Skip to main content
Top

2019 | OriginalPaper | Hoofdstuk

15. Kinderen met prosociaal gedrag

Auteur : Jan van der Ploeg

Gepubliceerd in: De sociale ontwikkeling van het schoolkind

Uitgeverij: Bohn Stafleu van Loghum

share
DELEN

Deel dit onderdeel of sectie (kopieer de link)

  • Optie A:
    Klik op de rechtermuisknop op de link en selecteer de optie “linkadres kopiëren”
  • Optie B:
    Deel de link per e-mail

Samenvatting

De meeste kinderen gedragen zich sociaal. Zij passen zich aan, houden rekening met anderen en komen afspraken na. Er zijn echter ook prosociale kinderen. Deze kinderen gedragen zich niet alleen sociaal, maar geven ook blijk van altruïstisch gedrag. Zij helpen en troosten kinderen die verdrietig zijn, zich hebben bezeerd of huilen. Met het ouder worden krijgt het prosociale gedrag andere vormen, zoals begrip tonen geruststellen, meeleven en adviseren. Prosociale kinderen zijn empatisch. Zij zijn tolerant, geliefd bij anderen, slim en evenwichtig. Over het ontstaan van prosociaal gedrag bestaan meerdere theorieën. Zowel aanleg (helpen is evolutionair bepaald en zit in de genen) als opvoeding (helpen wordt geleerd) spelen mee.
Metagegevens
Titel
Kinderen met prosociaal gedrag
Auteur
Jan van der Ploeg
Copyright
2019
Uitgeverij
Bohn Stafleu van Loghum
DOI
https://doi.org/10.1007/978-90-368-2232-9_15