Samenvatting
Revalidatie na hersenbeschadiging kan worden beschouwd als een leerproces. Daarom is kennis van leerprincipes en soorten geheugen belangrijk. Principes van operant leren sluiten vaak naadloos aan bij fysiotherapie, logopedie en ergotherapie. Leerprocessen vinden in fasen plaats. Het sluitstuk van de meeste leerprocessen is de automatisering of routinevorming: de geleerde activiteit wordt als vanzelfsprekend, vloeiend en doeltreffend verricht. De patiënt moet de instructies die hij tijdens de therapie heeft gekregen, kunnen toepassen in zijn dagelijks leven, bijvoorbeeld voor een veilige transfer van rolstoel naar bed. We kunnen de kans op onthouden daarvan optimaliseren door het juiste ingangskanaal te kiezen, de alertheid en aandacht te maximaliseren, te zorgen voor interesse en inzicht in de situatie en te bewaken dat de patiënt van iedereen uit het behandelteam consistente informatie krijgt. De laatste tijd wordt steeds duidelijker dat rust, slaap en droom een belangrijke rol spelen bij het vastleggen (consolidering) van geheugeninformatie.