2009 | OriginalPaper | Hoofdstuk
HOE LEREN KINDEREN?
Auteur : Rita Kohnstamm
Gepubliceerd in: Kleine ontwikkelingspsychologie I
Uitgeverij: Bohn Stafleu van Loghum
Leren is een breed begrip. Er is eindeloos veel waarvan je kunt zeggen: dat heb ik geleerd. In het algemeen kun je leren omschrijven als: het ontstaan van een
blijvende verandering
in wat iemand kan of weet
op grond van ervaring
. In dat laatste zit het verschil met groeien en rijpen. Dat voltrekt zich betrekkelijk onafhankelijk van wat iemand ervaart. Voor groeien en rijpen liggen de kiemen én het programma van de ontwikkeling al in de genen besloten. Bij leren is dat voorgeprogrammeerd-zijn er niet. Bij leren ben je eigenlijk afhankelijk van toevalligheden, van wat je meemaakt. Wat je niet ervaart, al is het maar uit een boek of via de verhalen van iemand anders, kun je niet leren. Je kent het bestaan ervan niet eens.