Skip to main content
Top

2017 | OriginalPaper | Hoofdstuk

12. Kinderen met een verstandelijke handicap

Auteurs : A. Baselier, M. Eikelenboom

Gepubliceerd in: Leerboek specialistische kinderverpleegkunde - Gedragsproblemen en handicaps

Uitgeverij: Bohn Stafleu van Loghum

share
DELEN

Deel dit onderdeel of sectie (kopieer de link)

  • Optie A:
    Klik op de rechtermuisknop op de link en selecteer de optie “linkadres kopiëren”
  • Optie B:
    Deel de link per e-mail

Samenvatting

De omgang met kinderen in een ziekenhuis vraagt tijd en aandacht van de kinderverpleegkundigen. Als het kind bovendien een verstandelijke handicap heeft, kan de kinderverpleegkundige regelmatig voor vragen komen te staan als: Hoe bereik ik dit kind? Hoe kan ik het aanspreken? Daarnaast kunnen verpleegkundigen geconfronteerd worden met ouders die te horen krijgen dat hun kind verstandelijk gehandicapt is. Zij zijn dan degenen die met vragen en emoties van de ouders, zoals verdriet, boosheid en onzekerheden, te maken krijgen. Ondersteuning van de ouders en goed reageren op hun vragen en emoties zijn op zo’n moment heel belangrijk.
Literatuur
go back to reference Balledux, M. & J. de Mare (1997). Ouder- en kinderzorg… ook voor het zieke kind. Van Gorcum B.V., Assen. Balledux, M. & J. de Mare (1997). Ouder- en kinderzorg… ook voor het zieke kind. Van Gorcum B.V., Assen.
go back to reference Balkom, I. van, S. Groen, P. Barth, e.a. (1999). ‘Syndroomgebonden gedragskenmerken bij verstandelijk gehandicapten’. In: Tijdschrift kindergeneeskunde 67, nr. 1, pp. 1-7. Balkom, I. van, S. Groen, P. Barth, e.a. (1999). ‘Syndroomgebonden gedragskenmerken bij verstandelijk gehandicapten’. In: Tijdschrift kindergeneeskunde 67, nr. 1, pp. 1-7.
go back to reference Battaglia, A., e.a. (1999). ‘Diagnostic yield of the comprehensive assessment of developmental delay/mental retardation in an institute of child neuropsychiatry’. In: Am J Med Genet 82, pp. 60-66. Battaglia, A., e.a. (1999). ‘Diagnostic yield of the comprehensive assessment of developmental delay/mental retardation in an institute of child neuropsychiatry’. In: Am J Med Genet 82, pp. 60-66.
go back to reference Berckelaer-Onnes, I., (1996). ‘Autistisch en verstandelijk gehandicapt: dubbel gehandicapt!’. In: Nederlands Tijdschrift voor de Zorg aan Verstandelijk Gehandicapten, 22 (2), pp. 79-90. Berckelaer-Onnes, I., (1996). ‘Autistisch en verstandelijk gehandicapt: dubbel gehandicapt!’. In: Nederlands Tijdschrift voor de Zorg aan Verstandelijk Gehandicapten, 22 (2), pp. 79-90.
go back to reference Berckelaer-Onnes, I., (1988). Autisme en thuisbehandeling. Boom, Meppel. Berckelaer-Onnes, I., (1988). Autisme en thuisbehandeling. Boom, Meppel.
go back to reference Broekaert, E. & G. van Hove (1994). ‘Ouders met een mentale handicap, realiteit en begeleiding’. Orthopedagogische Reeks nr. 5. Vakgroep Orthopedagogiek Universiteit van Gent. Broekaert, E. & G. van Hove (1994). ‘Ouders met een mentale handicap, realiteit en begeleiding’. Orthopedagogische Reeks nr. 5. Vakgroep Orthopedagogiek Universiteit van Gent.
go back to reference Cunningham, C. (1994). Syndroom van Down; gids voor ouders van mongoloïde kinderen. De Kern, Baarn (voorheen La Rivière & Voorhoeve, Kampen). Cunningham, C. (1994). Syndroom van Down; gids voor ouders van mongoloïde kinderen. De Kern, Baarn (voorheen La Rivière & Voorhoeve, Kampen).
go back to reference Gemert, G.H. & R.B. Minderaa (red.) (1997). Zorg voor mensen met een verstandelijke handicap. Van Gorcum B.V., Assen. Gemert, G.H. & R.B. Minderaa (red.) (1997). Zorg voor mensen met een verstandelijke handicap. Van Gorcum B.V., Assen.
go back to reference Gennep, A. van & G. van Hove (2000). ‘Zijn het burgerschapsparadigma en inclusie dan niet bruikbaar voor mensen met een verstandelijke handicap?’ In: NTZ, Nederlands Tijdschrift voor de Zorg aan verstandelijk gehandicapten 26, nr. 4, pp. 246-255. Gennep, A. van & G. van Hove (2000). ‘Zijn het burgerschapsparadigma en inclusie dan niet bruikbaar voor mensen met een verstandelijke handicap?’ In: NTZ, Nederlands Tijdschrift voor de Zorg aan verstandelijk gehandicapten 26, nr. 4, pp. 246-255.
