Skip to main content
Top
Gepubliceerd in: Kind en adolescent 2/1999

01-06-1999 | Artikelen

Jongens versus meisjes: zelf- en leerkrachtbeoordeling op de CBSK en CBSL

Auteur: Mevr. Dr. B. Van den Bergh

Gepubliceerd in: Kind en adolescent | Uitgave 2/1999

Log in om toegang te krijgen
share
DELEN

Deel dit onderdeel of sectie (kopieer de link)

  • Optie A:
    Klik op de rechtermuisknop op de link en selecteer de optie “linkadres kopiëren”
  • Optie B:
    Deel de link per e-mail

Samenvatting

Met de Competentiebelevingsschaal voor Kinderen (CBSK) en de leerkrachtversie (CBSL) werden, bij een representatieve steekproef van Vlaamse jongens (n= 433) en meisjes (n = 386) van het vierde, vijfde en zesde leerjaar, geslachtsverschillen onderzocht met behulp van bivariate variantieanalyses. Jongens beoordelen zichzelf voor alle schalen – behalve voor Gedragshouding – significant hoger dan meisjes, terwijl leerkrachten doorgaans de meisjes hoger inschatten. In vergelijking met de leerkrachtbeoordeling schatten meisjes zich voor alle schalen, behalve Sportieve Vaardigheden, lager in dan jongens. In de discussie worden deze geslachtsverschillen en de veronderstelling van Harters begrip ‘accuraatheid’ kritisch bekeken.
Literatuur
go back to reference Achenbach, T.M., McConaughy, S.H., & Howell, C.T. (1987). Child/adolescent behavioral and emotional problems: implications of cross-informant correlations for situational specificity. Psychological Bulletin, 101, 213-232.CrossRefPubMed Achenbach, T.M., McConaughy, S.H., & Howell, C.T. (1987). Child/adolescent behavioral and emotional problems: implications of cross-informant correlations for situational specificity. Psychological Bulletin, 101, 213-232.CrossRefPubMed
go back to reference Byrne, B.M. (1996), Measuring self-concept across the life span: Issues and instrumentation. Washington, dc: American Psychological Association.CrossRef Byrne, B.M. (1996), Measuring self-concept across the life span: Issues and instrumentation. Washington, dc: American Psychological Association.CrossRef
go back to reference Harter, S. (1985). Manual for the Self-Perception Profile for Children. Denver: University of Denver. Harter, S. (1985). Manual for the Self-Perception Profile for Children. Denver: University of Denver.
go back to reference Harter, S. (1998). The development of Self-Representations. In W. Damon (Series Ed.) & N. Eisenberg (Volume Ed.), Handbook of Child Psychology (Fifth Ed.). Vol. 3: Social, Emotional and Personality Development (pp. 553-617). New York: Wiley. Harter, S. (1998). The development of Self-Representations. In W. Damon (Series Ed.) & N. Eisenberg (Volume Ed.), Handbook of Child Psychology (Fifth Ed.). Vol. 3: Social, Emotional and Personality Development (pp. 553-617). New York: Wiley.
go back to reference Hughes, H.M. (1984). Measures of self-concept and self-esteem for children aged 3-12 years: A review and recommandations. Clinical Psychology Review, 4, 65-692CrossRef Hughes, H.M. (1984). Measures of self-concept and self-esteem for children aged 3-12 years: A review and recommandations. Clinical Psychology Review, 4, 65-692CrossRef
go back to reference Little, R.J.A., & Rubin, D.B.(1987). Statistical Analysis with Missing Data. New York: Wiley. Little, R.J.A., & Rubin, D.B.(1987). Statistical Analysis with Missing Data. New York: Wiley.
go back to reference Marsh, H.W., Craven, R., & Debus, R. (1998). Structure, stability, and development of young children's self-concepts: A Multicohort-Multioccasion study. Child Development, 69, 1030-1053.PubMed Marsh, H.W., Craven, R., & Debus, R. (1998). Structure, stability, and development of young children's self-concepts: A Multicohort-Multioccasion study. Child Development, 69, 1030-1053.PubMed
go back to reference Swennenhuis, P. B., & Veerman, J. W. (1995). Nederlandstalige Harterschalen: Een inventarisatie. Intern rapport (Episcript 16). Duivendrecht: Paedologisch Instituut. Swennenhuis, P. B., & Veerman, J. W. (1995). Nederlandstalige Harterschalen: Een inventarisatie. Intern rapport (Episcript 16). Duivendrecht: Paedologisch Instituut.
go back to reference Van den Bergh, B. (1997). Kindertijd. Kinderen en ouders over de leefsituatie van kinderen op lagere schoolleeftijd in Vlaanderen. CBGS Document 1997/1. Leuven: Garant. Van den Bergh, B. (1997). Kindertijd. Kinderen en ouders over de leefsituatie van kinderen op lagere schoolleeftijd in Vlaanderen. CBGS Document 1997/1. Leuven: Garant.
go back to reference Van den Bergh, B.R.H., & Marcoen, A. (1999). Measuring self-perception in fourth through sixth grade boys and girls: factor structure, reliability, and convergent validity of a Dutch version of the Self-Perception Profile for Children. Psychologica Belgica, 39, 29-47. Van den Bergh, B.R.H., & Marcoen, A. (1999). Measuring self-perception in fourth through sixth grade boys and girls: factor structure, reliability, and convergent validity of a Dutch version of the Self-Perception Profile for Children. Psychologica Belgica, 39, 29-47.
go back to reference Van den Bergh, B.R.H., & Van Ranst, N. (1998). Self-concept in children:equivalence of measurement and structure across gender and grade of Harter's Self-Perception Profile for Children. Journal of Personality Assessment, 70, 564-582.CrossRefPubMed Van den Bergh, B.R.H., & Van Ranst, N. (1998). Self-concept in children:equivalence of measurement and structure across gender and grade of Harter's Self-Perception Profile for Children. Journal of Personality Assessment, 70, 564-582.CrossRefPubMed
go back to reference Verbeke, G., & Molenberghs, G. (1997). Linear Mixed Models in Practice: A SAS Oriented Approach, Lecture Notes in Statistics 126. New York: Springer-Verlag. Verbeke, G., & Molenberghs, G. (1997). Linear Mixed Models in Practice: A SAS Oriented Approach, Lecture Notes in Statistics 126. New York: Springer-Verlag.
go back to reference Veerman, J.W., Straathof, M.A.E.,Treffers, Ph.D.A., Van den Bergh, B., & Ten Brink, L. T. (1997). Handleiding Competentiebelevingsschaal voor Kinderen (CBSK). Lisse: Swets & Zeitlinger. Veerman, J.W., Straathof, M.A.E.,Treffers, Ph.D.A., Van den Bergh, B., & Ten Brink, L. T. (1997). Handleiding Competentiebelevingsschaal voor Kinderen (CBSK). Lisse: Swets & Zeitlinger.
Metagegevens
Titel
Jongens versus meisjes: zelf- en leerkrachtbeoordeling op de CBSK en CBSL
Auteur
Mevr. Dr. B. Van den Bergh
Publicatiedatum
01-06-1999
Uitgeverij
Bohn Stafleu van Loghum
Gepubliceerd in
Kind en adolescent / Uitgave 2/1999
Print ISSN: 0167-2436
Elektronisch ISSN: 1876-5998
DOI
https://doi.org/10.1007/BF03060729

Andere artikelen Uitgave 2/1999

Kind en adolescent 2/1999 Naar de uitgave

Artikelen

Boeken

Artikelen

Opmerkelijk