Skip to main content
Top

2015 | OriginalPaper | Hoofdstuk

15. Nawoord

Auteurs : Jo Vandermeulen, Mayke Derix

Gepubliceerd in: Neuropsychologische casuïstiek

Uitgeverij: Bohn Stafleu van Loghum

share
DELEN

Deel dit onderdeel of sectie (kopieer de link)

  • Optie A:
    Klik op de rechtermuisknop op de link en selecteer de optie “linkadres kopiëren”
  • Optie B:
    Deel de link per e-mail

Samenvatting

Klinisch neuropsychologisch onderzoek kan bijdragen tot een beter inzicht in de relatie tussen hersenen en gedrag. Bij het verrichten van onderzoek worden verschillende onderzoeksmodellen gehanteerd. Dit nawoord biedt een samenvattend overzicht van modellen en wijzen van diagnostiek. Daarnaast wordt aandacht besteed aan de aanvullende waarde van dergelijk onderzoek ten behoeve van een algeheel psychologisch onderzoek en zullen de verschillen vanuit neurologisch en psychologisch oogpunt bij het onderzoek nader worden beschreven.
Literatuur
go back to reference APA. (2014a). DSM-5 Handboek voor de classificatie van psychische stoornissen. (Nederlandse vertaling van het Diagnostic and Statistical Manual of mental disorders, American Psychiatric Association). Amsterdam: Boom. APA. (2014a). DSM-5 Handboek voor de classificatie van psychische stoornissen. (Nederlandse vertaling van het Diagnostic and Statistical Manual of mental disorders, American Psychiatric Association). Amsterdam: Boom.
go back to reference APA. (2014b). Ethical principles of psychologists and code of conduct (including amendments 2010). Washington: American Psychological Association. APA. (2014b). Ethical principles of psychologists and code of conduct (including amendments 2010). Washington: American Psychological Association.
go back to reference Bruyn, E. J. J. de. (2010). De diagnostische cyclus. Leuven: Acco. Bruyn, E. J. J. de. (2010). De diagnostische cyclus. Leuven: Acco.
go back to reference Chelune, G. J. (2010). Evidence-based research and practice in clinical neuropsychology. The Clinical Neuropsychologist, 24, 454–467.CrossRefPubMed Chelune, G. J. (2010). Evidence-based research and practice in clinical neuropsychology. The Clinical Neuropsychologist, 24, 454–467.CrossRefPubMed
go back to reference Hunsley, J., & Mash, E. J. (2007). Evidence based assessment. Annual Review of Clinical Psychology, 3, 29–51.CrossRefPubMed Hunsley, J., & Mash, E. J. (2007). Evidence based assessment. Annual Review of Clinical Psychology, 3, 29–51.CrossRefPubMed
go back to reference Lauterbacher, S., & Gauggel, S. (Red.). (2004). Neuropsychologie der psychischer Störungen. Berlin: Springer. Lauterbacher, S., & Gauggel, S. (Red.). (2004). Neuropsychologie der psychischer Störungen. Berlin: Springer.
go back to reference Nederlands Instituut voor Psychologen (NIP). (2015). De Beroepscode voor psychologen 2015. Amsterdam: NIP. Nederlands Instituut voor Psychologen (NIP). (2015). De Beroepscode voor psychologen 2015. Amsterdam: NIP.
go back to reference Os, J. van. (2014). De DSM-5 voorbij! Persoonlijke diagnostiek in een nieuwe GGz. Leusden: Diagnosis Uitgevers. Os, J. van. (2014). De DSM-5 voorbij! Persoonlijke diagnostiek in een nieuwe GGz. Leusden: Diagnosis Uitgevers.
go back to reference Postal, K., & Armstrong, K. (2013). Feedback that sticks. New York: Oxford University Press. Postal, K., & Armstrong, K. (2013). Feedback that sticks. New York: Oxford University Press.
go back to reference Tak, J., Bosch, J., Begeer, S., & Albrecht, G. (Red.). (2014). Handboek psychodiagnostiek voor de hulpverlening aan kinderen en adolescenten. Utrecht: De Tijdstroom. Tak, J., Bosch, J., Begeer, S., & Albrecht, G. (Red.). (2014). Handboek psychodiagnostiek voor de hulpverlening aan kinderen en adolescenten. Utrecht: De Tijdstroom.
go back to reference Witteman, C., Heyden, P. van der, & Claes, L. (2014). Psychodiagnostiek: onderzoeksproces in de praktijk. Utrecht: De Tijdstroom. Witteman, C., Heyden, P. van der, & Claes, L. (2014). Psychodiagnostiek: onderzoeksproces in de praktijk. Utrecht: De Tijdstroom.
Metagegevens
Titel
Nawoord
Auteurs
Jo Vandermeulen
Mayke Derix
Copyright
2015
Uitgeverij
Bohn Stafleu van Loghum
DOI
https://doi.org/10.1007/978-90-368-0417-2_15