Skip to main content
Top
Gepubliceerd in: Jeugdbeleid 2/2016

01-06-2016

Mulock Houwer en het MaagdenHuis. Over de opvoeding en vorming van competente rebellen

Auteur: Prof. dr. Micha de Winter

Gepubliceerd in: Jeugdbeleid | Uitgave 2/2016

Log in om toegang te krijgen
share
DELEN

Deel dit onderdeel of sectie (kopieer de link)

  • Optie A:
    Klik op de rechtermuisknop op de link en selecteer de optie “linkadres kopiëren”
  • Optie B:
    Deel de link per e-mail

Samenvatting

Het Nederlands Jeugdinstituut organiseert samen met Defence for Children jaarlijks de zogeheten Mulock Houwer-lezing. Eind 2015 werd deze lezing verzorgd door Micha de Winter, hoogleraar Pedagogiek aan de Universiteit Utrecht. Met zijn lezing Mulock Houwer en het MaagdenHuis. Over de opvoeding en vorming van competente rebellen breekt De Winter een lans voor ‘competente rebellen’ die een alternatief bieden voor vastgeroeste dogma’s en opkomen voor wat waardevol en weerloos is, zoals de kritische studenten die afgelopen decennia met hun Maagdenhuisbezettingen gefundeerde kritiek gaven op het beleid van hun universiteitsbestuur.
Daan Mulock Houwer is te beschouwen als een competente rebel avant la lettre. Met enkele medestanders keerde hij zich vanaf begin jaren dertig van de vorige eeuw af van de regentenmentaliteit en het pedagogisch amateurisme in de Nederlandse kinderbescherming.
Ook in de hedendaagse jeugdzorg is er dringend behoefte aan competente rebellie, betoogt De Winter. Professionals zouden zich meer mogen ontpoppen als ‘tegendenkers’ van een technocratische en gemedicaliseerde jeugdzorg, terwijl kinderen en jongeren beter toegerust zouden zijn voor burgerschap als zij kritisch leren nadenken over de samenleving en hun eigen rol daarin.
Voetnoten
1
De dichter/auteur Maria van Daalen (zie www.​mariavandaalen.​nl) adviseert mij om deze stijlfiguur een ‘verschoven parallelle alliteratie’ te noemen.
 
3
Uitspraak van Mulock Houwer, geciteerd in Van Lieshout (2011, pag. 22).
 
4
Er waren nog vele andere pedagogische inspiratiebronnen, zie daarvoor onder andere de eerste Mulock Houwer-lezing van Ido Weijers (2011).
 
5
Voor een overzicht van deze discussie zie: van Yperen et al. (2010).
 
6
Fontein, geciteerd in Hellinckx en Pauwels (1984, pag. 56).
 
7
Zie onder andere het werk van Robert Putnam (2015), die in zijn recente boek Our Kids. The American Dream in Crisis op heel indringende wijze laat zien hoe verstrekkend de gevolgen van tweedeling en armoede zijn voor de ontwikkeling van kinderen.
 
8
Onder andere naar het voorbeeld van de kinderrechtbank in het weeshuis van de Poolse pedagoog Janusz Korczak. Zie Berding (2016).
 
