Skip to main content
Top
Gepubliceerd in: Kind & Adolescent Praktijk 3/2010

01-09-2010

Leergedrag Beïnvloeden Met Computerspellen

Auteurs: Drs. A. C. Frans-Veenstra, drs. E. H. M. Loykens

Gepubliceerd in: Kind & Adolescent Praktijk | Uitgave 3/2010

Log in om toegang te krijgen
share
DELEN

Deel dit onderdeel of sectie (kopieer de link)

  • Optie A:
    Klik op de rechtermuisknop op de link en selecteer de optie “linkadres kopiëren”
  • Optie B:
    Deel de link per e-mail

Samenvatting

Adequaat leergedrag blijkt een belangrijke factor te zijn voor een goede leerontwikkeling (Flavell e.a., 2002; Wong, 1996; Van Parreren, 1982; Reid, 1988; Veenstra e.a., 2008a). Leergedrag wordt ‘adequaat’ genoemd wanneer het kind optimaal kan leren door inzet van goede strategieën. Juist de computer blijkt uitstekende mogelijkheden te bieden om adequaat leergedrag te stimuleren. Computertaken kunnen erg aansprekend zijn en er zijn veel mogelijkheden om een computer-programma af te stemmen op het individuele kind. In dit artikel wordt beschreven op welke manier leergedrag kan worden vertaald in computergedrag van kinderen. Er wordt ingegaan op wat de kenmerken zijn van een (computer)taak die leergedrag bij jonge kinderen stimuleert.
Voetnoten
1
Volgens Vygotsky leert een kind het meest van activiteiten die het weliswaar nog niet autonoom kan uitvoeren, maar waarin het wel slaagt met de nodige ondersteuning (zone van de naaste ontwikkeling). Uitgangspunt van Vygotsky is dat de leerling leert in aansluiting op wat hij al weet. Daarbij is de hulp van een docent nodig.
 
