Skip to main content
Top

2009 | OriginalPaper | Hoofdstuk

Klinische manifestatie van ADHD

Auteurs : Dr. N. J. Rommelse, Prof. dr. J. Oosterlaan

Gepubliceerd in: Het ADHD bij kinderen formularium

Uitgeverij: Bohn Stafleu van Loghum

share
DELEN

Deel dit onderdeel of sectie (kopieer de link)

  • Optie A:
    Klik op de rechtermuisknop op de link en selecteer de optie “linkadres kopiëren”
  • Optie B:
    Deel de link per e-mail

Extract

Kinderen met (een vermoeden van) ADHD zullen veelal ongeconcentreerd, druk en impulsief zijn. De meeste ouders zoeken hulp voor hun kind (meestal een jongen) wanneer hij in de basisschoolleeftijd is (met een aanmeldingspiek tussen 8 en 10 jaar). De reden voor aanmelding is meestal dat het op school niet goed gaat en dat het kind thuis moeilijk te handhaven is. op school luistert het kind onvoldoende naar de leerkracht, maakt taakjes niet af, stoort andere kinderen, verlaat veelvuldig zijn werkplek, enzovoort. Daarnaast heeft het kind veelal moeite om goed met andere kinderen om te gaan. Doordat hij in zijn hyperactiviteit en impulsiviteit spelletjes van andere kinderen verstoort en niet goed op zijn beurt kan wachten, is het kind doorgaans weinig geliefd als speelkameraadje. Thuis zal het kind vaak niet lang achter elkaar (met) hetzelfde kunnen spelen. Ouders omschrijven dit meestal alsof er een tornado heeft huisgehouden in de kamer van het kind: al het speelgoed is tevoorschijn gehaald, maar nergens is lang mee gespeeld. Het is vaak een hele opgave om het kind aan het huiswerk te krijgen. De enige manier lijkt om er als ouder naast te gaan zitten en stap voor stap samen het huiswerk door te nemen en te maken. Veelgehoorde uitzonderingen op deze korte aandachtsspanne vormen televisiekijken en computerspelletjes doen. Deze passieve vormen van aandacht - de aandacht hoeft niet actief te worden gericht zoals bij spelen of huiswerk maken, maar wordt getrokken door de televisie/ computer - lijken meestal intact bij kinderen met ADHD. …
Metagegevens
Titel
Klinische manifestatie van ADHD
Auteurs
Dr. N. J. Rommelse
Prof. dr. J. Oosterlaan
Copyright
2009
Uitgeverij
Bohn Stafleu van Loghum
DOI
https://doi.org/10.1007/978-90-313-6572-2_2