01-06-2016 | De stelling | Uitgave 3/2016

Maak geluidsopnames van gesprekken
- Tijdschrift:
- Jeugd en Co > Uitgave 3/2016
Belangrijke opmerkingen
Na klachten van burgers en vragen van overheidsinstanties, zoals de Raad voor de Kinderbescherming, stelde de Nationale Ombudsman in 2014 spelregels op voor het maken van geluidsopnames: burgers zouden dit van tevoren moeten melden; medewerkers mogen het niet weigeren. Is het maken van opnames een goed idee?
Reageren? redactie@jeugdenco.nl
Samenvatting
‘Wij adviseren ouders altijd om opnames te maken. Gesprekken kunnen emotioneel zijn en er hangt vaak veel vanaf. Terugluisteren is dan fijn, zodat je kunt controleren of je zelf de situatie goed hebt uitgelegd en om het antwoord op je vragen nog eens te horen. Bovendien kun je met een opname eenvoudig nagaan of het gespreksverslag van de hulpverlener klopt.