Skip to main content
Top
Gepubliceerd in: TPO - De Praktijk 6/2012

01-12-2012 | BESCHOUWING

Visueel voorlichtingsmateriaal voor laaggeletterden

Auteurs: Eldine Oosterberg, Jorien Bakx, Hester van Bommel, Sanne Elbrink

Gepubliceerd in: TvPO | Uitgave 6/2012

Log in om toegang te krijgen
share
DELEN

Deel dit onderdeel of sectie (kopieer de link)

  • Optie A:
    Klik op de rechtermuisknop op de link en selecteer de optie “linkadres kopiëren”
  • Optie B:
    Deel de link per e-mail

Extract

In Nederland is 10% van de beroepsbevolking (1,1 miljoen mensen) onvoldoende geletterd om de noodzakelijke informatie uit een simpele tekst te halen. Driekwart van hen is autochtoon.1 Laaggeletterdheid heeft grote consequenties voor de gezondheidszorg. Een Nederlands onderzoek vond een hogere prevalentie van chronische aandoeningen onder laaggeletterden, zoals diabetes en COPD. Bovendien zijn bij laaggeletterden de gezondheidsuitkomsten slechter. Laaggeletterden zijn vaker ziek en leven korter. Zij maken meer gebruik van de huisarts, de specialist en de fysiotherapeut. Zij worden vaker opgenomen en blijven ook langer in het ziekenhuis. Ook blijkt geletterdheid van invloed op de mate van correct medicijngebruik en de eigen gezondheidsperceptie.2
Literatuur
1.
go back to reference Fouarge D, Houtkoop W, Van Der Velden R. Laaggeletterdheid in Nederland Uitgave Expertisecentrum Beroepsonderwijs. September 2011. Fouarge D, Houtkoop W, Van Der Velden R. Laaggeletterdheid in Nederland Uitgave Expertisecentrum Beroepsonderwijs. September 2011.
2.
go back to reference Groot W, Maassen Van Den Brink H. Stil vermogen. Een onderzoek naar de maatschappelijke kosten van laaggeletterdheid. Den Haag Stichting Lezen & Schrijven, 2006. Groot W, Maassen Van Den Brink H. Stil vermogen. Een onderzoek naar de maatschappelijke kosten van laaggeletterdheid. Den Haag Stichting Lezen & Schrijven, 2006.
3.
go back to reference Twickler ThB, Hoogstraten E, Reuver A, Singels L, Stronks K, Essink-Bot M-L. Laaggeletterdheid en beperkte gezondheidsvaardigheden vragen om een antwoord in de zorg. Ned Tijdschr Geneeskd 2009;153:A250.PubMed Twickler ThB, Hoogstraten E, Reuver A, Singels L, Stronks K, Essink-Bot M-L. Laaggeletterdheid en beperkte gezondheidsvaardigheden vragen om een antwoord in de zorg. Ned Tijdschr Geneeskd 2009;153:A250.PubMed
4.
go back to reference HLS-EU Consortium. Comparative report of health literacy in eight eu member states: The European Health Literacy Survey HLS-EU. Maastricht: HLS-EU Consortium, 2012 HLS-EU Consortium. Comparative report of health literacy in eight eu member states: The European Health Literacy Survey HLS-EU. Maastricht: HLS-EU Consortium, 2012
5.
go back to reference Davis TC, Wolf MS, Bass PF 3rd, Thompson JA, Tilson HH, Neuberger M, et al. Literacy and misunderstanding prescription drug labels. Ann Intern Med 2006;145:887-94.PubMed Davis TC, Wolf MS, Bass PF 3rd, Thompson JA, Tilson HH, Neuberger M, et al. Literacy and misunderstanding prescription drug labels. Ann Intern Med 2006;145:887-94.PubMed
6.
go back to reference Parikh NH, Parker RM, Nurss JR, Baker DW, Williams MV. Shame and health literacy: The unspoken connection. Patient Educ Couns 1996; 27:33-9.PubMedCrossRef Parikh NH, Parker RM, Nurss JR, Baker DW, Williams MV. Shame and health literacy: The unspoken connection. Patient Educ Couns 1996; 27:33-9.PubMedCrossRef
7.
go back to reference Houts PS, Bachrach R, Witmer JT, Tringali CA, Bucher JA, Localio RA. Using pictures to enhance recall of spoken medical instructions. Patient Educ Couns 1998;35:83-8.PubMedCrossRef Houts PS, Bachrach R, Witmer JT, Tringali CA, Bucher JA, Localio RA. Using pictures to enhance recall of spoken medical instructions. Patient Educ Couns 1998;35:83-8.PubMedCrossRef
8.
go back to reference Houts PS, Witmer JT, Egeth HW, Loscalzo J, Zabora JR. Using pictures to enhance recall of spoken medical instructions II. Patient Educ Couns 2001;43:231-42.PubMedCrossRef Houts PS, Witmer JT, Egeth HW, Loscalzo J, Zabora JR. Using pictures to enhance recall of spoken medical instructions II. Patient Educ Couns 2001;43:231-42.PubMedCrossRef
9.
go back to reference Delp D, Jones J. communicating information to patients: The use of cartoon illustrations to improve comprehension of instructions. Acad Emerg Med 1996;3:264-70.PubMedCrossRef Delp D, Jones J. communicating information to patients: The use of cartoon illustrations to improve comprehension of instructions. Acad Emerg Med 1996;3:264-70.PubMedCrossRef
Metagegevens
Titel
Visueel voorlichtingsmateriaal voor laaggeletterden
Auteurs
Eldine Oosterberg
Jorien Bakx
Hester van Bommel
Sanne Elbrink
Publicatiedatum
01-12-2012
Uitgeverij
Bohn Stafleu van Loghum
Gepubliceerd in
TvPO / Uitgave 6/2012
Print ISSN: 2666-9838
Elektronisch ISSN: 2666-9846
DOI
https://doi.org/10.1007/s12503-012-0095-9

Andere artikelen Uitgave 6/2012

TPO - De Praktijk 6/2012 Naar de uitgave

LEZEN / KIJKEN / ZOEKEN

De nieuwe huisarts