Skip to main content
Top

2023 | OriginalPaper | Hoofdstuk

2. Indicatiestelling IGT-K

Auteurs : Nathalie Schlattmann, Mara van der Hoeven, Irma Hein

Gepubliceerd in: IGT-K Integratieve gehechtheidsbevorderende traumabehandeling voor kinderen

Uitgeverij: Bohn Stafleu van Loghum

share
DELEN

Deel dit onderdeel of sectie (kopieer de link)

  • Optie A:
    Klik op de rechtermuisknop op de link en selecteer de optie “linkadres kopiëren”
  • Optie B:
    Deel de link per e-mail

Samenvatting

IGT-K is een intensieve en langdurige behandeling die zich specifiek richt op een groep kinderen bij wie de reguliere bewezen effectieve traumabehandelingen niet uitvoerbaar zijn. Het is belangrijk om zorgvuldig stil te staan bij de indicatie voor IGT-K, zodat een goede afweging gemaakt kan worden of IGT-K passend en noodzakelijk is of dat er toch mogelijkheden zijn voor de toepassing van een reguliere traumabehandeling. In dit hoofdstuk worden de indicatiecriteria en contra-indicaties voor IGT-K op een rij gezet, zowel op niveau van het kind als van het systeem. Ook wordt stilgestaan bij mogelijke belemmeringen om met IGT-K te starten en hoe deze belemmeringen aangepakt kunnen worden.
Bijlagen
Alleen toegankelijk voor geautoriseerde gebruikers
Literatuur
go back to reference Benoit, D., Madigan, S., Lecce, S., Shea, B., & Goldberg, S. (2001). Atypical maternal behavior toward feeding-disordered infants before and after intervention. Infant Mental Health Journal, 22, 611–626.CrossRef Benoit, D., Madigan, S., Lecce, S., Shea, B., & Goldberg, S. (2001). Atypical maternal behavior toward feeding-disordered infants before and after intervention. Infant Mental Health Journal, 22, 611–626.CrossRef
go back to reference Bolle, E. A., & Van der Kooij, I. W. (2014). Methodiekhandleiding TGV. De Bascule. Bolle, E. A., & Van der Kooij, I. W. (2014). Methodiekhandleiding TGV. De Bascule.
go back to reference Cohen, J. A., Mannarino, A. P., Kliethermes, M., & Murray, L. A. (2012). Trauma-focused CBT for youth with complex trauma. Child Abuse & Neglect, 36, 528–541.CrossRef Cohen, J. A., Mannarino, A. P., Kliethermes, M., & Murray, L. A. (2012). Trauma-focused CBT for youth with complex trauma. Child Abuse & Neglect, 36, 528–541.CrossRef
go back to reference Draaisma, N., & Zuidgeest, K. (2013). Handleiding, protocol en werkbladen voor ouders NIKA. Interventie ter voorkoming of vermindering van problematische gehechtheid. Jeugdzorg Academie. Draaisma, N., & Zuidgeest, K. (2013). Handleiding, protocol en werkbladen voor ouders NIKA. Interventie ter voorkoming of vermindering van problematische gehechtheid. Jeugdzorg Academie.
go back to reference Lindauer, R. J. L., Egberts, M., De Ruijter, A., Schlattmann, N., & Hein, I. M. (Red.) (2021). Verhalen. Tijdschrift van de Vereniging voor Kinder- en Jeugdpsychotherapie, 1. Lindauer, R. J. L., Egberts, M., De Ruijter, A., Schlattmann, N., & Hein, I. M. (Red.) (2021). Verhalen. Tijdschrift van de Vereniging voor Kinder- en Jeugdpsychotherapie, 1.
go back to reference McDonough, S. (2000). Interaction guidance: An approach for difficult-to-engage families. In C. H. Peters, W., Rice, S., Cohen, J., Murray, L., Schley, C., Alvarez-Jimenez, M., & Bendall, S. (2021). Trauma-focused cognitive behavioral therapy (TF-CBT) for interpersonal trauma in transitional-aged youth. Psychological Trauma: Theory, Research, Practice, and Policy, 13, 313–321. McDonough, S. (2000). Interaction guidance: An approach for difficult-to-engage families. In C. H. Peters, W., Rice, S., Cohen, J., Murray, L., Schley, C., Alvarez-Jimenez, M., & Bendall, S. (2021). Trauma-focused cognitive behavioral therapy (TF-CBT) for interpersonal trauma in transitional-aged youth. Psychological Trauma: Theory, Research, Practice, and Policy, 13, 313–321.
