Skip to main content
Top

2008 | mbo verpleegkundige/niveau 4 | Boek

Zakboek Werkbegeleiden in Zorg en Welzijn

Praktische handleiding voor de nieuwe rollen van de werkbegeleider in competentiegericht onderwijs

Auteurs: Nicolien van Halem, Henny de Leeuw, Tera Stuut

Uitgeverij: Bohn Stafleu van Loghum

insite
ZOEKEN

Over dit boek

In competentiegericht onderwijs bepalen leerlingen grotendeels zelf wat zij willen leren. In dit onderwijs is ook toetsing in de praktijksituatie belangrijker geworden. Deze veranderingen zorgen ervoor dat een leerling een ander soort begeleiding nodig heeft. De werkbegeleider heeft een nieuwe rol gekregen: die van coach en beoordelaar. Competentiegericht begeleiden vraagt om maatwerk. Dat betekent dat de begeleidingsstijl moet worden afgestemd op de leerstijl van een leerling. Dit is voor de werkbegeleider een nieuwe uitdaging.

Het Zakboek werkbegeleiden in zorg en welzijn geeft werkbegeleiders in de sector zorg en welzijn toepasbare adviezen voor het begeleiden van leerlingen in de competentiegerichte beroepspraktijkvorming. Dit handzame zakboek helpt u de werkbegeleiding in de dagelijkse praktijk verder te ontwikkelen.

Inhoudsopgave

Voorwerk
1. Competentiegericht leren en begeleiden
Samenvatting
Om te begrijpen wat competentiegericht leren inhoudt, moet je als werkbegeleider eerst weten wat het begrip competentie betekent.
Nicolien van Halem, Henny de Leeuw, Tera Stuut
2. Introductie
Samenvatting
In de meeste organisaties zijn afspraken gemaakt over de werkwijze in de BPV. Raadpleeg vooraf het introductieprogramma voor nieuwe leerlingen.
Nicolien van Halem, Henny de Leeuw, Tera Stuut
3. Aan het werk
Samenvatting
Leren kun je op verschillende manieren. De manier waarop mensen iets leren noem je leerstijl. Een leerstijl zegt iets over op welke manier je het makkelijkste leert.
Nicolien van Halem, Henny de Leeuw, Tera Stuut
4. Communicatie
Samenvatting
Gedurende de stage/beroepspraktijkvorming voer je verschillende soorten gesprekken met de leerling. Uiteraard geeft de leerling zelf aan welke gesprekken ze moet voeren vanuit de opleiding, maar tijdens de introductie heb je ook afspraken gemaakt over de frequentie van tussentijdse evaluaties en beoordelingsgesprekken. Hierna volgt een overzicht van de verschillende gesprekken die je kunt voeren tijdens de stage/beroepspraktijkvorming van een leerling:
Nicolien van Halem, Henny de Leeuw, Tera Stuut
5. Beoordelen1
Samenvatting
Beoordelen is wat iedereen dagelijks doet in de omgang met elkaar. We geven betekenis aan onze waarnemingen, we interpreteren ze. Daarna geven we ook al snel een waardering op basis van een bepaalde norm. Iets is goed of fout, mooi of lelijk. Beoordelen wordt iets anders als het gevolgen heeft voor een ander. Het geven van een beoordeling is een zware verantwoordelijkheid. Beoordelen in de BPV heeft immers gevolgen voor een leerling.
Nicolien van Halem, Henny de Leeuw, Tera Stuut
Nawerk
Meer informatie
Titel
Zakboek Werkbegeleiden in Zorg en Welzijn
Auteurs
Nicolien van Halem
Henny de Leeuw
Tera Stuut
Copyright
2008
Uitgeverij
Bohn Stafleu van Loghum
Elektronisch ISBN
978-90-313-6301-8
Print ISBN
978-90-313-5277-7
DOI
https://doi.org/10.1007/978-90-313-6301-8