go back to reference Huizinga, G. e.a. (1998). Basisboek Kinderverpleegkunde. Elsevier/De Tijdstroom, Maarssen. Huizinga, G. e.a. (1998). Basisboek Kinderverpleegkunde. Elsevier/De Tijdstroom, Maarssen.
go back to reference Kievit, Th. (1998). Handboek psychodiagnostiek voor de hulpverlening aan kinderen. Elsevier/De Tijdstroom, Maarssen. Kievit, Th. (1998). Handboek psychodiagnostiek voor de hulpverlening aan kinderen. Elsevier/De Tijdstroom, Maarssen.
go back to reference Leeuwen, M. van (1996). Angelman Syndroom. Federatie van Ouderverenigingen, Utrecht. Leeuwen, M. van (1996). Angelman Syndroom. Federatie van Ouderverenigingen, Utrecht.
go back to reference Leeuwen, M. van (1998). Prader-Willi Syndroom. Federatie van Ouderverenigingen, Utrecht. Leeuwen, M. van (1998). Prader-Willi Syndroom. Federatie van Ouderverenigingen, Utrecht.
go back to reference Leeuwen, M. van (1999). Een kind met epilepsie plus een verstandelijke handicap. Federatie van Ouderverenigingen, Utrecht. Leeuwen, M. van (1999). Een kind met epilepsie plus een verstandelijke handicap. Federatie van Ouderverenigingen, Utrecht.
go back to reference Leeuwen, M. van (2000). Een baby met Down Syndroom. Federatie van Ouderverenigingen, Utrecht. Leeuwen, M. van (2000). Een baby met Down Syndroom. Federatie van Ouderverenigingen, Utrecht.
go back to reference Leeuwen, M. van (2000). Williams Syndroom. Federatie van Ouderverenigingen, Utrecht. Leeuwen, M. van (2000). Williams Syndroom. Federatie van Ouderverenigingen, Utrecht.
go back to reference Leeuwen, M. van (2001). Rett Syndroom. Federatie van Ouderverenigingen, Utrecht. Leeuwen, M. van (2001). Rett Syndroom. Federatie van Ouderverenigingen, Utrecht.
go back to reference Lemmens, D., A. Haarhuis & S. Koning (1991). Begrijpen en begrepen worden, totale communicatie met verstandelijk gehandicapte kinderen. Fiad-Wdt, Utrecht. Lemmens, D., A. Haarhuis & S. Koning (1991). Begrijpen en begrepen worden, totale communicatie met verstandelijk gehandicapte kinderen. Fiad-Wdt, Utrecht.
go back to reference Nieuwmans, M. (2001). Moeilijk en zeer moeilijk lerende kinderen. SPD, Utrecht. Nieuwmans, M. (2001). Moeilijk en zeer moeilijk lerende kinderen. SPD, Utrecht.
go back to reference Pas, A. van der (1996). Handboek methodische ouderbegeleiding 2. Ad. Donker B.V., Rotterdam. Pas, A. van der (1996). Handboek methodische ouderbegeleiding 2. Ad. Donker B.V., Rotterdam.
go back to reference Sonnen, A.E.H. (1999). Epilepsie bij verstandelijk gehandicapten. Van der Wey BV, Hilversum. Sonnen, A.E.H. (1999). Epilepsie bij verstandelijk gehandicapten. Van der Wey BV, Hilversum.
go back to reference Stevenson, R.E., e.a. (1996). ‘Preventable fraction of mental retardation: analysis based on individuals with severe mental retardation’. In: Ment Retardat 34, pp. 182-188. Stevenson, R.E., e.a. (1996). ‘Preventable fraction of mental retardation: analysis based on individuals with severe mental retardation’. In: Ment Retardat 34, pp. 182-188.
go back to reference Timmers-Huigens, D. (1997). Mogelijkheden voor verstandelijk gehandicapten, een weg naar vreugde beleven. Elsevier/De Tijdstroom, Utrecht. Timmers-Huigens, D. (1997). Mogelijkheden voor verstandelijk gehandicapten, een weg naar vreugde beleven. Elsevier/De Tijdstroom, Utrecht.
go back to reference Wing, L. (2000). Leven met uw autistische kind. Swets & Zeitlinger, Lisse. Wing, L. (2000). Leven met uw autistische kind. Swets & Zeitlinger, Lisse.
go back to reference Zevenbergen, H. (1996). Veel culturen, één zorg. H. Nelissen, Baarn. Zevenbergen, H. (1996). Veel culturen, één zorg. H. Nelissen, Baarn.
Metagegevens
Titel
Kinderen met een verstandelijke handicap
Auteurs
A. Baselier
M. Eikelenboom
Copyright
2017
Uitgeverij
Bohn Stafleu van Loghum
DOI
https://doi.org/10.1007/978-90-368-1402-7_12