go back to reference Peters, W., Rice, S., Cohen, J., Murray, L., Schley, C., Alvarez-Jimenez, M., & Bendall, S. (2021). Trauma-focused cognitive-behavioral therapy (TF-CBT) for interpersonal trauma in transitional-aged youth. Psychological trauma : theory, research, practice and policy, 13(3), 313–321. https://doi.org/10.1037/tra0001016. Peters, W., Rice, S., Cohen, J., Murray, L., Schley, C., Alvarez-Jimenez, M., & Bendall, S. (2021). Trauma-focused cognitive-behavioral therapy (TF-CBT) for interpersonal trauma in transitional-aged youth. Psychological trauma : theory, research, practice and policy, 13(3), 313–321. https://​doi.​org/​10.​1037/​tra0001016.
go back to reference Regoli-Bakker, S., Kampschuur, M., & Op den Kelder, R. (2021). De kracht van woord en beeld: Twee vormen van verhalende ondersteuning voor kinderen die ingrijpende gebeurtenissen meemaken. Tijdschrift Van De Vereniging Voor Kinder- En Jeugdpsychotherapie, 48(1), 13–29. Regoli-Bakker, S., Kampschuur, M., & Op den Kelder, R. (2021). De kracht van woord en beeld: Twee vormen van verhalende ondersteuning voor kinderen die ingrijpende gebeurtenissen meemaken. Tijdschrift Van De Vereniging Voor Kinder- En Jeugdpsychotherapie, 48(1), 13–29.
go back to reference Spierings, J. (2012). Stabilisatie, een gestructureerd programma voor taxatie en intervisie. In E. ten Broeke, A. de Jongh, & H. Oppenheim (Red.), Praktijkboek EMDR: Casusconceptualisatie en specifieke doelgroepen, 3e druk (pp. 131–150). Pearson Benelux. Spierings, J. (2012). Stabilisatie, een gestructureerd programma voor taxatie en intervisie. In E. ten Broeke, A. de Jongh, & H. Oppenheim (Red.), Praktijkboek EMDR: Casusconceptualisatie en specifieke doelgroepen, 3e druk (pp. 131–150). Pearson Benelux.
go back to reference Struik, A. (2021). Slapende honden? Wakker maken! Een behandelmethode voor chronisch getraumatiseerde kinderen. Pearson Benelux. Struik, A. (2021). Slapende honden? Wakker maken! Een behandelmethode voor chronisch getraumatiseerde kinderen. Pearson Benelux.
go back to reference Struik, A., Pijpers, M., Van Dal, M., Regoli-Bakker, S., Kampschuur, M., & Op den Kelder, R. (2021). Het levensverhaal en het Voorbereidingsverhaal Traumaverwerking. Tijdschrift Van De Vereniging Voor Kinder- En Jeugdpsychotherapie, 48(1), 31–55. Struik, A., Pijpers, M., Van Dal, M., Regoli-Bakker, S., Kampschuur, M., & Op den Kelder, R. (2021). Het levensverhaal en het Voorbereidingsverhaal Traumaverwerking. Tijdschrift Van De Vereniging Voor Kinder- En Jeugdpsychotherapie, 48(1), 31–55.
go back to reference Turnell, A., & Edwards, S. (1999). Signs of safety: A safety and solution oriented approach to child protection casework. W.W. Norton & Company. Turnell, A., & Edwards, S. (1999). Signs of safety: A safety and solution oriented approach to child protection casework. W.W. Norton & Company.
go back to reference Turnell, A., & Essex, S. (2006). Working with ‘denied’ child abuse: The resolutions approach. McGraw- Hill Education. Turnell, A., & Essex, S. (2006). Working with ‘denied’ child abuse: The resolutions approach. McGraw- Hill Education.
go back to reference Van der Boon, N., & Van Bakel, H. (2017). Modified Interaction Guidance (MIG): Interventie bij gedesorganiseerde gehechtheid en trauma. Bohn Stafleu van Loghum.CrossRef Van der Boon, N., & Van Bakel, H. (2017). Modified Interaction Guidance (MIG): Interventie bij gedesorganiseerde gehechtheid en trauma. Bohn Stafleu van Loghum.CrossRef
go back to reference Van der Hoeven, M. L., Plukaard, S. C., Schlattmann, N. E. F., Lindauer, R. J. L., & Hein, I. M. (in voorbereiding). An integrated treatment for children with a complex combination of attachment problems, PTSS, behavior difficulties, and emotional regulation difficulties after experiencing child abuse and neglect. Van der Hoeven, M. L., Plukaard, S. C., Schlattmann, N. E. F., Lindauer, R. J. L., & Hein, I. M. (in voorbereiding). An integrated treatment for children with a complex combination of attachment problems, PTSS, behavior difficulties, and emotional regulation difficulties after experiencing child abuse and neglect.
Metagegevens
Titel
Indicatiestelling IGT-K
Auteurs
Nathalie Schlattmann
Mara van der Hoeven
Irma Hein
Copyright
2023
Uitgeverij
Bohn Stafleu van Loghum
DOI
https://doi.org/10.1007/978-90-368-2841-3_2