Skip to main content
Top

2010 | OriginalPaper | Hoofdstuk

Informatievaardigheden

Auteur : Els Kuiper

Gepubliceerd in: Contact!

Uitgeverij: Bohn Stafleu van Loghum

share
DELEN

Deel dit onderdeel of sectie (kopieer de link)

  • Optie A:
    Klik op de rechtermuisknop op de link en selecteer de optie “linkadres kopiëren”
  • Optie B:
    Deel de link per e-mail

Voortdurend worden er nieuwe namen verzonnen voor steeds weer nieuwe internetgeneraties. Zo sprak Don Tapscott al in 1998 over de Net Generation, Marc Prensky in 2001 over de digital natives, en Boschma en Groen in 2006 over de Generatie Einstein. De strekking is steeds hetzelfde: er zou sprake zijn van een kloof tussen jongere en oudere generaties met betrekking tot het gebruik van ICT in het algemeen en internet in het bijzonder. Veel ouders en leerkrachten zien die kloof dagelijks; kinderen lijken handiger dan volwassenen met ICT om te gaan, en ze zijn ook behoorlijk zelfverzekerd op dat gebied. De media pakken dat beeld graag op en versterken de suggestie dat kinderen ‘vanzelf’ met alle soorten ICTtoepassingen kunnen omgaan.

Metagegevens
Titel
Informatievaardigheden
Auteur
Els Kuiper
Copyright
2010
Uitgeverij
Bohn Stafleu van Loghum
DOI
https://doi.org/10.1007/978-90-313-7838-8_9