Skip to main content
main-content
Top

Tip

Swipe om te navigeren naar een ander artikel

01-10-2016 | Uitgave 3/2016

Kind & Adolescent Praktijk 3/2016

“Mijn hoofd zit vol, mama’’

‘Beter bij de les’: wat werkt voor wie en waarom?

Tijdschrift:
Kind & Adolescent Praktijk > Uitgave 3/2016
Auteurs:
Dr. Marthe Van der Donk, Dr. Anne-claire Hiemstra-beernink, Dr. Ariane Tjeenk-kalff
Belangrijke opmerkingen
over de auteurs Dr. M. van der Donk is ontwikkelingspsycholoog en gepromoveerd aan de Universiteit van Amsterdam. Dr. A. Hiemstra-Beernink is klinisch neuropsycholoog en werkt bij de divisie Leren en Ontwikkelen van de Bascule. Dr. A. Tjeenk-Kalff is klinisch neuropsycholoog en cognitief gedragstherapeut bij de divisie Complexe Gedragsstoornissen en Forensische Jeugdpsychiatrie van de Bascule. Correspondentie: m.vanderdonk@debascule.com.
De tekeningen in dit artikel zijn afkomstig uit Beter bij de les Handleiding ISBN 978 94 014 2551 3 en Beter bij de les Werkboek ISBN 978 94 014 2552 0. Uitgeverij LannooCampus.
Voor meer informatie over de training, zie: www.​bbdeles.​nl.

Samenvatting

In het hier beschreven onderzoek keken de auteurs naar de effectiviteit van een tweetal cognitieve trainingen voor kinderen met ADHD tussen de 8 en 12 jaar. De nadruk lag op de vraag of de effecten van de training ook zouden generaliseren naar schoolse vaardigheden, zowel op het gebied van gedrag in de klas als leerprestaties. Ook was het doel om meer zicht te krijgen op de individuele verschillen in de mate waarin kinderen konden profiteren van een training. Zo kunnen trainingen als deze gerichter ingezet worden in de klinische praktijk.

Log in om toegang te krijgen

Met onderstaand(e) abonnement(en) heeft u direct toegang:

BSL Psychologie Totaal

Met BSL Psychologie Totaal blijft u als professional steeds op de hoogte van de nieuwste ontwikkelingen binnen uw vak. Met het online abonnement heeft u toegang tot een groot aantal boeken, protocollen, vaktijdschriften en e-learnings op het gebied van psychologie en psychiatrie. Zo kunt u op uw gemak en wanneer het u het beste uitkomt verdiepen in uw vakgebied.

Kind & Adolescent Praktijk

Het vakblad Kind en Adolescent Praktijk biedt informatie die direct aansluit bij de dagelijkse praktijk van diagnostiek, behandeling en begeleiding. Kind en Adolescent Praktijk biedt ook een forum voor een kritische beschouwing van die dagelijkse praktijk en voor discussie over onderwerpen waarmee de professional te maken hebben.

Literatuur
Over dit artikel

Andere artikelen Uitgave 3/2016

Kind & Adolescent Praktijk 3/2016 Naar de uitgave

Nader onderzoek gewenst?

Exposure werkt, maar hoe?