Gepubliceerd in:
2014 | OriginalPaper | Hoofdstuk
1. Identiteit en levensloop: generationeel bewustzijn
Leerdoelen
-
Je hebt kennisgenomen van de bevolkingsontwikkeling in de afgelopen eeuw en weet dat de bevolking in omvang is toegenomen en de samenstelling is veranderd: nooit eerder in de geschiedenis maakten ouderen als groep getalsmatig zo’n groot onderdeel uit van de samenleving.
-
Je hebt kennisgemaakt met verschillende indelingen van fasen in de levensloop en de betekenis van die indelingen voor de manier waarop je naar leeftijdsgroepen kijkt.
-
Je kent het verschil tussen een cohort en een generatie en de achtergronden van verschillende generaties.
-
Je bent je ervan bewust dat ouderen hun identiteit gedurende hun levensloop opbouwen en aanpassen.
-
Je weet dat maatschappelijke beelden van de ouderdom stereotypering veroorzaken die een persoonlijke kennismaking met ouderen in de weg zit.
-
Je hebt inzicht in de rol die herkenbare en minder zichtbare rituelen in het persoonlijk leven spelen om de overgang naar nieuwe omstandigheden mogelijk te maken.