Skip to main content
Top

2020 | OriginalPaper | Hoofdstuk

6. Ontwikkeling van motoriek: hoe begint het allemaal?

Auteur : Ben van Cranenburgh

Gepubliceerd in: Van contractie naar actie

Uitgeverij: Bohn Stafleu van Loghum

share
DELEN

Deel dit onderdeel of sectie (kopieer de link)

  • Optie A:
    Klik op de rechtermuisknop op de link en selecteer de optie “linkadres kopiëren”
  • Optie B:
    Deel de link per e-mail

Samenvatting

Aanvankelijk ging men ervan uit dat de reflex de basis vormt voor de motorische ontwikkeling: doeltreffende motoriek zou ontstaan door stapeling en combinaties van reflexen. Onderzoek heeft echter uitgewezen dat spontane neuronale activiteit en de daardoor opgewekte bewegingspatronen cruciaal zijn. De aanvankelijk ongerichte, lukraak uitgevoerde bewegingen worden geleidelijk doeltreffend. Voor de verklaring van het ontstaan van gecoördineerde bewegingspatronen bestaan verschillende theorieën: de maturatietheorie, de dynamische systeemtheorie en het neurale darwinisme. Neurale rijpingsprocessen en ontwikkeling van motoriek gaan hand in hand en vinden plaats tot vele jaren na de geboorte. Nieuwe theorieën over de ontwikkeling van motoriek hebben implicaties voor de therapeutische aanpak van aangeboren of vroegverworven motorische dysfuncties, zoals cerebrale parese (CP) en developmental coordination disorder (DCD).
Literatuur
go back to reference Bernstein, N. (1967). The coördination and regulation of movement. Oxford: Pergamom. Bernstein, N. (1967). The coördination and regulation of movement. Oxford: Pergamom.
go back to reference Coghill, G. (1929). Anatomy and the problem of behavior. Cambridge: Cambridge University Press. Coghill, G. (1929). Anatomy and the problem of behavior. Cambridge: Cambridge University Press.
go back to reference De Vries, J., et al. (1982). The emergence of fetal behavior I. Qualitative aspects. Early Human Development, 7, 301–322.CrossRefPubMed De Vries, J., et al. (1982). The emergence of fetal behavior I. Qualitative aspects. Early Human Development, 7, 301–322.CrossRefPubMed
go back to reference Edelman, G. (1987). Neural darwinism. New York: Basic Books. Edelman, G. (1987). Neural darwinism. New York: Basic Books.
go back to reference Hadders-Algra, M. (2004). General movements: A window for early identification of children at high risk of developmental disorders. The Journal of Pediatrics, 145, S12–S18.CrossRefPubMed Hadders-Algra, M. (2004). General movements: A window for early identification of children at high risk of developmental disorders. The Journal of Pediatrics, 145, S12–S18.CrossRefPubMed
go back to reference Hadders-Algra, M., et al. (2015). Kinderevalidatie (5e). Assen: Koninklijke Van Gorcum. Hadders-Algra, M., et al. (2015). Kinderevalidatie (5e). Assen: Koninklijke Van Gorcum.
go back to reference Hadders-Algra, M., & Dirks, T. (2000). De motorische ontwikkeling van de zuigeling: Variëren, selecteren en leren adapteren. Houten: Bohn Stafleu van Loghum.CrossRef Hadders-Algra, M., & Dirks, T. (2000). De motorische ontwikkeling van de zuigeling: Variëren, selecteren en leren adapteren. Houten: Bohn Stafleu van Loghum.CrossRef
go back to reference Hooker, D. (1952). The prenatal origin of behavior. Lawrence, KA: University of Kansas Press. Hooker, D. (1952). The prenatal origin of behavior. Lawrence, KA: University of Kansas Press.
go back to reference Kelso, S. (2016). On the self-organizing origins of agency. Trends in cognitive sciences, 20(7), 490–499. Kelso, S. (2016). On the self-organizing origins of agency. Trends in cognitive sciences, 20(7), 490–499.
go back to reference Minkowski, M. (1928). Neurobiologische Studien am menschlichen Foetus. In Handbuch der biologischen Arbeitsmethoden (Abt V, Teil 5B, 511–618). Minkowski, M. (1928). Neurobiologische Studien am menschlichen Foetus. In Handbuch der biologischen Arbeitsmethoden (Abt V, Teil 5B, 511–618).
go back to reference Prechtl, H. (1984). Continuity and change in early neural development. In H. Prechtl (Red.), Continuity of neural functions from prenatal to postnatal life (1–15). Oxford: Blackwell. Prechtl, H. (1984). Continuity and change in early neural development. In H. Prechtl (Red.), Continuity of neural functions from prenatal to postnatal life (1–15). Oxford: Blackwell.
go back to reference Preyer, W. (1885). Spezielle Physiologie des Embryo. Leipzig: Grieben. Preyer, W. (1885). Spezielle Physiologie des Embryo. Leipzig: Grieben.
go back to reference Schmidt, R. A., & Lee, T. D. (2011). Augmented feedback. Motor Control and Learning: A Behavioral Emphasis (5e druk, 393–405). Champaign, IL: Human Kinetics. Schmidt, R. A., & Lee, T. D. (2011). Augmented feedback. Motor Control and Learning: A Behavioral Emphasis (5e druk, 393–405). Champaign, IL: Human Kinetics.
go back to reference Windle, W., & Griffin, A. (1931). Observations on embryonic and fetal movements of the cat. Journal of Comparative Neurology, 52, 149–188.CrossRef Windle, W., & Griffin, A. (1931). Observations on embryonic and fetal movements of the cat. Journal of Comparative Neurology, 52, 149–188.CrossRef
go back to reference Zelazo, P. (1983). The development of walking: New findings and old assumptions. Journal of Motor Behavior, 15, 99–137.CrossRefPubMed Zelazo, P. (1983). The development of walking: New findings and old assumptions. Journal of Motor Behavior, 15, 99–137.CrossRefPubMed
Metagegevens
Titel
Ontwikkeling van motoriek: hoe begint het allemaal?
Auteur
Ben van Cranenburgh
Copyright
2020
Uitgeverij
Bohn Stafleu van Loghum
DOI
https://doi.org/10.1007/978-90-368-2445-3_6