Skip to main content
Top
Gepubliceerd in: Kind & Adolescent Praktijk 4/2005

01-12-2005 | Artikelen

‘Ik vind het leuk als er iets knaps uit mij komt’

Over een cognitieve gedragstherapie bij een jongen die op zeer moeilijk lerend niveau functioneert

Auteurs: Nellieke de Koning, Henk Fibbe

Gepubliceerd in: Kind & Adolescent Praktijk | Uitgave 4/2005

Log in om toegang te krijgen
share
DELEN

Deel dit onderdeel of sectie (kopieer de link)

  • Optie A:
    Klik op de rechtermuisknop op de link en selecteer de optie “linkadres kopiëren”
  • Optie B:
    Deel de link per e-mail

samenvatting

Kinderen met een verstandelijke beperking zijn kwetsbaar voor het ontwikkelen van een psychiatrische stoornis. Toch worden psychiatrische ziektebeelden bij deze doelgroep vaak jarenlang over het hoofd gezien en ontbreekt het aan het inzetten van een effectieve behandeling. De Bascule, een academisch centrum voor Kinder- en jeugdpsychiatrie in Amsterdam, heeft een afdeling die zich specifiek op deze doelgroep richt. In deze casus wordt duidelijk gemaakt hoe een cognitieve gedragstherapie ingezet kan worden voor een negentienjarige jongen die op zeer moeilijk lerend niveau functioneert. Met enkele aanpassingen vanwege het cognitieve niveau en extra interventies om de generalisatie te bevorderen, blijkt hij goed in staat om nieuw geleerde cognitieve vaardigheden in bekende en nieuwe situaties toe te passen.
Literatuur
go back to reference Dekker, M.C. (2003). Psychopathology in children with intellectual disability. Rotterdam: Optima Grafische Communicatie. Dekker, M.C. (2003). Psychopathology in children with intellectual disability. Rotterdam: Optima Grafische Communicatie.
go back to reference Reiss, S. (1982). Emotional disturbance and mental retardation: Diagnostic overshadowing. American Journal of Mental Deficiency, 86, 567-574. Reiss, S. (1982). Emotional disturbance and mental retardation: Diagnostic overshadowing. American Journal of Mental Deficiency, 86, 567-574.
Metagegevens
Titel
‘Ik vind het leuk als er iets knaps uit mij komt’
Over een cognitieve gedragstherapie bij een jongen die op zeer moeilijk lerend niveau functioneert
Auteurs
Nellieke de Koning
Henk Fibbe
Publicatiedatum
01-12-2005
Uitgeverij
Bohn Stafleu van Loghum
Gepubliceerd in
Kind & Adolescent Praktijk / Uitgave 4/2005
Print ISSN: 1571-4136
Elektronisch ISSN: 1875-7065
DOI
https://doi.org/10.1007/BF03059533

Andere artikelen Uitgave 4/2005

Kind & Adolescent Praktijk 4/2005 Naar de uitgave

WWW

WWW

Gezien en gelezen

Recensies