Skip to main content
Top
Gepubliceerd in:
Omslag van het boek

2021 | OriginalPaper | Hoofdstuk

1. Wat is professioneel?

Over de persoonlijke invulling van een god term

Auteur : Drs. Pieter Barnhoorn

Gepubliceerd in: Professionaliteit in de zorg

Uitgeverij: Bohn Stafleu van Loghum

share
DELEN

Deel dit onderdeel of sectie (kopieer de link)

  • Optie A:
    Klik op de rechtermuisknop op de link en selecteer de optie “linkadres kopiëren”
  • Optie B:
    Deel de link per e-mail

Samenvatting

Professioneel is een woord dat vaak valt in de gezondheidszorg. Toch vragen we ons niet vaak af wat we er precies mee bedoelen. Het is een zogenaamde ‘god term’: een positief geformuleerde, maar wat vaag omlijnde term die niettemin erg belangrijk gevonden wordt. Bedoelen we er eigenlijk wel allemaal hetzelfde mee? Het lijkt zinvol om elkaar te bevragen op wat we precies bedoelen als we het woord professionaliteit gebruiken. Er zijn tegenwoordig drie manieren van kijken naar professionaliteit: door het denkraam van deugden, door het denkraam van gedrag en door het denkraam van de identiteitsvorming. Dit hoofdstuk geeft achtergronden die kunnen helpen je eigen visie en invulling te formuleren en erover met elkaar in gesprek te gaan. Want, hoewel er gemene delers zijn, leggen bijna alle dokters eigen accenten. Wat betekent professionaliteit voor jou?
Literatuur
go back to reference Barnhoorn, P. C., Houtlosser, M., Ottenhoff-de Jonge, M. W., Essers, G. T., Numans, M. E., & Kramer, A. W. (2019). A practical framework for remediating unprofessional behavior and for developing professionalism competencies and a professional identity. Medical Teacher, 41(3), 303–308.CrossRef Barnhoorn, P. C., Houtlosser, M., Ottenhoff-de Jonge, M. W., Essers, G. T., Numans, M. E., & Kramer, A. W. (2019). A practical framework for remediating unprofessional behavior and for developing professionalism competencies and a professional identity. Medical Teacher, 41(3), 303–308.CrossRef
go back to reference Cruess, R. L., Cruess, S. R., Boudreau, J. D., Snell, L., & Steinert, Y. (2015). A schematic representation of the professional identity formation and socialization of medical students and residents: A guide for medical educators. Academic Medicine, 90(6), 718–725.CrossRef Cruess, R. L., Cruess, S. R., Boudreau, J. D., Snell, L., & Steinert, Y. (2015). A schematic representation of the professional identity formation and socialization of medical students and residents: A guide for medical educators. Academic Medicine, 90(6), 718–725.CrossRef
go back to reference Hodges, B. D., Ginsburg, S., Cruess, R., Cruess, S., Delport, R., Hafferty, F., et al. (2011). Assessment of professionalism: Recommendations from the Ottawa 2010 Conference. Medical Teacher, 33(5), 354–363.CrossRef Hodges, B. D., Ginsburg, S., Cruess, R., Cruess, S., Delport, R., Hafferty, F., et al. (2011). Assessment of professionalism: Recommendations from the Ottawa 2010 Conference. Medical Teacher, 33(5), 354–363.CrossRef
go back to reference Irby, D. M., & Hamstra, S. J. (2016). Parting the clouds: Three professionalism frameworks in medical education. Academic Medicine, 91(12), 1606–1611.CrossRef Irby, D. M., & Hamstra, S. J. (2016). Parting the clouds: Three professionalism frameworks in medical education. Academic Medicine, 91(12), 1606–1611.CrossRef
go back to reference KNMG (2007). Manifest medische professionaliteit. Utrecht: Koninklijke Nederlandsche Maatschappij tot bevordering der Geneeskunst. KNMG (2007). Manifest medische professionaliteit. Utrecht: Koninklijke Nederlandsche Maatschappij tot bevordering der Geneeskunst.
go back to reference Kocks, J. W. H., Lisman-van Leeuwen, Y., & Berkelmans, P. G. J. I. (2010). De kleren maken de dokter: Meer vertrouwen in netter geklede huisarts. Nederlands Tijdschrift voor Geneeskunde, 154, 51–52, A2898. Kocks, J. W. H., Lisman-van Leeuwen, Y., & Berkelmans, P. G. J. I. (2010). De kleren maken de dokter: Meer vertrouwen in netter geklede huisarts. Nederlands Tijdschrift voor Geneeskunde, 154, 51–52, A2898.
go back to reference Papadakis, M. A., Teherani, A., Banach, M. A., Knettler, T. R., Rattner, S. L., Stern, D. T., et al. (2005). Disciplinary action by medical boards and prior behavior in medical school. New England Journal of Medicine, 353(25), 2673–2682.CrossRef Papadakis, M. A., Teherani, A., Banach, M. A., Knettler, T. R., Rattner, S. L., Stern, D. T., et al. (2005). Disciplinary action by medical boards and prior behavior in medical school. New England Journal of Medicine, 353(25), 2673–2682.CrossRef
go back to reference Van Heijst, A. (2000). Naar een nieuw begrip van professionele zorg. CDV Themanummer. Den Haag: CDV Tijdschrift. Van Heijst, A. (2000). Naar een nieuw begrip van professionele zorg. CDV Themanummer. Den Haag: CDV Tijdschrift.
go back to reference Van Tol, D., et al. (2014). Handboek medische professionaliteit. Houten: Bohn Stafleu van Loghum. Van Tol, D., et al. (2014). Handboek medische professionaliteit. Houten: Bohn Stafleu van Loghum.
go back to reference Verkerk, M. A., De Bree, M. J., & Mourits, M. J. (2007). Reflective professionalism: Interpreting CanMEDS’ “professionalism”. Journal of Medical Ethics, 33(11), 663–666.CrossRef Verkerk, M. A., De Bree, M. J., & Mourits, M. J. (2007). Reflective professionalism: Interpreting CanMEDS’ “professionalism”. Journal of Medical Ethics, 33(11), 663–666.CrossRef
go back to reference Weaver, R. M. (1953). The ethics of rhetoric. Davis CA: Hermagoras Press. Weaver, R. M. (1953). The ethics of rhetoric. Davis CA: Hermagoras Press.
go back to reference Wittgenstein, L. (1953). Philosophical investigations (1st ed.). New York: Macmillan Publishing Company. Wittgenstein, L. (1953). Philosophical investigations (1st ed.). New York: Macmillan Publishing Company.
Metagegevens
Titel
Wat is professioneel?
Auteur
Drs. Pieter Barnhoorn
Copyright
2021
Uitgeverij
Bohn Stafleu van Loghum
DOI
https://doi.org/10.1007/978-90-368-2582-5_1