Skip to main content
Top
Gepubliceerd in: Kind en adolescent 3/1998

01-09-1998 | Artikelen

Meten en weten in de jeugdzorg

Een pleidooi voor bruikbaarheidsonderzoek

Auteur: J. W. Veerman

Gepubliceerd in: Kind en adolescent | Uitgave 3/1998

Log in om toegang te krijgen
share
DELEN

Deel dit onderdeel of sectie (kopieer de link)

  • Optie A:
    Klik op de rechtermuisknop op de link en selecteer de optie “linkadres kopiëren”
  • Optie B:
    Deel de link per e-mail

semenvatting

Over de effecten van behandelingen in de praktijk van de jeugdzorg weten we weinig tot niets. Wetenschappelijk onderzoek heeft zich vooral beziggehouden met het evalueren van behandelingen in een gecontroleerde laboratoriumsituatie. Het liet daar bevredigende uitkomsten zien. Onderzoek in de praktijk komt weinig voor. Als het er al is, blijken de effecten minimaal. Dat betekent niet dat men in de praktijk van de jeugdzorg niet effectief zou werken; de effectiviteit is alleen nog onvoldoende zichtbaar gemaakt. Echter, door de interne behoefte aan professionalisering en de externe druk tot profilering is de tijd hiervoor rijp. Praktijkgericht ‘effectiveness’-onderzoek lijkt voor dit doel meer geschikt dan experimenteel ‘efficacy’-onderzoek. Dit bruikbaarheidsonderzoek wordt toegelicht en geplaatst in de huidige context van kwaliteitszorg.
Literatuur
go back to reference Barrnett, R.J., Docherty, J.P. & Frommelt, G.M. (1991). A review of child psychotherapy research since 1963. Journal of Child Psychology and Psychiatry, 30, 1-14. Barrnett, R.J., Docherty, J.P. & Frommelt, G.M. (1991). A review of child psychotherapy research since 1963. Journal of Child Psychology and Psychiatry, 30, 1-14.
go back to reference Biesheuvel, J.M.A. (1988). In de bovenkooi (19e dr.). Amsterdam: Meulenhoff. Biesheuvel, J.M.A. (1988). In de bovenkooi (19e dr.). Amsterdam: Meulenhoff.
go back to reference Brink, L.T, ten (in druk). De verdere ontwikkeling van kinderen tijdens een periode van klinische jeugdzorg. Status, beloop en prognose (dissertatie). Amsterdam: Vrije Universiteit. Brink, L.T, ten (in druk). De verdere ontwikkeling van kinderen tijdens een periode van klinische jeugdzorg. Status, beloop en prognose (dissertatie). Amsterdam: Vrije Universiteit.
go back to reference Casey, R. & Berman, J.S. (1985). The outcome of psychotherapy with children. Psychological Bulletin, 98, 388-400.CrossRefPubMed Casey, R. & Berman, J.S. (1985). The outcome of psychotherapy with children. Psychological Bulletin, 98, 388-400.CrossRefPubMed
go back to reference Christensen, L.B. (1977). Experimental methodology. Boston: Allyn & Bacon. Christensen, L.B. (1977). Experimental methodology. Boston: Allyn & Bacon.
go back to reference Cohen, J. (1988). Statistical power analysis for the behavioral sciences (2e dr.). Hillsdale, NJ: Lawrence Erlbaum. Cohen, J. (1988). Statistical power analysis for the behavioral sciences (2e dr.). Hillsdale, NJ: Lawrence Erlbaum.
go back to reference Cronbach, L.J. (1975). Beyond the two disciplines of scientific psychology. American Psychologist, 30, 116-127.CrossRef Cronbach, L.J. (1975). Beyond the two disciplines of scientific psychology. American Psychologist, 30, 116-127.CrossRef
go back to reference Flipse, M.L., Brink, L.T. ten & Veerman, J.W. (1997). Eerste tussenrapport intensieve ambulante gezinsbehandeling. Duivendrecht: Paedologisch Instituut. Flipse, M.L., Brink, L.T. ten & Veerman, J.W. (1997). Eerste tussenrapport intensieve ambulante gezinsbehandeling. Duivendrecht: Paedologisch Instituut.
go back to reference Henkelmans, L. (1997). Hoge idealen, harde feiten. Maandblad Geestelijke Volksgezondheid, 52, 1149-1153. Henkelmans, L. (1997). Hoge idealen, harde feiten. Maandblad Geestelijke Volksgezondheid, 52, 1149-1153.
