMG, 2010. KNMG-standpunt. Sterke medische zorg voor kwetsbare ouderen. Utrecht: KNMG, 2010.
6.
go back to reference CBOG. Gedeelde verantwoordelijkheid en vertrouwen. Basis voor een paradigmashift in de opleidingen en de zorg voor ouderen. Utrecht: COBG, 2010. CBOG. Gedeelde verantwoordelijkheid en vertrouwen. Basis voor een paradigmashift in de opleidingen en de zorg voor ouderen. Utrecht: COBG, 2010.
7.
go back to reference Wind AW, Gercama AJ. Verantwoordelijk samenwerken in de eerste lijn. Ned Tijdschr Geneeskd 2010;154:A1763.PubMed Wind AW, Gercama AJ. Verantwoordelijk samenwerken in de eerste lijn. Ned Tijdschr Geneeskd 2010;154:A1763.PubMed
8.
go back to reference Gazewood JD, Vanderhoff B, Ackermann R, Cefalu C. Geriatrics in family practice residency education. An unmet challenge. Fam Med 2003;35:30-4. Gazewood JD, Vanderhoff B, Ackermann R, Cefalu C. Geriatrics in family practice residency education. An unmet challenge. Fam Med 2003;35:30-4.
9.
go back to reference Robbins MR. Training family medicine residents for assessment and advocacy of older adults. J Am Osteopath Assoc 2002;102:632-6.PubMed Robbins MR. Training family medicine residents for assessment and advocacy of older adults. J Am Osteopath Assoc 2002;102:632-6.PubMed
10.
go back to reference Goldman LN, Wiecha J, Hoffman M, Levine SA. Teaching geriatric assessment. Use of a hybrid method in a family medicine clerkship. Fam Med 2008;40:721-5.PubMed Goldman LN, Wiecha J, Hoffman M, Levine SA. Teaching geriatric assessment. Use of a hybrid method in a family medicine clerkship. Fam Med 2008;40:721-5.PubMed
11.
go back to reference Warshaw GA, Murphy JB, Kahn NB, Hejduk GR, Singleton SR. Geriatric medicine curriculum consultations for family practice residency programs. American academy of family physicians residency assistance program/ Hartford Geriatrics Initiative. J Am Geriatr Soc 2003;51:858-62.CrossRef Warshaw GA, Murphy JB, Kahn NB, Hejduk GR, Singleton SR. Geriatric medicine curriculum consultations for family practice residency programs. American academy of family physicians residency assistance program/ Hartford Geriatrics Initiative. J Am Geriatr Soc 2003;51:858-62.CrossRef
12.
go back to reference Kremer JA, Bots RS, Cohlen B, et al. Tien jaar resultaten van in-vitrofertilisatie in Nederland, 1996-2005. Ned Tijdschr Geneeskd. 2008;152:146-52.PubMed Kremer JA, Bots RS, Cohlen B, et al. Tien jaar resultaten van in-vitrofertilisatie in Nederland, 1996-2005. Ned Tijdschr Geneeskd. 2008;152:146-52.PubMed
13.
go back to reference Mouton CP, Parker RW. Family medicine training in the care of older adults – has the retreat been sounded? Fam Med 2003;35:42-4.PubMed Mouton CP, Parker RW. Family medicine training in the care of older adults – has the retreat been sounded? Fam Med 2003;35:42-4.PubMed
14.
go back to reference Warshaw G, Murphy J, Buehler J, Singleton S. Geriatric medicine training for family practice residents in the 21st century. A report from the Residency Assistance Program/Hartford Geriatrics Initiative. Fam Med 2003;35:24-9.PubMed Warshaw G, Murphy J, Buehler J, Singleton S. Geriatric medicine training for family practice residents in the 21st century. A report from the Residency Assistance Program/Hartford Geriatrics Initiative. Fam Med 2003;35:24-9.PubMed
15.
go back to reference De Vries B. Het leven en de leer. Een studie naar de verbinding van leren en werken in de stage [Proefschrift]. Nijmegen: Katholieke Universiteit Nijmegen, 1988. De Vries B. Het leven en de leer. Een studie naar de verbinding van leren en werken in de stage [Proefschrift]. Nijmegen: Katholieke Universiteit Nijmegen, 1988.
