Skip to main content
Top

2014 | OriginalPaper | Hoofdstuk

2. De wetenschap over ouder worden: terugtrekken of erbij blijven?

Auteur : Theo Royers

Gepubliceerd in: Ouderen en welzijn van nu

Uitgeverij: Bohn Stafleu van Loghum

share
DELEN

Deel dit onderdeel of sectie (kopieer de link)

  • Optie A:
    Klik op de rechtermuisknop op de link en selecteer de optie “linkadres kopiëren”
  • Optie B:
    Deel de link per e-mail

Leerdoelen

  • Je hebt kennisgemaakt met wetenschappelijke theorieën over het ouder worden en de drie stromingen waarin deze zijn onderverdeeld: breuktheorieën, continuïteitstheorieën en maskeradetheorieën.
  • Je kunt in grote lijnen de belangrijkste verschillen en overeenkomsten tussen deze theorieën aangeven.
  • Je hebt geleerd dat opvattingen van hulpverleners vaak zijn afgeleid van en beïnvloed door deze theorieën.
  • Je kunt het begrip ‘generationele verbeelding’ toepassen aan de hand van voorbeelden uit je eigen ervaring.
Bijlagen
Alleen toegankelijk voor geautoriseerde gebruikers
Literatuur
1.
go back to reference Baltes, P.B. & Baltes, M.M. (1990). Psychological perspectives on succesfull aging: The model of selective optimization with compensation. In: P.B. Baltes & M.M. Baltes (eds.), Succesful aging: Perspectives from the behavioral sciences. New York: Cambridge University Press.CrossRef Baltes, P.B. & Baltes, M.M. (1990). Psychological perspectives on succesfull aging: The model of selective optimization with compensation. In: P.B. Baltes & M.M. Baltes (eds.), Succesful aging: Perspectives from the behavioral sciences. New York: Cambridge University Press.CrossRef
2.
go back to reference Biggs, S. & Lowenstein, A. (2011). Generational intelligence. A critical approach to age relations. London: Routledge. Biggs, S. & Lowenstein, A. (2011). Generational intelligence. A critical approach to age relations. London: Routledge.
3.
go back to reference Cumming, E. & Henry, W.E. (1961). Growing old: the process of disengagement. New York: Basic Books. Cumming, E. & Henry, W.E. (1961). Growing old: the process of disengagement. New York: Basic Books.
4.
go back to reference Erikson, E. (1964). Het kind en de samenleving. Utrecht/Antwerpen: Het Spectrum. Erikson, E. (1964). Het kind en de samenleving. Utrecht/Antwerpen: Het Spectrum.
5.
go back to reference Featherstone, M. & Hepworth, M. (2001). The mask of ageing and the postmodern life course. In: M. Featherstone e.a. (red.), The body. Social process and cultural theory. London: Sage. Featherstone, M. & Hepworth, M. (2001). The mask of ageing and the postmodern life course. In: M. Featherstone e.a. (red.), The body. Social process and cultural theory. London: Sage.
6.
go back to reference Gerritsen, H & Otterloo, A.H. van (1990). Aan tafel met ouderen; een kwalitatieve studie naar opvattingen en ervaringen rond koken en eten onder ouderen in verschillende levensomstandigheden. Onderzoeksverslag, Universiteit van Amsterdam, Faculteit der Sociale en Culturele Wetenschappen. Gerritsen, H & Otterloo, A.H. van (1990). Aan tafel met ouderen; een kwalitatieve studie naar opvattingen en ervaringen rond koken en eten onder ouderen in verschillende levensomstandigheden. Onderzoeksverslag, Universiteit van Amsterdam, Faculteit der Sociale en Culturele Wetenschappen.
7.
go back to reference Goffman, E. (1983). De dramaturgie van het dagelijks leven. Schijn en werkelijkheid in sociale interacties. Utrecht: Bijleveld. Goffman, E. (1983). De dramaturgie van het dagelijks leven. Schijn en werkelijkheid in sociale interacties. Utrecht: Bijleveld.
8.
go back to reference Karpf, A. (2014). How to age. London: Macmillan. Karpf, A. (2014). How to age. London: Macmillan.
9.
go back to reference Lawton, M.P. (1989). Environment and aging. California: Brooks/Cole. Lawton, M.P. (1989). Environment and aging. California: Brooks/Cole.
10.
go back to reference Smolenaars, E. (1999). Plusminus vijfenzestig. De sociale diversiteit van pensioenleeftijden en ‘ouderdom’. Utrecht: Lemma. Smolenaars, E. (1999). Plusminus vijfenzestig. De sociale diversiteit van pensioenleeftijden en ‘ouderdom’. Utrecht: Lemma.
11.
go back to reference Steverink, N. (2002). Sociale relaties van ouderen. In: J.J.F. Schroots (red.), Handboek psychologie van de volwassen ontwikkeling en veroudering. Assen: Van Gorcum. Steverink, N. (2002). Sociale relaties van ouderen. In: J.J.F. Schroots (red.), Handboek psychologie van de volwassen ontwikkeling en veroudering. Assen: Van Gorcum.
12.
go back to reference Swaan, A. de (1983). De mens is de mens een zorg. Amsterdam: Meulenhoff. Swaan, A. de (1983). De mens is de mens een zorg. Amsterdam: Meulenhoff.
13.
go back to reference Tornstam, L. (2005). Gerotranscendence. A developmental theory of positive aging. New York: Springer. Tornstam, L. (2005). Gerotranscendence. A developmental theory of positive aging. New York: Springer.
14.
go back to reference Wadensten, B. & Carlsson, M. (2001). A qualitative study of nursing staff members’ interpretations of signs of gerotranscendence. Journal of Advanced Nursing, 36(5), 462–470.CrossRef Wadensten, B. & Carlsson, M. (2001). A qualitative study of nursing staff members’ interpretations of signs of gerotranscendence. Journal of Advanced Nursing, 36(5), 462–470.CrossRef
Metagegevens
Titel
De wetenschap over ouder worden: terugtrekken of erbij blijven?
Auteur
Theo Royers
Copyright
2014
Uitgeverij
Bohn Stafleu van Loghum
DOI
https://doi.org/10.1007/978-90-368-0596-4_2