Skip to main content
Top
Gepubliceerd in: GZ - Psychologie 5/2018

01-11-2018 | Psychodiagnostiek

Interactieve tekentest meet wederkerigheid bij autisme

Auteurs: Tineke Backer Van Ommeren, Hans Koot, Sander Begeer

Gepubliceerd in: GZ - Psychologie | Uitgave 5/2018

Log in om toegang te krijgen
share
DELEN

Deel dit onderdeel of sectie (kopieer de link)

  • Optie A:
    Klik op de rechtermuisknop op de link en selecteer de optie “linkadres kopiëren”
  • Optie B:
    Deel de link per e-mail

Samenvatting

Samen met onderzoekers van de VU ontwikkelde klinisch psychologe en behandelaar Tineke Backer van Ommeren de interactieve tekentest (IDT).1 Een artikel over de meerwaarde van deze nieuwe, veelbelovende autismetest.
Literatuur
1.
go back to reference Backer van Ommeren-van der Meer, T., Koot, H. M. & Begeer, S. (2017). De Interactieve Tekentest, IDT. Handleiding. Amsterdam: Hogrefe. Backer van Ommeren-van der Meer, T., Koot, H. M. & Begeer, S. (2017). De Interactieve Tekentest, IDT. Handleiding. Amsterdam: Hogrefe.
2.
go back to reference American Psychiatric Association. (2013). Diagnostic and Statistical Manual of Mental Disorders, 5th ed. Washington D.C.. American Psychiatric Association. (2013). Diagnostic and Statistical Manual of Mental Disorders, 5th ed. Washington D.C..
3.
go back to reference Bildt, de, A., Jonge, de, M. & Greaves-Lord, K. (2013). Het Autisme Diagnostisch Observatieschema (ADOS-2). Amsterdam: Hogrefe. Bildt, de, A., Jonge, de, M. & Greaves-Lord, K. (2013). Het Autisme Diagnostisch Observatieschema (ADOS-2). Amsterdam: Hogrefe.
4.
go back to reference Roeyers, H., Thijs, M., Druart, C., De Schrijver, M. & Schittekatte, M. (2015). Screeningslijst voor autismespectrumstoornissen (SRS -2). Amsterdam: Hogrefe. Roeyers, H., Thijs, M., Druart, C., De Schrijver, M. & Schittekatte, M. (2015). Screeningslijst voor autismespectrumstoornissen (SRS -2). Amsterdam: Hogrefe.
5.
go back to reference Gernsbacher, M. A. (2006). Toward a behaviour of reciprocity. Journal of Developmental Processes, 1, 139-152. Gernsbacher, M. A. (2006). Toward a behaviour of reciprocity. Journal of Developmental Processes, 1, 139-152.
6.
go back to reference Jonge, de, M., Bildt, de, A., Le Couteur, A., Lord, C. & Rutter, H. (2014). Autisme diagnostisch Interview – revised (ADI- R). Amsterdam: Hogrefe. Jonge, de, M., Bildt, de, A., Le Couteur, A., Lord, C. & Rutter, H. (2014). Autisme diagnostisch Interview – revised (ADI- R). Amsterdam: Hogrefe.
7.
go back to reference Backer van Ommeren, T., Scheeren, A. M., Koot, H. M. & Begeer, S. (2015). Reliability and validity of the Interactive Drawing Test: A measure of reciprocity for children and adolescents with Autism Spectrum Disorder. Journal of Autism and Developmental Disorders, 45, 1967-1977. Backer van Ommeren, T., Scheeren, A. M., Koot, H. M. & Begeer, S. (2015). Reliability and validity of the Interactive Drawing Test: A measure of reciprocity for children and adolescents with Autism Spectrum Disorder. Journal of Autism and Developmental Disorders, 45, 1967-1977.
8.
go back to reference Backer van Ommeren, T., Begeer, S., Scheeren, A.M. & Koot, H. M. (2017). Sex differences in the reciprocal behaviour of children with Autism. Autism, 21, 795-803. Backer van Ommeren, T., Begeer, S., Scheeren, A.M. & Koot, H. M. (2017). Sex differences in the reciprocal behaviour of children with Autism. Autism, 21, 795-803.
9.
go back to reference Backer van Ommeren, T., Koot, H. M. & Begeer, S. (2017). Reciprocity in autistic and typically developing children with and without mild intellectual disabilities. Journal of Intellectual Disability Research, 61, 810-817. Backer van Ommeren, T., Koot, H. M. & Begeer, S. (2017). Reciprocity in autistic and typically developing children with and without mild intellectual disabilities. Journal of Intellectual Disability Research, 61, 810-817.
Metagegevens
Titel
Interactieve tekentest meet wederkerigheid bij autisme
Auteurs
Tineke Backer Van Ommeren
Hans Koot
Sander Begeer
Publicatiedatum
01-11-2018
Uitgeverij
Bohn Stafleu van Loghum
Gepubliceerd in
GZ - Psychologie / Uitgave 5/2018
Print ISSN: 1879-5080
Elektronisch ISSN: 1879-5099
DOI
https://doi.org/10.1007/s41480-018-0158-9

Andere artikelen Uitgave 5/2018

GZ - Psychologie 5/2018 Naar de uitgave