Skip to main content
Top

2021 | OriginalPaper | Hoofdstuk

30. Op de barricaden?!

Over de maatschappelijke verantwoordelijkheid van de dokter

Auteurs : Drs. Anna Verhulst, Dr. Judith Voogt

Gepubliceerd in: Professionaliteit in de zorg

Uitgeverij: Bohn Stafleu van Loghum

share
DELEN

Deel dit onderdeel of sectie (kopieer de link)

  • Optie A:
    Klik op de rechtermuisknop op de link en selecteer de optie “linkadres kopiëren”
  • Optie B:
    Deel de link per e-mail

Samenvatting

Als dokter heb je bij uitstek een maatschappelijke verantwoordelijkheid. Door de vele contacten met patiënten en andere zorgverleners heb je een belangrijke signaleringsfunctie. Bovendien kun je als dokter ook écht invloed uitoefenen op beleid, wat een extra verantwoordelijkheid met zich meebrengt. De invulling van deze maatschappelijke verantwoordelijkheid wordt bepaald door je expertise en persoonlijke voorkeuren. Je kunt vooropstaan bij demonstraties op het Malieveld, je aansluiten bij een beroepsvereniging, ad rem reageren op sociale media, of een opiniestuk naar een krant sturen. Sommige mensen zullen zich niet zo’n activist voelen, en zich alleen met hun vak willen bezighouden, maar ook zij moeten zich uitspreken als de omstandigheden daarom vragen. Net als in (politieke) debatten draait het daarbij ook om de vorm. In dit hoofdstuk vind je handreikingen om je argumenten stevig vorm te geven. Zodat je beter weet hoe je je maatschappelijke verantwoordelijkheid als dokter vorm kunt geven – op een manier die bij jou past.
Literatuur
go back to reference Deze VVD’er strijdt al jaren voor vuurwerkverbod: ‘Bijna hele gezicht van die man was weg’. BN De Stem. 10 januari 2020. Deze VVD’er strijdt al jaren voor vuurwerkverbod: ‘Bijna hele gezicht van die man was weg’. BN De Stem. 10 januari 2020.
go back to reference Fanatieke longartsen hebben haast met strijd tegen ‘genocide’ door roken. NOS Nieuws. 26 maart 2019. Fanatieke longartsen hebben haast met strijd tegen ‘genocide’ door roken. NOS Nieuws. 26 maart 2019.
go back to reference Hafferty, F. W., & Franks, R. (1994). The hidden curriculum, ethics teaching, and the structure of medical education. Academic Medicine 69(11), 861–871. Hafferty, F. W., & Franks, R. (1994). The hidden curriculum, ethics teaching, and the structure of medical education. Academic Medicine 69(11), 861–871.
go back to reference Huisarts zet stempel met Paarse Krokodil in. Medisch Contact. 24 januari 2019. Huisarts zet stempel met Paarse Krokodil in. Medisch Contact. 24 januari 2019.
go back to reference Voogt, J. J. (2019). Handle with care. A multidisciplinary analysis of frontline medical leadership in medical residents. [Thesis]. Voogt, J. J. (2019). Handle with care. A multidisciplinary analysis of frontline medical leadership in medical residents. [Thesis].
Metagegevens
Titel
Op de barricaden?!
Auteurs
Drs. Anna Verhulst
Dr. Judith Voogt
Copyright
2021
Uitgeverij
Bohn Stafleu van Loghum
DOI
https://doi.org/10.1007/978-90-368-2582-5_30