Skip to main content
Top

2009 | OriginalPaper | Hoofdstuk

HOE LEREN KINDEREN?

Auteur : Rita Kohnstamm

Gepubliceerd in: Kleine ontwikkelingspsychologie I

Uitgeverij: Bohn Stafleu van Loghum

share
DELEN

Deel dit onderdeel of sectie (kopieer de link)

  • Optie A:
    Klik op de rechtermuisknop op de link en selecteer de optie “linkadres kopiëren”
  • Optie B:
    Deel de link per e-mail

Leren is een breed begrip. Er is eindeloos veel waarvan je kunt zeggen: dat heb ik geleerd. In het algemeen kun je leren omschrijven als: het ontstaan van een

blijvende verandering

in wat iemand kan of weet

op grond van ervaring

. In dat laatste zit het verschil met groeien en rijpen. Dat voltrekt zich betrekkelijk onafhankelijk van wat iemand ervaart. Voor groeien en rijpen liggen de kiemen én het programma van de ontwikkeling al in de genen besloten. Bij leren is dat voorgeprogrammeerd-zijn er niet. Bij leren ben je eigenlijk afhankelijk van toevalligheden, van wat je meemaakt. Wat je niet ervaart, al is het maar uit een boek of via de verhalen van iemand anders, kun je niet leren. Je kent het bestaan ervan niet eens.

Metagegevens
Titel
HOE LEREN KINDEREN?
Auteur
Rita Kohnstamm
Copyright
2009
Uitgeverij
Bohn Stafleu van Loghum
DOI
https://doi.org/10.1007/978-90-313-7686-5_5