go back to reference IJzendoorn, W.J.E. van & Ruyter, D.J. de (1997). Kwaliteitszorg in de jeugdzorg. De plannen tot het jaar 2000. Utrecht: SOJN. IJzendoorn, W.J.E. van & Ruyter, D.J. de (1997). Kwaliteitszorg in de jeugdzorg. De plannen tot het jaar 2000. Utrecht: SOJN.
go back to reference Jensen, P.S. (1991). The research database in clinical practice. Journal of Child and Adolescent Psychopharmocology, 1, 375-380.CrossRef Jensen, P.S. (1991). The research database in clinical practice. Journal of Child and Adolescent Psychopharmocology, 1, 375-380.CrossRef
go back to reference Jensen, P.S., Irwin, R.A., Josephson, A.M., Davis, H., Xenakis, S.N., Bloedau, L., Ness, R., Mabe, A., Lee, B., Traylor, J. & Clawson, L. (1996). Data-gathering tools for ‘real world’ clinical settings. A multisite feasability study. Journal of the American Academy of Child and Adolescent Psychiatry, 35, 55-66.CrossRefPubMed Jensen, P.S., Irwin, R.A., Josephson, A.M., Davis, H., Xenakis, S.N., Bloedau, L., Ness, R., Mabe, A., Lee, B., Traylor, J. & Clawson, L. (1996). Data-gathering tools for ‘real world’ clinical settings. A multisite feasability study. Journal of the American Academy of Child and Adolescent Psychiatry, 35, 55-66.CrossRefPubMed
go back to reference Kazdin, A.E. (1988). Child psychotherapy. Developing and identifying effective treatments. New York: Pergamon. Kazdin, A.E. (1988). Child psychotherapy. Developing and identifying effective treatments. New York: Pergamon.
go back to reference Kazdin, A.E., Bass, D., Ayers, W.A. & Rodgers, A. (1990). Empirical and clinical focus of child and adolescent psychotherapy research. Journal of Coonsulting and Clinical Psychology, 58, 729-740.CrossRef Kazdin, A.E., Bass, D., Ayers, W.A. & Rodgers, A. (1990). Empirical and clinical focus of child and adolescent psychotherapy research. Journal of Coonsulting and Clinical Psychology, 58, 729-740.CrossRef
go back to reference Kemp, R.A.T. de, Veerman, J.W. & Brink, L.T. ten (1996). Evaluatie-onderzoek Families First Nederland. Werkwijze en waardering. Utrecht: NIZW Uitgeverij. Kemp, R.A.T. de, Veerman, J.W. & Brink, L.T. ten (1996). Evaluatie-onderzoek Families First Nederland. Werkwijze en waardering. Utrecht: NIZW Uitgeverij.
go back to reference Kloosterman, M.V. & Veerman, J.W. (1997). Eerste tussenrapport Interventie-evaluatie onderzoek Boddaert. Duivendrecht: Paedologisch Instituut. Kloosterman, M.V. & Veerman, J.W. (1997). Eerste tussenrapport Interventie-evaluatie onderzoek Boddaert. Duivendrecht: Paedologisch Instituut.
go back to reference Lambert, M.J. & Bergin, A.E. (1994). The effectiveness of psychotherapy. In A.E. Bergin & S.L. Garfield (Eds.), Handbook of psychotherapy and behavior change (4e dr.) (pp. 143-189). New York: Wiley. Lambert, M.J. & Bergin, A.E. (1994). The effectiveness of psychotherapy. In A.E. Bergin & S.L. Garfield (Eds.), Handbook of psychotherapy and behavior change (4e dr.) (pp. 143-189). New York: Wiley.
go back to reference Lipsey, M.W. & Wilson, D.B. (1993). The efficacy of psychological, educational, and behavioral treatment. American Psychologist, 48, 1181-1209.CrossRefPubMed Lipsey, M.W. & Wilson, D.B. (1993). The efficacy of psychological, educational, and behavioral treatment. American Psychologist, 48, 1181-1209.CrossRefPubMed
go back to reference Nota, P.H., Schaft, R.A. van der & Yperen, T.A. van (1997). Toegang tot de jeugdzorg. Functies en systeemeisen. Utrecht: NIZW Uitgeverij. Nota, P.H., Schaft, R.A. van der & Yperen, T.A. van (1997). Toegang tot de jeugdzorg. Functies en systeemeisen. Utrecht: NIZW Uitgeverij.
go back to reference Paul, G.L. (1969). Behavior modification research. Design and tactics. In C.M. Franks (Ed.), Behavior therapy: Appraisel and status. New York: McGraw-Hill. Paul, G.L. (1969). Behavior modification research. Design and tactics. In C.M. Franks (Ed.), Behavior therapy: Appraisel and status. New York: McGraw-Hill.
