Skip to main content
Top

Tip

Swipe om te navigeren naar een ander hoofdstuk

2006 | OriginalPaper | Hoofdstuk

Moet direct diazepam worden toegediend bij een kind met eenkoortsconvulsie, epilepsie of een ‘breath holding spell’?

Auteur : Prof.Dr. W.F.M. Arts

Gepubliceerd in: Vademecum permanente nascholing huisartsen

Uitgeverij: Bohn Stafleu van Loghum

share
DELEN

Deel dit onderdeel of sectie (kopieer de link)

  • Optie A:
    Klik op de rechtermuisknop op de link en selecteer de optie “linkadres kopiëren”
  • Optie B:
    Deel de link per e-mail

Samenvatting

Het gebruik van een rectaal toegediende diazepam-emulsie (geen suppositoria, de resorptietijd bedraagt dan meer dan 30 minuten!) is vooral in zwang gekomen nadat hiervan eind jaren zeventig een goed effect was beschreven bij febriele convulsies bij kinderen (1). Nadien heeft het middel ook toepassing gevonden bij gegeneraliseerde epileptische aanvallen bij patiënten op elke leeftijd. Doel van deze toepassing is het verkorten van het insult, c.q. het voorkomen dat de patiënt in een status epilepticus belandt, zeker in een situatie waarin het verkrijgen van een parenterale toedieningsweg niet gemakkelijk is. Uiteraard is dat bij een convulserende patiënt, zeker in de thuissituatie, het geval.
Literatuur
go back to reference Knudsen FU. Rectal administration of diazepam in solution in the acute treatment of convulsions in infants and children. Arch Dis Child 1979; 54: 855-57. Knudsen FU. Rectal administration of diazepam in solution in the acute treatment of convulsions in infants and children. Arch Dis Child 1979; 54: 855-57.
go back to reference O’Regan ME, Brown JK, Clarke M. Nasal rather than rectal benzodiazepines in the management of acute childhood seizures? Develop Med & Child Neurol 1996; 38: 1037-45. O’Regan ME, Brown JK, Clarke M. Nasal rather than rectal benzodiazepines in the management of acute childhood seizures? Develop Med & Child Neurol 1996; 38: 1037-45.
Metagegevens
Titel
Moet direct diazepam worden toegediend bij een kind met eenkoortsconvulsie, epilepsie of een ‘breath holding spell’?
Auteur
Prof.Dr. W.F.M. Arts
Copyright
2006
Uitgeverij
Bohn Stafleu van Loghum
DOI
https://doi.org/10.1007/978-90-313-8808-0_453