Skip to main content
Top

2018 | OriginalPaper | Hoofdstuk

10. Leren van uitkomsten

Auteurs : Suzan Oudejans, Masha Spits

Gepubliceerd in: Snel succes met ROM

Uitgeverij: Bohn Stafleu van Loghum

share
DELEN

Deel dit onderdeel of sectie (kopieer de link)

  • Optie A:
    Klik op de rechtermuisknop op de link en selecteer de optie “linkadres kopiëren”
  • Optie B:
    Deel de link per e-mail

Samenvatting

Zoals in het vorige hoofdstuk beschreven is, zijn er nog wat hobbels te nemen voordat een valide vergelijking van gegevens tussen aanbieders mogelijk is. Maar dat betekent niet dat het niet mogelijk is om te leren van benchmarkuitkomsten. Zo kunnen uitkomsten aanknopingspunten bieden voor nader onderzoek en verdiepende analyses. Ze dienen in zoverre als signaal van wat er mogelijk speelt. Informatie uit benchmarkuitkomsten kan leiden tot gerichte vraagstellingen en doelgericht onderzoek om te leren van deze gegevens. Daarbij moet er wel op worden gelet dat ook de uitkomsten daarvan mooi en handzaam teruggekoppeld worden. Dan volgt het moment om in actie te komen. Verandering is alleen nog niet zo eenvoudig. En, zoals we eerder hebben gezien, dat lukt ook niet op basis van uitkomsten alleen. Gelukkig zijn er al vele mooie voorbeeldinitiatieven in de zorg, die op basis van uitkomsten verbeteringen hebben doorgevoerd in de organisatie.
Metagegevens
Titel
Leren van uitkomsten
Auteurs
Suzan Oudejans
Masha Spits
Copyright
2018
Uitgeverij
Bohn Stafleu van Loghum
DOI
https://doi.org/10.1007/978-90-368-1726-4_10