Skip to main content
Top

2020 | OriginalPaper | Hoofdstuk

7. Leren van motorische vaardigheden

Auteur : Ben van Cranenburgh

Gepubliceerd in: Van contractie naar actie

Uitgeverij: Bohn Stafleu van Loghum

share
DELEN

Deel dit onderdeel of sectie (kopieer de link)

  • Optie A:
    Klik op de rechtermuisknop op de link en selecteer de optie “linkadres kopiëren”
  • Optie B:
    Deel de link per e-mail

Samenvatting

Het is nuttig om goed te definiëren wat leren wel en niet is. Oefenen leidt namelijk niet automatisch tot prestatieverbetering. De evolutie van theorieën over motorisch leren is fascinerend. Achtereenvolgens duiken op: de engramtheorie, de schematheorie, de ecologische theorie en de dynamische systeemtheorie. Iedere theorie bevat een gezonde kern van waarheid die zijn toepassingen kan hebben in sport, muziek of revalidatie. De rol van de hersenen bij motorisch leren is evident: in verschillende leerfasen worden verschillende hersengebieden ingezet. Recent onderzoek wijst uit dat de voor leren belangrijke plastische veranderingen niet optreden tijdens de oefeningen maar vooral erna, tijdens rustfasen, slaap en droom. Behalve aanleren van bewegingen kan ook afleren van groot belang zijn: ingeslepen foutieve bewegingspatronen kunnen de vooruitgang van prestaties remmen, en dan rijst de vraag hoe je deze kunt afleren. Bij dit alles kan men zich afvragen of wel altijd een leraar, coach of therapeut nodig is. Tenslotte zijn er grote individuele verschillen, hetgeen vaak een op maat gesneden aanpak nodig maakt.
Literatuur
go back to reference Antony, J., et al. (2017). Retrieval as a fast route to memory consolidation. Trends in Cognitive Sciences, 21(8), 573–576. Antony, J., et al. (2017). Retrieval as a fast route to memory consolidation. Trends in Cognitive Sciences, 21(8), 573–576.
go back to reference Beek, P. J. (2011). Nieuwe, praktisch relevante inzichten in. Techniektraining. Motorisch leren: Het belang van impliciete kennisopbouw (deel 3), 12–16. Beek, P. J. (2011). Nieuwe, praktisch relevante inzichten in. Techniektraining. Motorisch leren: Het belang van impliciete kennisopbouw (deel 3), 12–16.
go back to reference Bernstein, N. (1967). The coördination and regulation of movement. Oxford: Pergamom. Bernstein, N. (1967). The coördination and regulation of movement. Oxford: Pergamom.
go back to reference Dekker, R., & Van Cranenburgh, B. (1997). Blind serveren: De rol van visuele en/of kinesthetische informatieverwerking bij motorische vaardigheden, 51, 1, 13–23 Richting/Sportgericht. Dekker, R., & Van Cranenburgh, B. (1997). Blind serveren: De rol van visuele en/of kinesthetische informatieverwerking bij motorische vaardigheden, 51, 1, 13–23 Richting/Sportgericht.
go back to reference Duke, R., et al. (2009). Effects of early and late rest breaks during training on overnight memory consolidation of a keyboard melody. In Dalla Bella, S. et al. (Eds.) The neurosciences and music III. Annals of the New York Academy of Sciences, 1169. Boston: Blackwell. Duke, R., et al. (2009). Effects of early and late rest breaks during training on overnight memory consolidation of a keyboard melody. In Dalla Bella, S. et al. (Eds.) The neurosciences and music III. Annals of the New York Academy of Sciences, 1169. Boston: Blackwell.
go back to reference Fitts, P., & Posner, M. (1967). Human performance. Belmont: Brooks/Cole Publishing Company. Fitts, P., & Posner, M. (1967). Human performance. Belmont: Brooks/Cole Publishing Company.
go back to reference Franz, S. (1923). Nervous and mental re-education. New York: The MacMillan Company. Franz, S. (1923). Nervous and mental re-education. New York: The MacMillan Company.
go back to reference Gibson, J. (1986). The ecological approach to visual perception. Hillsdale: Erlbaum Ass. Gibson, J. (1986). The ecological approach to visual perception. Hillsdale: Erlbaum Ass.
go back to reference Goldberg, E. (2009). The new executive brain. Oxford: Oxford University Press. Goldberg, E. (2009). The new executive brain. Oxford: Oxford University Press.
go back to reference Hennevin-Dubois, E. (2002). Lernen im Schlaf. Spektrum der Wissenschaft, Spezial “Gedächtnis”, 64. Hennevin-Dubois, E. (2002). Lernen im Schlaf. Spektrum der Wissenschaft, Spezial “Gedächtnis”, 64.
go back to reference Heuvingh, B. (2019). Mindset en talentontwikkeling. Sportgericht 73, 1–3. Heuvingh, B. (2019). Mindset en talentontwikkeling. Sportgericht 73, 1–3.
