Skip to main content
Top

2019 | OriginalPaper | Hoofdstuk

6. Leren van motorische vaardigheden

Auteur : Dr. Ben van Cranenburgh

Gepubliceerd in: Neurorevalidatie

Uitgeverij: Bohn Stafleu van Loghum

share
DELEN

Deel dit onderdeel of sectie (kopieer de link)

  • Optie A:
    Klik op de rechtermuisknop op de link en selecteer de optie “linkadres kopiëren”
  • Optie B:
    Deel de link per e-mail

Samenvatting

Motorisch leren is een stiefkindje binnen de psychologie: het wordt weggezet als een of andere ondergeschikte vorm van procedureel leren. Dit is onterecht. Het beheersen van motorische vaardigheden is in ieders leven van belang: zingen, fietsen, voetballen, aardappelen schillen en breien. Iedere handeling heeft zijn eigen sensorische structuur: voor zingen is het gehoor van belang, voor fietsen in het verkeer het zien. De kinesthesie speelt bij alle motorische activiteiten een hoofdrol die niet gemakkelijk gemist kan worden. We leren iets doordat we feedback krijgen over het resultaat van onze bewegingspoging. Een therapeut of coach kan hieraan nog informatie toevoegen: knowledge of performance (KP) is informatie over de bewegingsuitvoering (voetafwikkeling, symmetrie van lopen enz.), knowledge of results (KR) is informatie over het bereikte einddoel (gelukt/niet gelukt, gehaalde punten enz.). Drie theorieën over motorisch leren hebben ieder hun eigen accent, maar vullen elkaar goed aan: de engramtheorie (de beweging moet in het hoofd komen zitten), de schematheorie (er vormen zich regels, de motorische grammatica) en de ecologische theorie (inspelen op de omgeving). Een moderne, verantwoorde aanpak binnen de motorische revalidatie is mede gebaseerd op principes uit deze theorieën.
Bijlagen
Alleen toegankelijk voor geautoriseerde gebruikers
Literatuur
go back to reference Ashby, F., et al. (2010). Cortical and basal ganglia contributions to habit learning and automaticity. Trends in Cognitive Sciences, 14, 208.CrossRef Ashby, F., et al. (2010). Cortical and basal ganglia contributions to habit learning and automaticity. Trends in Cognitive Sciences, 14, 208.CrossRef
go back to reference Beek, B. (2011). ‘Motorisch leren’. Delen 1 t/m 5. Sportgericht, 65, nr. 1–5. Beek, B. (2011). ‘Motorisch leren’. Delen 1 t/m 5. Sportgericht, 65, nr. 1–5.
go back to reference Cole, J. (1995). Pride and a daily marathon. Cambridge: MIT Press. Cole, J. (1995). Pride and a daily marathon. Cambridge: MIT Press.
go back to reference Gandevia, S., & Burke, D. (1992). Does the nervous system depend on kinesthetic information to control natural limb movements? Behav. Brain Sc. 15(4), P. 614–32. Gandevia, S., & Burke, D. (1992). Does the nervous system depend on kinesthetic information to control natural limb movements? Behav. Brain Sc. 15(4), P. 614–32.
go back to reference Hikosaka, O., et al. (1999). Parallel neural networks for learning sequential procedures. Trends in Neurosciences, 22, 464.CrossRef Hikosaka, O., et al. (1999). Parallel neural networks for learning sequential procedures. Trends in Neurosciences, 22, 464.CrossRef
go back to reference Holding, D. (Ed.). (1989). Human skills (2nd ed.). Chichester: Wiley. Holding, D. (Ed.). (1989). Human skills (2nd ed.). Chichester: Wiley.
go back to reference Ince, L. (Ed.). (1980). Behavioral psychology in rehabilitation medicine: Clinical applications. Baltimore: Williams & Wilkins. Ince, L. (Ed.). (1980). Behavioral psychology in rehabilitation medicine: Clinical applications. Baltimore: Williams & Wilkins.