Literatuur
go back to reference Achterhuis, H., & Koning, N. (2014). De kunst van het vreedzaam vechten. Een zoektocht naar de bronnen van geweldbeteugeling. Rotterdam: Lemniscaat. Achterhuis, H., & Koning, N. (2014). De kunst van het vreedzaam vechten. Een zoektocht naar de bronnen van geweldbeteugeling. Rotterdam: Lemniscaat.
go back to reference Armstrong, T. (2011). The Power of Neurodiversity. Unleashing the Advantages of your differently Wired Brain. Cambridge, MA: LifeLong Books. Armstrong, T. (2011). The Power of Neurodiversity. Unleashing the Advantages of your differently Wired Brain. Cambridge, MA: LifeLong Books.
go back to reference Berding, J. (2016). Ik ben ook een mens. Opvoeding en onderwijs aan de hand van Korczak, Dewey en Arendt. Culemborg: Phronese. Berding, J. (2016). Ik ben ook een mens. Opvoeding en onderwijs aan de hand van Korczak, Dewey en Arendt. Culemborg: Phronese.
go back to reference Boevink, W. (2009). Lijfsbehoud, levenskunst en lessen om van te leren. Utrecht: Trimbos-instituut. Boevink, W. (2009). Lijfsbehoud, levenskunst en lessen om van te leren. Utrecht: Trimbos-instituut.
go back to reference Carr, A. (2008). What works with children, adolescents, and adults? A review of research on the effectiveness of psychotherapy. London: Routledge. Carr, A. (2008). What works with children, adolescents, and adults? A review of research on the effectiveness of psychotherapy. London: Routledge.
go back to reference Corstens, V., & Wullink, M. (2015). Met een klap van de hamer. Den Haag: Boom. Corstens, V., & Wullink, M. (2015). Met een klap van de hamer. Den Haag: Boom.
go back to reference Hellinckx, W., & Pauwels, J. (1984). Orthopedagogische ontwikkelingen in de kinderbescherming. Leven en werk van dr. D.Q.R. Mulock Houwer. Amersfoort: Acco. Hellinckx, W., & Pauwels, J. (1984). Orthopedagogische ontwikkelingen in de kinderbescherming. Leven en werk van dr. D.Q.R. Mulock Houwer. Amersfoort: Acco.
go back to reference Hintjes, J. (1981). Geesteswetenschappelijke pedagogiek. Meppel: Boom. Hintjes, J. (1981). Geesteswetenschappelijke pedagogiek. Meppel: Boom.
go back to reference Lieshout, M. van (2011). Rebel with a cause. Daan Mulock Houwer (1903–1985), vernieuwer van de jeugdzorg. Utrecht: Nederlands Jeugdinstituut. Lieshout, M. van (2011). Rebel with a cause. Daan Mulock Houwer (1903–1985), vernieuwer van de jeugdzorg. Utrecht: Nederlands Jeugdinstituut.
go back to reference Pinker, S. (2013). Ons betere ik. Waarom de mens steeds minder geweld gebruikt. Amsterdam: Contact. Pinker, S. (2013). Ons betere ik. Waarom de mens steeds minder geweld gebruikt. Amsterdam: Contact.
go back to reference Putnam, R. (2015). Our Kids. The American Dream in Crisis. New York: Simon & Schuster. Putnam, R. (2015). Our Kids. The American Dream in Crisis. New York: Simon & Schuster.
go back to reference San, M. van, Sieckelinck, S., & Winter, M. de (2010). Idealen op drift. Een pedagogische kijk op radicaliserende jongeren. Den Haag: Boom. San, M. van, Sieckelinck, S., & Winter, M. de (2010). Idealen op drift. Een pedagogische kijk op radicaliserende jongeren. Den Haag: Boom.
go back to reference Sennett, R. (2003). Respect in a world of inequality. New York: Norton. Sennett, R. (2003). Respect in a world of inequality. New York: Norton.
go back to reference Slot, W. (2014). Jongeren die ertoe doen. Zelfbestuur in jeugdhulp. Mulock Houwer-lezing 2014. Utrecht: Nederlands Jeugdinstituut. Slot, W. (2014). Jongeren die ertoe doen. Zelfbestuur in jeugdhulp. Mulock Houwer-lezing 2014. Utrecht: Nederlands Jeugdinstituut.
go back to reference Solomon, A. (2012). Far from the tree. parents, children and the search for identity. New York: Scribner. Solomon, A. (2012). Far from the tree. parents, children and the search for identity. New York: Scribner.
go back to reference Thomas, C. (2015). Competente Rebellen. Hoe de universiteit in opstand kwam tegen het marktdenken. Amsterdam: Amsterdam University Press. Thomas, C. (2015). Competente Rebellen. Hoe de universiteit in opstand kwam tegen het marktdenken. Amsterdam: Amsterdam University Press.
go back to reference Verhaeghe, P. (2012). Identiteit. Amsterdam: De Bezige Bij. Verhaeghe, P. (2012). Identiteit. Amsterdam: De Bezige Bij.
go back to reference Weijers (2011). Mulock Houwer. Criticus en pionier van de residentiële jeugdzorg. Utrecht: Nederlands Jeugdinstituut. Weijers (2011). Mulock Houwer. Criticus en pionier van de residentiële jeugdzorg. Utrecht: Nederlands Jeugdinstituut.
go back to reference Wibaut, F. M. (1893). De Vrouwenkwestie. De Nieuwe Gids, 8, 318–324. Wibaut, F. M. (1893). De Vrouwenkwestie. De Nieuwe Gids, 8, 318–324.
go back to reference Winter, M. de (2011). Verbeter de wereld, begin bij de opvoeding. Vanachter de voordeur naar democratie en verbinding. Amsterdam: SWP. Winter, M. de (2011). Verbeter de wereld, begin bij de opvoeding. Vanachter de voordeur naar democratie en verbinding. Amsterdam: SWP.
go back to reference Yperen, T. van, Steege, M. ter, Addink, A., & Boendermaker, L. (2010). Algemeen en specifiek werkzame factoren in de jeugdzorg. Utrecht: Nederlands Jeugdinstituut. Yperen, T. van, Steege, M. ter, Addink, A., & Boendermaker, L. (2010). Algemeen en specifiek werkzame factoren in de jeugdzorg. Utrecht: Nederlands Jeugdinstituut.
Metagegevens
Titel
Mulock Houwer en het MaagdenHuis. Over de opvoeding en vorming van competente rebellen
Auteur
Prof. dr. Micha de Winter
Publicatiedatum
01-06-2016
Uitgeverij
Bohn Stafleu van Loghum
Gepubliceerd in
Jeugdbeleid / Uitgave 2/2016
Print ISSN: 1873-9482
Elektronisch ISSN: 1876-6056
DOI
https://doi.org/10.1007/s12451-016-0110-1

Andere artikelen Uitgave 2/2016

Jeugdbeleid 2/2016 Naar de uitgave

Het estafettestokje

‘Je kan het niet ...’