Skip to main content
Top

2021 | OriginalPaper | Hoofdstuk

29. Anders dan ik

Over het ontwikkelen van culturele sensitiviteit

Auteurs : Drs. Arlette de Voogd, Prof. dr. Ria Reis

Gepubliceerd in: Professionaliteit in de zorg

Uitgeverij: Bohn Stafleu van Loghum

share
DELEN

Deel dit onderdeel of sectie (kopieer de link)

  • Optie A:
    Klik op de rechtermuisknop op de link en selecteer de optie “linkadres kopiëren”
  • Optie B:
    Deel de link per e-mail

Samenvatting

Om aan alle patiënten goede en toegankelijke zorg te kunnen leveren hebben artsen culturele sensitiviteit nodig. Culturele sensitiviteit betekent dat je situaties niet alleen vanuit het eigen kader van normen en waarden bekijkt, maar ook vanuit dat van de ander. Het ontwikkelen van culturele sensitiviteit is een continu leerproces, waarbij de ontmoeting met anderen een centrale rol speelt. Reflectie en intervisie helpen om je bewust te worden van je eigen culturele programmering: het geheel van opvattingen, normen en waarden dat je hebt aangeleerd, voor waar aanneemt en vanwaaruit jij de wereld om je heen benadert. Het besef dat ieder mens meerdere deelidentiteiten heeft, kan helpen om automatisch gegenereerde negatieve vooroordelen opzij te zetten en vanuit belangstelling vragen te stellen. Daarnaast kan tijd vrijmaken voor de culturele beleving van ziekte en het gezondheidszorgsysteem bijdragen aan een beter begrip van de patiënt en het leveren van zorg op maat.
Literatuur
go back to reference Bennett, M. (1986). A developmental approach to training for intercultural sensitivity. International Journal of Intercultural Relations, 10(2), 179–195.CrossRef Bennett, M. (1986). A developmental approach to training for intercultural sensitivity. International Journal of Intercultural Relations, 10(2), 179–195.CrossRef
go back to reference Damoiseaux, R. A. M. J., Olde Hartman, T. C., & Rutten, G. E. H. M. (2019) (7e herziene druk). Het geneeskundig proces. Klinisch redeneren van klacht naar therapie. Houten: Bohn Stafleu van Loghum. Damoiseaux, R. A. M. J., Olde Hartman, T. C., & Rutten, G. E. H. M. (2019) (7e herziene druk). Het geneeskundig proces. Klinisch redeneren van klacht naar therapie. Houten: Bohn Stafleu van Loghum.
go back to reference Hoffman, E. (2002). Interculturele gespreksvoering. Theorie en praktijk van het TOPOI model. Houten: Bohn Stafleu van Loghum. Hoffman, E. (2002). Interculturele gespreksvoering. Theorie en praktijk van het TOPOI model. Houten: Bohn Stafleu van Loghum.
go back to reference Nunez, C., Nunez Mahdi, R., & Popma, L. (2015) (3e herziene druk). Interculturele communicatie. Van ontkenning tot wederzijdse integratie. Assen: Koninklijke Van Gorkum. Nunez, C., Nunez Mahdi, R., & Popma, L. (2015) (3e herziene druk). Interculturele communicatie. Van ontkenning tot wederzijdse integratie. Assen: Koninklijke Van Gorkum.
go back to reference Van Endt-Meijling, M. (2013). Rituelen en gewoonten. Geboorte, ziekte en dood in een multiculturele samenleving. Bussum: Uitgeverij Coutinho. Van Endt-Meijling, M. (2013). Rituelen en gewoonten. Geboorte, ziekte en dood in een multiculturele samenleving. Bussum: Uitgeverij Coutinho.
go back to reference Vonk, R. Iedereen denkt in hokjes. NRC 22 mei 2020. Vonk, R. Iedereen denkt in hokjes. NRC 22 mei 2020.
Metagegevens
Titel
Anders dan ik
Auteurs
Drs. Arlette de Voogd
Prof. dr. Ria Reis
Copyright
2021
Uitgeverij
Bohn Stafleu van Loghum
DOI
https://doi.org/10.1007/978-90-368-2582-5_29