01-08-2022 | Redactioneel
Leren van elkaar
Auteur:
Patrick Verhaest
Gepubliceerd in:
DementieVisie
|
Uitgave 4/2022
Log in om toegang te krijgen
Extract
In het woonzorgcentrum waar ik destijds werkte, liep de communicatie tussen verantwoordelijken van de verschillende diensten wat moeilijk. Tot zuster Monique voorstelde om elkaar elke ochtend voor een tiental minuten te ontmoeten om het nodige uit te wisselen. Ik heb effectiviteit en efficiëntie later nooit meer zo'n sprong zien maken met zo'n eenvoudige en heldere tussenkomst. Daar moest ik aan denken toen ik het artikel van Kri-Janda van der Loo las. De coronacrisis werd voor haar een groeimoment. Als casemanager koos ze ervoor om haar cliënten te spreken tijdens een wandeling. Het blijkt allerlei voordelen te hebben, waardoor ze besloot het te blijven toepassen. Het idee is verrassend eenvoudig, net zoals dat van zuster Monique. Je moet alleen wel durven de vrijheid te nemen om uit vaste procedures te breken. Een crisis kan daarbij helpen en een werkgever die ruimte biedt ook, maar het is Kri-Janda die hiermee een steen verlegt. En wat meer is: ze deelt haar ervaringen met de lezers van Denkbeeld. …