16.
go back to reference Guldemond FI. Handvatten voor ouderengeneeskunde. In: Muris JWM, De Weerd-Spaetgens CMEE, redactie. Ouderengeneeskunde. Houten: Bohn Stafleu van Loghum, 2012. Guldemond FI. Handvatten voor ouderengeneeskunde. In: Muris JWM, De Weerd-Spaetgens CMEE, redactie. Ouderengeneeskunde. Houten: Bohn Stafleu van Loghum, 2012.
20.
go back to reference Schuurmans H, Steverink N, Lindenberg S, Frieswijk N, Slaets JPJ. Old or frail: what tells us more? J Gerontol A Biol Sci Med Sci 2004;59:962-5.CrossRef Schuurmans H, Steverink N, Lindenberg S, Frieswijk N, Slaets JPJ. Old or frail: what tells us more? J Gerontol A Biol Sci Med Sci 2004;59:962-5.CrossRef
21.
go back to reference Folstein MF, Folstein SE, McHugh PR. Mini-mental state: A practical meth od for grading the cognitive state of patients for the clinician. J Psychiatr Res 1975;12:189-98.PubMedCrossRef Folstein MF, Folstein SE, McHugh PR. Mini-mental state: A practical meth od for grading the cognitive state of patients for the clinician. J Psychiatr Res 1975;12:189-98.PubMedCrossRef
22.
go back to reference Lesher EL, Berryhill JS. Validation of the Geriatric Depression Scale-Short Form among inpatients. J Clin Psychol 1994;50:256-60.PubMedCrossRef Lesher EL, Berryhill JS. Validation of the Geriatric Depression Scale-Short Form among inpatients. J Clin Psychol 1994;50:256-60.PubMedCrossRef
23.
go back to reference Maso I, Smaling A. Kwalitatief onderzoek: praktijk en theorie. Amsterdam: Boom, 1998. Maso I, Smaling A. Kwalitatief onderzoek: praktijk en theorie. Amsterdam: Boom, 1998.
24.
go back to reference Hsieh HF, Shannon SE. Three approaches to qualitative content analysis. Qual Health Res 2005;15:1277-88. Hsieh HF, Shannon SE. Three approaches to qualitative content analysis. Qual Health Res 2005;15:1277-88.
25.
go back to reference Lucassen PLBJ, Olde Hartman TC. Kwalitatief onderzoek. Praktische methoden voor de medische praktijk. Houten: Bohn Stafleu van Loghum, 2007. Lucassen PLBJ, Olde Hartman TC. Kwalitatief onderzoek. Praktische methoden voor de medische praktijk. Houten: Bohn Stafleu van Loghum, 2007.
26.
go back to reference Schmidt HG, Norman GR, Boshuizen HP. A cognitive perspective on medical expertise. Theory and implication. Acad Med 1990;65:611-21.PubMedCrossRef Schmidt HG, Norman GR, Boshuizen HP. A cognitive perspective on medical expertise. Theory and implication. Acad Med 1990;65:611-21.PubMedCrossRef
27.
go back to reference Van de Wiel MW, Van den Bossche P, Janssen S, Jossberger H. Exploring deliberate practice in medicine. How do physicians learn in the workplace? Adv Health Sci Educ Theory Pract 2010;16:81-95.CrossRef Van de Wiel MW, Van den Bossche P, Janssen S, Jossberger H. Exploring deliberate practice in medicine. How do physicians learn in the workplace? Adv Health Sci Educ Theory Pract 2010;16:81-95.CrossRef
Metagegevens
Titel
Ouderenzorg in praktijk gebracht
Auteurs
Anouk Ramackers
dr. Y.D. van Leeuwen
K Ponse
L Lammerts
Publicatiedatum
01-08-2012
Uitgeverij
Bohn Stafleu van Loghum
Gepubliceerd in
Huisarts en wetenschap / Uitgave 8/2012
Print ISSN: 0018-7070
Elektronisch ISSN: 1876-5912
DOI
https://doi.org/10.1007/s12445-012-0162-z

Andere artikelen Uitgave 8/2012

Huisarts en wetenschap 8/2012 Naar de uitgave