Skip to main content
Top

2009 | OriginalPaper | Hoofdstuk

KINDERTEKENINGEN

Auteur : Rita Kohnstamm

Gepubliceerd in: Kleine ontwikkelingspsychologie I

Uitgeverij: Bohn Stafleu van Loghum

share
DELEN

Deel dit onderdeel of sectie (kopieer de link)

  • Optie A:
    Klik op de rechtermuisknop op de link en selecteer de optie “linkadres kopiëren”
  • Optie B:
    Deel de link per e-mail

Veel psychologen zijn geboeid door het tekenen van kinderen. Vooral in de eerste jaren als kinderen nog weinig in aanraking zijn geweest met volwassen illustraties en kunst. Wat zij dan tekenen komt in hoge mate uit henzelf voort. Onderzoekers op dit terrein hebben drie verschijnselen kunnen constateren. In de

eerste

plaats is er globaal de eerste tien jaar een bepaalde ontwikkeling in de

manier

van tekenen te zien. In de

tweede

plaats is in grote lijnen de eerste vijf jaar overeenkomst in

wat

kinderen tekenen. In de

derde

plaats zijn die beide eerste ontwikkelingen grofweg dezelfde in

verschillende culturen

en zijn ze ook terug te vinden in kindertekeningen die uit vroeger tijden bewaard zijn gebleven.

Metagegevens
Titel
KINDERTEKENINGEN
Auteur
Rita Kohnstamm
Copyright
2009
Uitgeverij
Bohn Stafleu van Loghum
DOI
https://doi.org/10.1007/978-90-313-7686-5_16