Literatuur
go back to reference Diamond, A., Barnet, W.S., Thomas, J. & Munro, S. (2007). Preschool program improves cognitive control. Science, 318, 2073–2078. Diamond, A., Barnet, W.S., Thomas, J. & Munro, S. (2007). Preschool program improves cognitive control. Science, 318, 2073–2078.
go back to reference Federation of American Scientists (Summit on Educational Games, 2006). Harnessing the power of video games for learning. www.fas.org. Federation of American Scientists (Summit on Educational Games, 2006). Harnessing the power of video games for learning. www.​fas.​org.
go back to reference Flavell, J.H., Miller P.H., & Miller S.A. (2002). Cognitive Development. Upper Saddle River: Prentice-Hall. Flavell, J.H., Miller P.H., & Miller S.A. (2002). Cognitive Development. Upper Saddle River: Prentice-Hall.
go back to reference Kohnstamm, R. (2009). Kleine ontwikkelingspsychologie. Deel II, de schoolleeftijd. Houten: Bohn Stafleu van Loghum. Kohnstamm, R. (2009). Kleine ontwikkelingspsychologie. Deel II, de schoolleeftijd. Houten: Bohn Stafleu van Loghum.
go back to reference National Association for the Education of Young Children (1996). NAEYC position Statement; Technology and Young Children – ages three to eight. Young Children, 51(6), 11–16. National Association for the Education of Young Children (1996). NAEYC position Statement; Technology and Young Children – ages three to eight. Young Children, 51(6), 11–16.
go back to reference Parreren, van, C.F. (1982). Leren op school. Groningen: Wolters Noordhoff. Parreren, van, C.F. (1982). Leren op school. Groningen: Wolters Noordhoff.
go back to reference Parreren, van, C.F. (1983). Leren door handelen. Apeldoorn: Van Walraven. Parreren, van, C.F. (1983). Leren door handelen. Apeldoorn: Van Walraven.
go back to reference Reid, D. K. (1988). Teaching the learning disabled. A cognitive developmental approach. Boston: Allyn and Bacon. Reid, D. K. (1988). Teaching the learning disabled. A cognitive developmental approach. Boston: Allyn and Bacon.
go back to reference Swanson, H.L. (1990). Influence of metacognitive knowledge and aptitude on problem solving. Journal of Educational Psychology, 82, 306–314. Swanson, H.L. (1990). Influence of metacognitive knowledge and aptitude on problem solving. Journal of Educational Psychology, 82, 306–314.
go back to reference Veenman, M.V.J., & Elshout, J.J. (1990). De meerwaarde van een goede probleemaanpak. Tijdschrift voor Onderwijsresearch, 15, 337–346. Veenman, M.V.J., & Elshout, J.J. (1990). De meerwaarde van een goede probleemaanpak. Tijdschrift voor Onderwijsresearch, 15, 337–346.
go back to reference Veenstra, B., Geert, P.L.C., van, & Meulen, B.F., van der (2008a). Toddlers and Computers – Learning to learn through computer games: a fundamental approach. In: M. Muñoz, I. Jelínek, & F. Ferreira, Proceedings of the IASK International Conference Teaching and Learning 2008, 247–256. Veenstra, B., Geert, P.L.C., van, & Meulen, B.F., van der (2008a). Toddlers and Computers – Learning to learn through computer games: a fundamental approach. In: M. Muñoz, I. Jelínek, & F. Ferreira, Proceedings of the IASK International Conference Teaching and Learning 2008, 247–256.
go back to reference Veenstra, B., Geert, P.L.C., van, & Meulen, B.F., van der (2008b). De peuter aan de computer: www.samenslim.nl. Kan een computerspel als protectieve factor werken in de klas? In: Aalsvoort, D., van der, De leraar als pedagoog en didacticus? Een balans vinden tussen pedagogisch sensitief en didactisch verantwoord (pp. 55–70). Antwerpen-Apeldoorn: Garant. Veenstra, B., Geert, P.L.C., van, & Meulen, B.F., van der (2008b). De peuter aan de computer: www.​samenslim.​nl. Kan een computerspel als protectieve factor werken in de klas? In: Aalsvoort, D., van der, De leraar als pedagoog en didacticus? Een balans vinden tussen pedagogisch sensitief en didactisch verantwoord (pp. 55–70). Antwerpen-Apeldoorn: Garant.
go back to reference Veenstra, B., Geert, P.L.C., van, & Meulen, B.F., van der (2009). Peuter aan de computer. Kan een computerspel als protectieve factor werken? In: Rikveld, E., Goris, G & Heijnen R. De ouder als partner. De rol van ouders van jonge risicokinderen tijdens opvang, zorg en onderwijs (pp. 125–140). Amsterdam: Uitgeverij SWP. Veenstra, B., Geert, P.L.C., van, & Meulen, B.F., van der (2009). Peuter aan de computer. Kan een computerspel als protectieve factor werken? In: Rikveld, E., Goris, G & Heijnen R. De ouder als partner. De rol van ouders van jonge risicokinderen tijdens opvang, zorg en onderwijs (pp. 125–140). Amsterdam: Uitgeverij SWP.
go back to reference Vygotsky, L.S., Hanfmann, E., & Vakar, G.P. (1962). Thought and language. Cambrigde: MIT Press. Vygotsky, L.S., Hanfmann, E., & Vakar, G.P. (1962). Thought and language. Cambrigde: MIT Press.
go back to reference Wong, B.Y.L (1996). The ABC’s of Learning Disabilities. California: Academic Press. Wong, B.Y.L (1996). The ABC’s of Learning Disabilities. California: Academic Press.
go back to reference Werkhoven, W., van (1993). Naar afstemming tussen leraar en leerling in taaksituaties. Ontwikkeling, invoering en evaluatie van een interventieprogramma (Proefschrift). Utrecht: Universiteit van Utrecht: ISOR. Werkhoven, W., van (1993). Naar afstemming tussen leraar en leerling in taaksituaties. Ontwikkeling, invoering en evaluatie van een interventieprogramma (Proefschrift). Utrecht: Universiteit van Utrecht: ISOR.
go back to reference Werkhoven, W., van (1993). Interventieprogramma en instrumenten (Behorend bij proefschrift). Universiteit van Utrecht: ISOR. Werkhoven, W., van (1993). Interventieprogramma en instrumenten (Behorend bij proefschrift). Universiteit van Utrecht: ISOR.
Metagegevens
Titel
Leergedrag Beïnvloeden Met Computerspellen
Auteurs
Drs. A. C. Frans-Veenstra
drs. E. H. M. Loykens
Publicatiedatum
01-09-2010
Uitgeverij
Bohn Stafleu van Loghum
Gepubliceerd in
Kind & Adolescent Praktijk / Uitgave 3/2010
Print ISSN: 1571-4136
Elektronisch ISSN: 1875-7065
DOI
https://doi.org/10.1007/BF03088878

Andere artikelen Uitgave 3/2010

Kind & Adolescent Praktijk 3/2010 Naar de uitgave

OriginalPaper

Addavid

OriginalPaper

Wat Te Doen Bij…