Skip to main content
Top
Gepubliceerd in: Kind en adolescent 4/2006

01-12-2006 | Opmerkelijk

Meer zicht op effectieve jeugdzorginterventies via praktijkgestuurd effectonderzoek

Auteur: Prof. dr Jan Willem Veerman

Gepubliceerd in: Kind en adolescent | Uitgave 4/2006

Log in om toegang te krijgen
share
DELEN

Deel dit onderdeel of sectie (kopieer de link)

  • Optie A:
    Klik op de rechtermuisknop op de link en selecteer de optie “linkadres kopiëren”
  • Optie B:
    Deel de link per e-mail

semenvatting

‘Wat werkt bij wie?’ Dat is de leidende vraag in wetenschappelijk onderzoek naar de effectiviteit van de jeugdzorg. Antwoorden op die vraag zijn niet alleen maar theoretisch interessant. Als het goed is laten praktijkfunctionarissen bij Bureau Jeugdzorg en de zorgaanbieders zich door die antwoorden leiden bij hun keuze voor de meest geschikte hulpvorm. Bovendien is de overheid serieus van plan in de toekomst alleen maar effectief gebleken interventies te gaan financieren, hiervoor zijn (en worden) verschillende erkenningscommissies in het leven geroepen. Tom van Yperen (2006) wees hier in deze rubriek in het vorige nummer van Kind en Adolescent op.
Literatuur
go back to reference Barkham, M., & Mellor-Clark, J. (2003). Bridging evidence-based practice and practice-based evidence. Developing a rigorous and relevant knowledge for the psychological therapies. Clinical Psychology and Psychotherapy, 10, 319-327. CrossRef Barkham, M., & Mellor-Clark, J. (2003). Bridging evidence-based practice and practice-based evidence. Developing a rigorous and relevant knowledge for the psychological therapies. Clinical Psychology and Psychotherapy, 10, 319-327. CrossRef
go back to reference Hermanns, J. M. A. (1993). Tussen praktische theorieën en theoretische praktijken. In S. M. J. van Hekken, N. W. Slot, J. Stolk, & J. W. Veerman (Red.), Pedologie tussen wetenschap en praktijk (pp. 19-30). Utrecht: De Tijdstroom. Hermanns, J. M. A. (1993). Tussen praktische theorieën en theoretische praktijken. In S. M. J. van Hekken, N. W. Slot, J. Stolk, & J. W. Veerman (Red.), Pedologie tussen wetenschap en praktijk (pp. 19-30). Utrecht: De Tijdstroom.
go back to reference Van Yperen, T. A. (2006). Erkenning van effectieve interventies. Kind en Adolescent, 27, 188-192. Van Yperen, T. A. (2006). Erkenning van effectieve interventies. Kind en Adolescent, 27, 188-192.
go back to reference Veerman, J. W., & Van Yperen, T. A. (2006). Wat is praktijkgestuurd effectonderzoek? In T. A. van Yperen, & J. W. Veerman (Red.), Zicht op effectiviteit. Bronnenboek voor praktijkgestuurd effectonderzoek in de jeugdzorg (pp. 7-19). Utrecht/Nijmegen: nizw/Praktikon. Veerman, J. W., & Van Yperen, T. A. (2006). Wat is praktijkgestuurd effectonderzoek? In T. A. van Yperen, & J. W. Veerman (Red.), Zicht op effectiviteit. Bronnenboek voor praktijkgestuurd effectonderzoek in de jeugdzorg (pp. 7-19). Utrecht/Nijmegen: nizw/Praktikon.
Metagegevens
Titel
Meer zicht op effectieve jeugdzorginterventies via praktijkgestuurd effectonderzoek
Auteur
Prof. dr Jan Willem Veerman
Publicatiedatum
01-12-2006
Uitgeverij
Bohn Stafleu van Loghum
Gepubliceerd in
Kind en adolescent / Uitgave 4/2006
Print ISSN: 0167-2436
Elektronisch ISSN: 1876-5998
DOI
https://doi.org/10.1007/BF03061002

Andere artikelen Uitgave 4/2006

Kind en adolescent 4/2006 Naar de uitgave

Redactioneel

Woorden werken