Skip to main content
Top

2019 | OriginalPaper | Hoofdstuk

16. Kinderen met antisociaal gedrag

Auteur : Jan van der Ploeg

Gepubliceerd in: De sociale ontwikkeling van het schoolkind

Uitgeverij: Bohn Stafleu van Loghum

share
DELEN

Deel dit onderdeel of sectie (kopieer de link)

  • Optie A:
    Klik op de rechtermuisknop op de link en selecteer de optie “linkadres kopiëren”
  • Optie B:
    Deel de link per e-mail

Samenvatting

Waar prosociaal gedrag aan het ene uiteinde staat, staat aan de andere kant het antisociale gedrag. Deze kinderen zijn tegendraads, opstandig, bazig, agressief, houden zich niet aan de regels en houden geen rekening met andere kinderen. Ook komen gedragingen voor als liegen, stelen, vechten en bedreigen. In dit hoofdstuk staat agressie centraal als dominantste kenmerk van antisociaal gedrag. Er bestaan meerdere vormen van agressie, zoals directe en indirecte agressie. Een veelgebruikte indeling is ook reactieve en proactieve agressie. De oorzaken van agressief gedrag zijn velerlei. Enerzijds is dat de manier van opvoeden (agressief, ongeïnteresseerd, toegevend), anderzijds speelt de aanleg een rol (impulsiviteit, drift, genen, brein). Verder zijn ook de maatschappelijke factoren van invloed (laag inkomen, lage opleiding, achterstandswijk).
Metagegevens
Titel
Kinderen met antisociaal gedrag
Auteur
Jan van der Ploeg
Copyright
2019
Uitgeverij
Bohn Stafleu van Loghum
DOI
https://doi.org/10.1007/978-90-368-2232-9_16