Skip to main content
Top

2018 | OriginalPaper | Hoofdstuk

5. Module 1: Kennismaking

Auteurs : Leony Coppens, Carina van Kregten

Gepubliceerd in: Zorgen voor getraumatiseerde kinderen: een training voor opvoeders

Uitgeverij: Bohn Stafleu van Loghum

share
DELEN

Deel dit onderdeel of sectie (kopieer de link)

  • Optie A:
    Klik op de rechtermuisknop op de link en selecteer de optie “linkadres kopiëren”
  • Optie B:
    Deel de link per e-mail

Samenvatting

In dit hoofdstuk komen de deelnemers meer te weten over de kinderen uit de casussen. Centraal staat dat de deelnemers het belang gaan inzien van traumasensitief opvoeden als manier om kinderen te helpen herstellen van de effecten van trauma. Belangrijke kenmerken ervan worden besproken: het kind moet zich veilig voelen. Daarnaast bepreek je als trainer met de deelnemers hoe ze hun kinderen kunnen helpen bij het begrijpen en reguleren van hun emoties en gedrag, het opbouwen en onderhouden van stabiele relaties en om een eigen levensverhaal te ontwikkelen. Als trainer stimuleer je de deelnemers om ook andere belangrijke personen in het leven van hun kind te helpen door een traumabril naar het gedrag van het kind te kijken. Als traumasensitieve opvoeder verkeer je in de positie om anderen te helpen om door een ‘traumabril’ naar het kind te kijken. Deelnemers realiseren zich dat dat trauma een grote impact heeft op hun kind maar ze besteden er vaak minder aandacht aan dat het ook bij henzelf gevoelens als verwarring, frustratie, onderwaardering, boosheid, hulpeloosheid kan oproepen. Om deelnemers te helpen voor zichzelf te zorgen wordt een ontspanningsoefening toegepast: het ademvierkant.
Bijlagen
Alleen toegankelijk voor geautoriseerde gebruikers
Metagegevens
Titel
Module 1: Kennismaking
Auteurs
Leony Coppens
Carina van Kregten
Copyright
2018
Uitgeverij
Bohn Stafleu van Loghum
DOI
https://doi.org/10.1007/978-90-368-1880-3_5