Skip to main content
main-content
Top

Over dit boek

Stress is vaak erg nuttig. Wie kent niet de gezonde spanning die vooraf gaat aan het leveren van een belangrijke prestatie? Door de stress presteer je vaak nét iets beter. Diezelfde stress zorgt er ook voor dat je in gevaarlijke situaties de kracht vindt om in actie te komen: om te vluchten of om je te verdedigen. Stress speelt dus een duidelijke rol in ons vermogen te overleven.Maar soms lukt het niet om stress om te zetten in actie. De spanning maakt dan geen plaats voor voldoening of opluchting, maar blijft langdurig hangen. Dat is vervelend en kan ook gevaarlijk zijn. Die ongezonde stress kost namelijk veel energie en kan uiteindelijk leiden tot overspannenheid, burnout en zelfs depressie.Omgaan met stress en burnout laat zien hoe je in zo'n situatie terecht kunt komen en leert je uit te zoeken welke activiteiten jou energie kosten en welke je juist energie opleveren. Je leert prioriteiten te stellen en voor jezelf op te komen. De auteurs beschrijven hoe je met je gedachten je gevoel beïnvloedt en geven diverse technieken waarmee je kunt ontspannen en de controle leert houden over je gedachten. De praktische tips en oefeningen uit dit boek helpen je zo om ongezonde stress te verminderen en je leven (weer) in balans te brengen.

Inhoudsopgave

Voorwerk

1. Wat is er met me aan de hand?

Abstract
Als we het over stress hebben dan heeft dat vaak een negatieve bijklank. Dat is ook niet zo gek: wanneer mensen langere tijd te maken hebben met stress, kan dat leiden tot lichamelijke en psychische klachten. Toch is stress niet alleen maar negatief. Een van de grondleggers van het onderzoek naar stress, de Amerikaanse fysioloog Walter Cannon (1871–1945), beschreef al in de jaren twintig van de vorige eeuw hoe belangrijk stress voor ons is. Jaren later ontdekte Hans Selye (1907–1982) dat stress ratten ziek kon maken. Sindsdien is er veel bekend geworden over de negatieve effecten van stress op het welbevinden van mensen. In dit hoofdstuk laten we zien dat er gezonde en ongezonde stress bestaan en gaan we in op de lichamelijke en psychische veranderingen die met beide vormen van stress kunnen samengaan. Bovendien staan we stil bij de verschillende gebeurtenissen en problemen die kunnen leiden tot ongezonde stress.
Bart Verkuil, Arnold van Emmerik

2. Hoe heeft het zover kunnen komen?

Abstract
In dit hoofdstuk bespreken we hoe ongezonde stress ontstaat. We gebruiken daarvoor de theorieën van Holger Ursin, Jos Brosschot en Hans Selye (die ontdekte dat stress negatieve gevolgen kan hebben voor de gezondheid). Deze wetenschappers gaan ervan uit dat stress alleen ongezond kan worden als het lang duurt.
Bart Verkuil, Arnold van Emmerik

3. Wat betekenen ongezonde stress en burnout voor mij en mijn omgeving?

Abstract
Een burnout ontstaat niet van de ene dag op de andere. Het is eerder een proces van maanden en jaren, dan van dagen. In de loop van de tijd geeft je lichaam steeds vaker signalen af dat het niet goed gaat. Je voelt je vaker vermoeid, je kunt je steeds minder goed concentreren, of je wordt prikkelbaar. Je dagelijkse bezigheden kosten je steeds meer energie. In plaats van uitdagingen, zie je alleen maar verplichtingen. Je hebt het gevoel dat je wordt geleefd en ervaart geen controle meer over je dagelijkse leven.
Bart Verkuil, Arnold van Emmerik

4. Wat kun je doen tegen ongezonde stress en burnout?

Abstract
In dit hoofdstuk staat een overzicht van de belangrijkste technieken waarmee je ongezonde stress kunt hanteren of bestrijden, ook wel ‘stressmanagementtechnieken’ genoemd. We gaan achtereenvolgens in op: het herstellen van je energiebalans, ontspanningstraining, cognitieve technieken, het vergroten van assertieve vaardigheden en mindfulness en meditatie. Van elke techniek wordt een korte beschrijving gegeven.
Bart Verkuil, Arnold van Emmerik

5. Hoe verhoog ik mijn weerbaarheid tegen ongezonde stress en burnout?

Abstract
In het vorige hoofdstuk hebben we het voornamelijk gehad over het verminderen van ongezonde stress en burnout. In dit hoofdstuk bespreken we vaardigheden die je helpen om weerbaarder te worden tegen ongezonde stress en deze klachten helpen te voorkomen. We gaan vooral in op hoe je positieve emoties kunt vermeerderen. Steeds meer onderzoekers raken er namelijk van overtuigd dat naast het verminderen van negatieve emoties, het belangrijk is om te leren hoe je positieve emoties kunt vergroten. Deze positieve emoties, zoals interesse, plezier en geluk, maken je weerbaarder tegen ongezonde stress.
Bart Verkuil, Arnold van Emmerik

6. Adressen en literatuur

Abstract
Hierna vind je beknopte informatie over een aantal instellingen waar je terechtkunt voor behandeling van stressgerelateerde klachten. Er zijn veel meer instellingen dan hier worden genoemd. Ook kun je terecht bij sommige psychologen die buiten een instelling werken. Vraag je huisarts naar de mogelijkheden bij jou in de buurt.
Bart Verkuil, Arnold van Emmerik

Nawerk

Meer informatie