go back to reference Rainer, J.P. (Ed.) (1996). Psychotherapy outcomes (Special issue). Psychotherapy, 33 (2). Rainer, J.P. (Ed.) (1996). Psychotherapy outcomes (Special issue). Psychotherapy, 33 (2).
go back to reference Rashkis, H.A. (1960). Cognitive restructuring. Why research is therapy. Archives of General Psychiatry, 2, 612-621.PubMed Rashkis, H.A. (1960). Cognitive restructuring. Why research is therapy. Archives of General Psychiatry, 2, 612-621.PubMed
go back to reference Rausch, H.L. (1974). Research, practice and accountability. American Psychologist, 29, 678-681.CrossRef Rausch, H.L. (1974). Research, practice and accountability. American Psychologist, 29, 678-681.CrossRef
go back to reference Sandell, R. (1987). Assessing the effects of psychotherapy V. Nonexperimental methods in the analysis of causality. Psychotherapy and Psychosomatics, 47, 59-64.PubMedCrossRef Sandell, R. (1987). Assessing the effects of psychotherapy V. Nonexperimental methods in the analysis of causality. Psychotherapy and Psychosomatics, 47, 59-64.PubMedCrossRef
go back to reference Sarphatie, H.R. & Veerman, J.W. (1980). Evaluatie van hulverlening. Een pleidooi voor een op het individu gerichte descriptieve benadering. Kind en Adolescent, 1, 177-196. Sarphatie, H.R. & Veerman, J.W. (1980). Evaluatie van hulverlening. Een pleidooi voor een op het individu gerichte descriptieve benadering. Kind en Adolescent, 1, 177-196.
go back to reference Seligman, M.E.P. (1995). The effectiveness of psychotherapy. The consumers report study. American Psychologist, 50, 965-974.CrossRefPubMed Seligman, M.E.P. (1995). The effectiveness of psychotherapy. The consumers report study. American Psychologist, 50, 965-974.CrossRefPubMed
go back to reference Shirk, S.R. & Russell, R.L. (1996). Change processes in child psychotherapy. Rivitalizing treatment and research. New York: The Guilford Press. Shirk, S.R. & Russell, R.L. (1996). Change processes in child psychotherapy. Rivitalizing treatment and research. New York: The Guilford Press.
go back to reference Sijben, N. (1986). Omzien naar weldoen. Programma-evaluatie in theorie en praktijk (disseratie). Nijmegen: Katholieke Universiteit Nijmegen, Instituut Psychiatrie. Sijben, N. (1986). Omzien naar weldoen. Programma-evaluatie in theorie en praktijk (disseratie). Nijmegen: Katholieke Universiteit Nijmegen, Instituut Psychiatrie.
go back to reference Strien, P.J. van (1984). De verwetenschappelijking van de praktijk. Tijdschrift voor Orthopedagogiek, 23, 162-180. Strien, P.J. van (1984). De verwetenschappelijking van de praktijk. Tijdschrift voor Orthopedagogiek, 23, 162-180.
go back to reference Tilanus, C.P.G. (1994). Jeugdhulpverlening en de overheid (3e dr.). Utrecht: SWP. Tilanus, C.P.G. (1994). Jeugdhulpverlening en de overheid (3e dr.). Utrecht: SWP.
go back to reference VandenBos, G.R. (1996). Outcome assessment of psychotherapy (Special issue). American Psychologist, 51 (10). VandenBos, G.R. (1996). Outcome assessment of psychotherapy (Special issue). American Psychologist, 51 (10).
go back to reference Veerman, J.W. (1983). Psychotherapie-onderzoek in beweging. Van demonstratie naar registratie. Tijdschrift voor Psychotherapie, 9, 230-237. Veerman, J.W. (1983). Psychotherapie-onderzoek in beweging. Van demonstratie naar registratie. Tijdschrift voor Psychotherapie, 9, 230-237.
go back to reference Veerman, J.W. (1985). Evaluatie van behandelingseffecten. Mag het ook anders? In F.X. Plooij & M.G.M. van der Dungen (red.), Hulpverleningspraktijk en dienstverlenend onderzoek (pp. 13-25). Lisse: Swets & Zeitlinger. Veerman, J.W. (1985). Evaluatie van behandelingseffecten. Mag het ook anders? In F.X. Plooij & M.G.M. van der Dungen (red.), Hulpverleningspraktijk en dienstverlenend onderzoek (pp. 13-25). Lisse: Swets & Zeitlinger.