go back to reference Heuvingh, B. H., & Van der Heide, M. (2017). Talent van morgen: Groeimindset als basis voor talentontwikkeling. Nieuwegein: Arko Sports Media. Heuvingh, B. H., & Van der Heide, M. (2017). Talent van morgen: Groeimindset als basis voor talentontwikkeling. Nieuwegein: Arko Sports Media.
go back to reference Kelso, S. (2016). On the self-organizing origins of agency. Trends in cognitive sciences, 20(7), 490–499. Kelso, S. (2016). On the self-organizing origins of agency. Trends in cognitive sciences, 20(7), 490–499.
go back to reference Latash, M. (1993). Control of human movement. Urbana: Human Kinetics. Latash, M. (1993). Control of human movement. Urbana: Human Kinetics.
go back to reference Latash, M. (2008). Neurophysiological basis of human movement (2e druk). Urbana: Human Kinetics. Latash, M. (2008). Neurophysiological basis of human movement (2e druk). Urbana: Human Kinetics.
go back to reference Lewis, P., & Durrant, S. (2011). Overlapping memory replay during sleep builds cognitive schemata. Trends in Cognitive Sciences, 16. Lewis, P., & Durrant, S. (2011). Overlapping memory replay during sleep builds cognitive schemata. Trends in Cognitive Sciences, 16.
go back to reference Lyndon, E. (1989). I did it my way! An introduction to Old way/New way. Australian Journal of Special Education, 13, 32–37. CrossRef Lyndon, E. (1989). I did it my way! An introduction to Old way/New way. Australian Journal of Special Education, 13, 32–37. CrossRef
go back to reference Marshall, L., & Born, J. (2007). The contribution of sleep to hippocampus-dependent memory consolidation. Trends in Cognitive Sciences, 11. Marshall, L., & Born, J. (2007). The contribution of sleep to hippocampus-dependent memory consolidation. Trends in Cognitive Sciences, 11.
go back to reference Mednick, S., et al. (2011). An opportunistic theory of cellular and systems consolidation. Trends Neurosci, 34(10), 504–514. Mednick, S., et al. (2011). An opportunistic theory of cellular and systems consolidation. Trends Neurosci, 34(10), 504–514.
go back to reference Schmidt, R. A., & Lee, T. D. (2011). Augmented feedback. Motor Control and Learning: A Behavioral Emphasis (5e druk, 393–405) Champaign, IL: Human Kinetics. Schmidt, R. A., & Lee, T. D. (2011). Augmented feedback. Motor Control and Learning: A Behavioral Emphasis (5e druk, 393–405) Champaign, IL: Human Kinetics.
go back to reference Smith, G., & Pell, J. (2003). Parachute use to prevent death and major trauma related to gravitational challenge: A systematic review of randomized controlled trials. British Medical Journal, 327, 459–461. Smith, G., & Pell, J. (2003). Parachute use to prevent death and major trauma related to gravitational challenge: A systematic review of randomized controlled trials. British Medical Journal, 327, 459–461.
go back to reference Stelmach, G. (1976). Motor control : issues and trends. New York: Academic Press. Stelmach, G. (1976). Motor control : issues and trends. New York: Academic Press.
go back to reference Syed, M. (2011). Bounce. The myth of talent and the power of practice. Londen: Fourth Estate. Syed, M. (2011). Bounce. The myth of talent and the power of practice. Londen: Fourth Estate.
go back to reference Van Cranenburgh, B. (2019). Neurorevalidatie. Uitgangspunten voor therapie en training na hersenbeschadiging (5e druk). Houten: Bohn Stafleu van Loghum. Van Cranenburgh, B. (2019). Neurorevalidatie. Uitgangspunten voor therapie en training na hersenbeschadiging (5e druk). Houten: Bohn Stafleu van Loghum.
go back to reference Wang, G., et al. (2011). Synaptic plasticity in sleep: Learning, homeostasis and disease. Trends in Neurosciences, 34(9), 452–463. Wang, G., et al. (2011). Synaptic plasticity in sleep: Learning, homeostasis and disease. Trends in Neurosciences, 34(9), 452–463.
go back to reference Whiting, H. (Ed.). (1984). Human motor actions: Bernstein reassesed. Amsterdam: North Holland. Whiting, H. (Ed.). (1984). Human motor actions: Bernstein reassesed. Amsterdam: North Holland.
go back to reference Wenger, E., et al. (2017). Expansion and renormalization of human brain structure during skill acquisition. Trends in cognitive sciences, 21(12), 930–939. Wenger, E., et al. (2017). Expansion and renormalization of human brain structure during skill acquisition. Trends in cognitive sciences, 21(12), 930–939.
Metagegevens
Titel
Leren van motorische vaardigheden
Auteur
Ben van Cranenburgh
Copyright
2020
Uitgeverij
Bohn Stafleu van Loghum
DOI
https://doi.org/10.1007/978-90-368-2445-3_7