Skip to main content
Top
Gepubliceerd in: Kind & Adolescent Praktijk 3/2016

01-10-2016

“Mijn hoofd zit vol, mama’’

‘Beter bij de les’: wat werkt voor wie en waarom?

Auteurs: Dr. Marthe Van der Donk, Dr. Anne-claire Hiemstra-beernink, Dr. Ariane Tjeenk-kalff

Gepubliceerd in: Kind & Adolescent Praktijk | Uitgave 3/2016

Log in om toegang te krijgen
share
DELEN

Deel dit onderdeel of sectie (kopieer de link)

  • Optie A:
    Klik op de rechtermuisknop op de link en selecteer de optie “linkadres kopiëren”
  • Optie B:
    Deel de link per e-mail

Samenvatting

In het hier beschreven onderzoek keken de auteurs naar de effectiviteit van een tweetal cognitieve trainingen voor kinderen met ADHD tussen de 8 en 12 jaar. De nadruk lag op de vraag of de effecten van de training ook zouden generaliseren naar schoolse vaardigheden, zowel op het gebied van gedrag in de klas als leerprestaties. Ook was het doel om meer zicht te krijgen op de individuele verschillen in de mate waarin kinderen konden profiteren van een training. Zo kunnen trainingen als deze gerichter ingezet worden in de klinische praktijk.
Literatuur
go back to reference Cortese, S., Ferrin, M., Brandeis, D., Buitelaar, J., Daley, D., Dittmann, R. W., e.a. (2015). Cognitivetraining for attention-deficit/hyperactivity disorder:Meta-analysis of clinical and neuropsychologicaloutcomes from randomized controlled trials. Journalof the American Academy of Child and AdolescentPsychiatry, 54, 164-174.CrossRef Cortese, S., Ferrin, M., Brandeis, D., Buitelaar, J., Daley, D., Dittmann, R. W., e.a. (2015). Cognitivetraining for attention-deficit/hyperactivity disorder:Meta-analysis of clinical and neuropsychologicaloutcomes from randomized controlled trials. Journalof the American Academy of Child and AdolescentPsychiatry, 54, 164-174.CrossRef
go back to reference Donk, M. van der, Hiemstra-Beernink, A., & Tjeenk-Kalff, A. (2015a). Beter Bij de Les. Cognitievetraining voor kinderen met executieve functie problemen. Kind en Adolescent Praktijk, 14(2), 30-32.CrossRef Donk, M. van der, Hiemstra-Beernink, A., & Tjeenk-Kalff, A. (2015a). Beter Bij de Les. Cognitievetraining voor kinderen met executieve functie problemen. Kind en Adolescent Praktijk, 14(2), 30-32.CrossRef
go back to reference Donk, M. van der, Hiemstra-Beernink, A-C., Tjeenk-Kalff, A., Leij, A. van der, & Lindauer, R. (2016).Predictors and moderators of treatment outcome incognitive training for children with attention-deficit/hyperactivity disorder. Journal of Attention Disorders, 1-14. Donk, M. van der, Hiemstra-Beernink, A-C., Tjeenk-Kalff, A., Leij, A. van der, & Lindauer, R. (2016).Predictors and moderators of treatment outcome incognitive training for children with attention-deficit/hyperactivity disorder. Journal of Attention Disorders, 1-14.
go back to reference Donk, M. van der, Hiemstra-Beernink, A-C., Tjeenk-Kalff, A., Leij, A. van der, & Lindauer, R. (2015b).Cognitive training for children with ADHD: a randomizedcontrolled trial of cogmed working memorytraining and ‘paying attention in class’. Frontiers in Psychology, 6. Donk, M. van der, Hiemstra-Beernink, A-C., Tjeenk-Kalff, A., Leij, A. van der, & Lindauer, R. (2015b).Cognitive training for children with ADHD: a randomizedcontrolled trial of cogmed working memorytraining and ‘paying attention in class’. Frontiers in Psychology, 6.
go back to reference Donk, M. van der, Tjeenk-Kalff, A., & Hiemstra-Beernink, A. (2015c). Beter Bij de Les: handleiding. Training in executieve functies. Houten: LannooCampus. Donk, M. van der, Tjeenk-Kalff, A., & Hiemstra-Beernink, A. (2015c). Beter Bij de Les: handleiding. Training in executieve functies. Houten: LannooCampus.
go back to reference Donk, M. van der, Tjeenk-Kalff, A., & Hiemstra-Beernink, A. (2015d). Beter Bij de Les: werkboek. Training in executieve functies. Houten: LannooCampus. Donk, M. van der, Tjeenk-Kalff, A., & Hiemstra-Beernink, A. (2015d). Beter Bij de Les: werkboek. Training in executieve functies. Houten: LannooCampus.
go back to reference Donk, M. van der. (2016). Cognitive trainingfor children with ADHD. Individual differences intraining and transfer gains. Amsterdam: Universiteitvan Amsterdam. Donk, M. van der. (2016). Cognitive trainingfor children with ADHD. Individual differences intraining and transfer gains. Amsterdam: Universiteitvan Amsterdam.
go back to reference Klingberg, T. (2010). Training and plasticity ofworking memory. Trends in Cognitive Sciences, 14,317-324.CrossRefPubMed Klingberg, T. (2010). Training and plasticity ofworking memory. Trends in Cognitive Sciences, 14,317-324.CrossRefPubMed
go back to reference Sonuga-Barke, E.J., Brandeis, D., Cortese, S., Daley, D., Ferrin, M., Holtmann, M., e.a. (2013). Nonpharmacologicalinterventions for ADHD: Systematicreview and meta-analyses of randomized controlledtrials of dietary and psychological treatments. TheAmerican Journal of Psychiatry, 170, 275-289. Sonuga-Barke, E.J., Brandeis, D., Cortese, S., Daley, D., Ferrin, M., Holtmann, M., e.a. (2013). Nonpharmacologicalinterventions for ADHD: Systematicreview and meta-analyses of randomized controlledtrials of dietary and psychological treatments. TheAmerican Journal of Psychiatry, 170, 275-289.
Metagegevens
Titel
“Mijn hoofd zit vol, mama’’
‘Beter bij de les’: wat werkt voor wie en waarom?
Auteurs
Dr. Marthe Van der Donk
Dr. Anne-claire Hiemstra-beernink
Dr. Ariane Tjeenk-kalff
Publicatiedatum
01-10-2016
Uitgeverij
Bohn Stafleu van Loghum
Gepubliceerd in
Kind & Adolescent Praktijk / Uitgave 3/2016
Print ISSN: 1571-4136
Elektronisch ISSN: 1875-7065
DOI
https://doi.org/10.1007/s12454-016-0033-z

Andere artikelen Uitgave 3/2016

Kind & Adolescent Praktijk 3/2016 Naar de uitgave

OriginalPaper

Gezien en gelezen

Nader onderzoek gewenst?

Exposure werkt, maar hoe?