go back to reference Julesz, B., & Kovacs, I. (1995). Maturational windows and adult cortical plasticity. Proceedings (vol. 23), Santa Fe Institute. Reading: Addison-Wesley. Julesz, B., & Kovacs, I. (1995). Maturational windows and adult cortical plasticity. Proceedings (vol. 23), Santa Fe Institute. Reading: Addison-Wesley.
go back to reference Kelso, J. (1982). Human motor behaviour. An introduction. Hillsdale: Erlbaum. Kelso, J. (1982). Human motor behaviour. An introduction. Hillsdale: Erlbaum.
go back to reference Luria, A. (1963). Restoration of function after brain injury. Oxford: Pergamon. Luria, A. (1963). Restoration of function after brain injury. Oxford: Pergamon.
go back to reference Magill, R. (1989). Motor learning. Concepts and applications (3rd ed.). Dubuque: Brown. Magill, R. (1989). Motor learning. Concepts and applications (3rd ed.). Dubuque: Brown.
go back to reference Ostry, D., & Gribble, P. (2016). Sensory plasticity in human motor learning. TINS, 39(2), 114–123. Ostry, D., & Gribble, P. (2016). Sensory plasticity in human motor learning. TINS, 39(2), 114–123.
go back to reference Palminteri, S., et al. (2011). Dopamine-dependent reinforcement of motor skill learning: Evidence from Gilles de la Tourette syndrome. Brain, 134, 2287–2301.CrossRef Palminteri, S., et al. (2011). Dopamine-dependent reinforcement of motor skill learning: Evidence from Gilles de la Tourette syndrome. Brain, 134, 2287–2301.CrossRef
go back to reference Rose, D. (1997). Motor control and learning. A multilevel approach. Boston: Allyn and Bacon. Rose, D. (1997). Motor control and learning. A multilevel approach. Boston: Allyn and Bacon.
go back to reference Rosenbaum, D. (1991). Human motor control. London: Academic Press. Rosenbaum, D. (1991). Human motor control. London: Academic Press.
go back to reference Schmidt, R., & Lee, T. (2005). Motor control and learning (4th ed.). Champaign: Human Kinetics. Schmidt, R., & Lee, T. (2005). Motor control and learning (4th ed.). Champaign: Human Kinetics.
go back to reference Shams, L., & Seitz, A. (2008). Benefits of multisensory learning. Trends in Cognitive Sciences, 12. Shams, L., & Seitz, A. (2008). Benefits of multisensory learning. Trends in Cognitive Sciences, 12.
go back to reference Shumway-Cook, A., & Woollacott, M. (2016). Motor control: Theory and practical applications (5th ed.). Philadelphia: Lippincott Williams & Wilkins. Shumway-Cook, A., & Woollacott, M. (2016). Motor control: Theory and practical applications (5th ed.). Philadelphia: Lippincott Williams & Wilkins.
go back to reference Song, S. (2009). Consciousness and the consolidation of motor learning. Behavioural Brain Research, 196, 180–186.CrossRef Song, S. (2009). Consciousness and the consolidation of motor learning. Behavioural Brain Research, 196, 180–186.CrossRef
go back to reference Stelmach, G. (Ed.). (1976). Motor control: Issues and trends. New York: Academic Press. Stelmach, G. (Ed.). (1976). Motor control: Issues and trends. New York: Academic Press.
go back to reference Van Cranenburgh, B. (2016). Van contractie naar actie. Motorisch leren in dagelijks leven, sport, muziek en revalidatie. Houten: BSL. Van Cranenburgh, B. (2016). Van contractie naar actie. Motorisch leren in dagelijks leven, sport, muziek en revalidatie. Houten: BSL.
go back to reference Wymbs, N., et al. (2016). Motor skills are strengthened through reconsolidation. Current Biology, 26, 338–343.CrossRef Wymbs, N., et al. (2016). Motor skills are strengthened through reconsolidation. Current Biology, 26, 338–343.CrossRef
Metagegevens
Titel
Leren van motorische vaardigheden
Auteur
Dr. Ben van Cranenburgh
Copyright
2019
Uitgeverij
Bohn Stafleu van Loghum
DOI
https://doi.org/10.1007/978-90-368-2318-0_6