go back to reference Veerman, J.W., Kemp, R. de & Brink, L.T. ten (1997). Evaluatie-onderzoek Families First. Een overzicht van de resultaten. Utrecht: NIZW Uitgeverij. Veerman, J.W., Kemp, R. de & Brink, L.T. ten (1997). Evaluatie-onderzoek Families First. Een overzicht van de resultaten. Utrecht: NIZW Uitgeverij.
go back to reference VOG (1997). De kinderschoenen ontgroeid. Document kwaliteitscriteria jeugdhulpverlening. Utrecht: VOG. VOG (1997). De kinderschoenen ontgroeid. Document kwaliteitscriteria jeugdhulpverlening. Utrecht: VOG.
go back to reference Weiss, B. & Weisz, J.R. (1995). Relative effectiveness of behavioral versus nonbehavioral psychotherapy. Journal of Consulting and Clinical Psychology, 63, 317-320.CrossRefPubMed Weiss, B. & Weisz, J.R. (1995). Relative effectiveness of behavioral versus nonbehavioral psychotherapy. Journal of Consulting and Clinical Psychology, 63, 317-320.CrossRefPubMed
go back to reference Weisz, J. (1997). Effects of intervention for child and adolescent psychological dysfunction. Relevance of context, developmental factors and individual differences. In S.S. Luthar, J.A. Burack, D. Cicchetti & J.R. Weisz (Eds.), Developmental psychopathology. Perspectives on adjustment, risk and disorder (pp. 3-22). Cambridge: Cambridge University Press. Weisz, J. (1997). Effects of intervention for child and adolescent psychological dysfunction. Relevance of context, developmental factors and individual differences. In S.S. Luthar, J.A. Burack, D. Cicchetti & J.R. Weisz (Eds.), Developmental psychopathology. Perspectives on adjustment, risk and disorder (pp. 3-22). Cambridge: Cambridge University Press.
go back to reference Weisz, J.R., Donenberg, G.R., Han, S.S. & Kauneckis, D. (1995). Child and adolescent psychotherapy outcomes in experiments versus clinics. Why the disparity? Journal of Abnormal Child Psychology, 23, 83-106.CrossRefPubMed Weisz, J.R., Donenberg, G.R., Han, S.S. & Kauneckis, D. (1995). Child and adolescent psychotherapy outcomes in experiments versus clinics. Why the disparity? Journal of Abnormal Child Psychology, 23, 83-106.CrossRefPubMed
go back to reference Weisz, J.R. & Weiss, B. (1993). Effects of psychotherapy with children and adolescents. Newbury Park: Sage Publications. Weisz, J.R. & Weiss, B. (1993). Effects of psychotherapy with children and adolescents. Newbury Park: Sage Publications.
go back to reference Weisz, J.R., Weiss, B., Alicke, M.D. & Klotz, M.L. (1987). Effectiveness of psychotherapy with children and adolescents. A meta-analysis for clinicians. Journal of Consulting and Clinical Psychology, 55, 542-549.CrossRefPubMed Weisz, J.R., Weiss, B., Alicke, M.D. & Klotz, M.L. (1987). Effectiveness of psychotherapy with children and adolescents. A meta-analysis for clinicians. Journal of Consulting and Clinical Psychology, 55, 542-549.CrossRefPubMed
go back to reference Weisz, J.R., Weiss, B., Han, S.S., Granger, D.A. & Morton, T. (1995). Effects of psychotherapy with children and adolescents revisited. A meta-analysis of treatment outcome studies. Psychological Bulletin, 117, 450-468.CrossRefPubMed Weisz, J.R., Weiss, B., Han, S.S., Granger, D.A. & Morton, T. (1995). Effects of psychotherapy with children and adolescents revisited. A meta-analysis of treatment outcome studies. Psychological Bulletin, 117, 450-468.CrossRefPubMed
Metagegevens
Titel
Meten en weten in de jeugdzorg
Een pleidooi voor bruikbaarheidsonderzoek
Auteur
J. W. Veerman
Publicatiedatum
01-09-1998
Uitgeverij
Bohn Stafleu van Loghum
Gepubliceerd in
Kind en adolescent / Uitgave 3/1998
Print ISSN: 0167-2436
Elektronisch ISSN: 1876-5998
DOI
https://doi.org/10.1007/BF03060709

Andere artikelen Uitgave 3/1998

Kind en adolescent 3/1998 Naar de uitgave

Artikelen

Opmerkelijk