Skip to main content
Top

2019 | OriginalPaper | Hoofdstuk

7. Leren en afleren van gedrag

Auteur : Dr. Ben van Cranenburgh

Gepubliceerd in: Neurorevalidatie

Uitgeverij: Bohn Stafleu van Loghum

share
DELEN

Deel dit onderdeel of sectie (kopieer de link)

  • Optie A:
    Klik op de rechtermuisknop op de link en selecteer de optie “linkadres kopiëren”
  • Optie B:
    Deel de link per e-mail

Samenvatting

Emoties en gedrag hebben hun biologisch substraat in de hersenen. Gedragsverandering na hersenbeschadiging kan van beslissende betekenis zijn voor het verdere leven van de patiënt: impulsiviteit, woede-uitbarstingen, emotionele vervlakking kunnen veel problemen veroorzaken in relatie, gezin en werk. Een enkele keer kunnen medicamenten helpen, maar deze werken slechts symptomatisch en hebben vaak ongewenste bijwerkingen. Daarom is het altijd de moeite waard eerst te proberen de oorzaak van het gedrag te beïnvloeden en/of het gedrag te veranderen met behulp van leerprincipes. Ook hier gebruikt men de stappen van de empirische cyclus: definitie van het gedrag, gedragsanalyse, verklaring, interventie en toetsing. De benadering is zeer individueel gericht. Een bekende, ook in de opvoeding gebruikte methode is die van het operante leren. Voor het aan- of afleren van gedrag wordt hierbij bewust gebruikgemaakt van reinforcement (beloning en straf) in allerlei varianten: intrinsiek/extrinsiek, token-systeem, respons cost enzovoort. Er bestaan echter vele andere systemen van gedragsmodificatie, bijvoorbeeld verbale zelfsturing, uitleg en inzichtgevende therapie. Helaas is gedragsrevalidatie nog geen vast onderdeel binnen de neurorevalidatie, maar er zijn positieve ontwikkelingen gaande.
Bijlagen
Alleen toegankelijk voor geautoriseerde gebruikers
Literatuur
go back to reference Alderman, N. (2001). Managing challenging behaviour! In Wood en McMillan. Alderman, N. (2001). Managing challenging behaviour! In Wood en McMillan.
go back to reference Alderman, N., & Burgess, W. (1990). Integrating cognition and behaviour: A pragmatic approach to brain injury rehabilitation. In Wood en Fussey. Alderman, N., & Burgess, W. (1990). Integrating cognition and behaviour: A pragmatic approach to brain injury rehabilitation. In Wood en Fussey.
go back to reference Berni, R., & Fordyce, W. (1973). Behavioral modification and the nursing process. St. Louis: Mosby. Berni, R., & Fordyce, W. (1973). Behavioral modification and the nursing process. St. Louis: Mosby.
go back to reference Brooks, D. (1984). Closed head injury: Psychological, social and family consequences. Oxford: Oxford University Press. Brooks, D. (1984). Closed head injury: Psychological, social and family consequences. Oxford: Oxford University Press.
go back to reference Fussey, I., & Giles, G. (Eds.). (1988). Rehabilitation of the severely brain-injured adult. A practical approach. London: Croom Helm. Fussey, I., & Giles, G. (Eds.). (1988). Rehabilitation of the severely brain-injured adult. A practical approach. London: Croom Helm.
go back to reference Heatherton, T., & Wagner, D. (2011). Cognitive neuroscience of self-regulation failure. Trends in Cognitive Sciences, 15(3), 132–139.CrossRef Heatherton, T., & Wagner, D. (2011). Cognitive neuroscience of self-regulation failure. Trends in Cognitive Sciences, 15(3), 132–139.CrossRef
go back to reference Kangas, M., & McDonald, S. (2011). Is it time to act? The potential of acceptance and commitment therapy for psychological problems following acquired brain injury. Neuropsychological Rehabilitation, 21, 250–276.CrossRef Kangas, M., & McDonald, S. (2011). Is it time to act? The potential of acceptance and commitment therapy for psychological problems following acquired brain injury. Neuropsychological Rehabilitation, 21, 250–276.CrossRef
go back to reference Luria, A. (1963). Restoration of function after brain injury. Oxford: Pergamon. Luria, A. (1963). Restoration of function after brain injury. Oxford: Pergamon.
go back to reference Ponsford, J. (Ed.). (2004). Cognitive and behavioral rehabilitation: From neurobiology to clinical practice. New York: Guilford. Ponsford, J. (Ed.). (2004). Cognitive and behavioral rehabilitation: From neurobiology to clinical practice. New York: Guilford.
go back to reference Ponsford, J. (2013). Traumatic brain injury: Rehabilitation for everyday adaptive living (2nd ed.). Hove: Psychology Press. Ponsford, J. (2013). Traumatic brain injury: Rehabilitation for everyday adaptive living (2nd ed.). Hove: Psychology Press.
go back to reference Prigatano, G. (1999). Principles of neuropsychological rehabilitation. Oxford: Oxford University Press. Prigatano, G. (1999). Principles of neuropsychological rehabilitation. Oxford: Oxford University Press.
go back to reference Schallert, T. et al. (2000). Motor rehabilitation, use related neural events, and reorganization of the brain after injury. In Levin en Grafman. Schallert, T. et al. (2000). Motor rehabilitation, use related neural events, and reorganization of the brain after injury. In Levin en Grafman.
go back to reference Wilson, B., et al. (2003). Behavioral approaches in neuropsychological rehabilitation. Hove: Psychology Press.CrossRef Wilson, B., et al. (2003). Behavioral approaches in neuropsychological rehabilitation. Hove: Psychology Press.CrossRef
go back to reference Wood, R., & Fussey, I. (Eds.). (1990). Cognitive rehabilitation in perspective. London: Taylor & Francis. Wood, R., & Fussey, I. (Eds.). (1990). Cognitive rehabilitation in perspective. London: Taylor & Francis.
go back to reference Wood, R., & McMillan, T. (Eds.). (2001). Neurobehavioral disability and social handicap following traumatic brain injury. Hove: Psychology Press. Wood, R., & McMillan, T. (Eds.). (2001). Neurobehavioral disability and social handicap following traumatic brain injury. Hove: Psychology Press.
Metagegevens
Titel
Leren en afleren van gedrag
Auteur
Dr. Ben van Cranenburgh
Copyright
2019
Uitgeverij
Bohn Stafleu van Loghum
DOI
https://doi.org/10.1007/978-90-368-2318-0_7