Skip to main content
Top
Gepubliceerd in: Huisarts en wetenschap 3/2003

01-03-2003 | Journaal

Misleiding

Auteur:    

Gepubliceerd in: Huisarts en wetenschap | Uitgave 3/2003

Log in om toegang te krijgen
share
DELEN

Deel dit onderdeel of sectie (kopieer de link)

  • Optie A:
    Klik op de rechtermuisknop op de link en selecteer de optie “linkadres kopiëren”
  • Optie B:
    Deel de link per e-mail

Samenvatting

Reclame verleidt, daar is het reclame voor. Een wetenschappelijk sausje kan helpen bij de beeldvorming, maar misleidt vaak met opzet. Spaanse onderzoekers onderzochten de houdbaarheid van claims in advertenties voor antihypertensiva en cholesterolverlagende pillen in zes Spaanse tijdschriften – drie peer reviewed en drie free circulation tijdschriften. Ze vonden 264 verschillende advertenties voor antihypertensiva en 23 verschillende voor cholesterolverlagers. Bij elkaar werden er in de advertenties 125 claims gedaan die met referenties werden gestaafd.
Literatuur
go back to reference Villanueva P, et al. Accuracy of pharmaceutical advertisements in medical journals. Lancet 2003;361:27-32.CrossRefPubMed Villanueva P, et al. Accuracy of pharmaceutical advertisements in medical journals. Lancet 2003;361:27-32.CrossRefPubMed
Metagegevens
Titel
Misleiding
Auteur
   
Publicatiedatum
01-03-2003
Uitgeverij
Bohn Stafleu van Loghum
Gepubliceerd in
Huisarts en wetenschap / Uitgave 3/2003
Print ISSN: 0018-7070
Elektronisch ISSN: 1876-5912
DOI
https://doi.org/10.1007/BF03083526

Andere artikelen Uitgave 3/2003

Huisarts en wetenschap 3/2003 Naar de uitgave

Intermezzo

Neushoofd